KPN Experia box achter de UPC Horizon

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheKvnz

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2012
Dag allemaal,

Sinds kort heb ik UPC Horizon thuis en heb ik op de slaapkamer geen wifi meer.
Het wifi-signaal is echt zwak van de horizon.
Nu heb ik nog een KPN Experia box liggen en die wil ik er graag aanhangen zodat ik daar de wifi kan pakken.
Om dit te laten werken moet ik de DHCP uitzetten maar dit lukt mij niet.
Ik krijg het niet voor elkaar om het te fixen.
Mijn laptop zegt wel dat hij verbinding met de wifi heeft maar een beperkt internet.
Hoe ik het nu heb gedaan is de wifi van de Horizon uitgeschakeld en een kabel van de Horizon naar een van de wan poorten van de KPN Experia.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg?

Bedankt,
Kevin

Eerst maar eens melden over welke Experiabox het gaat. Dus merk + type, want er zijn veel routermodems die door KPN "Experiabox" worden genoemd.

Klungelen in de Horizonbox om de Experiabox werkend te maken is geen optie, want de Horizonbox is van UPC, en dus kan UPC altijd het apparaat veranderen.
Enige wat je in de Horizonbox evt. zou kunnen doen is portforwarding etc., maar daar moet het dan ook echt mee ophouden.
Oftewel:
a. Het uitzetten van de DHCP server functionaliteit in de Experiabox moet de eerste prioriteit zijn.
b. Zodra a. gelukt is, dan moet je een van de 4 LAN aansluitingen doorverbinden met een LAN aansluiting van de Horizonbox. [Je noemde het WAN aansluitingen, wat (techisch) onjuist is.]

Tijs.

Nog enkele toevoegingen:
a. Als het probleem is dat het je niet lukt om in te loggen op de Experiabox om DHCP serverfunctionaliteit uit te zetten, dan kun je hier kijken of je (na het volgen van de vragen) wél kunt inloggen en de gewenste aanpassingen doen. Ga dus eerst daar naar toe.
b. In de link van a. kun je ook zien welke Experiabox varianten er zijn, momenteel. Dat is hetzelfde plaatje als dat ik als bijlage bij deze posting hebt gevoegd.
Dit dus als je zelf niet (direct) kunt aflezen welk merk + type Experiabox het over gaat.

Tijs.

Bijlagen

• SP32-20130625-140302.jpg
    SP32-20130625-140302.jpg
    37,8 KB · Weergaven: 169
Jouw Experiabox is zoals je die aansluit niet meer een router maar een switch geworden met DHCP functionaliteit. De experia box verwijst naar zichzelf als gateway (internetverbinding) maar heeft op de WAN poort geen internet verbinding meer, derhalve heb je dus geen internet.
Als de upc modem in bridge gezet kan worden dan wordt het geen router meer maar een modem waaraan je wel je experia kunt hangen via de wan-poort. Ik zou op marktplaats een accespoint op de kop tikken voor een tientje of zo. Doe dan meteen een goede zoals 3Com en deze in je netwerk hangen. Dan functioneert dat perfect en kan de wifi op je upc modem uitgezet worden.

@Riess:
De TS wil zonder een aanschaf te doen een accesspoint erbij hebben.
Mijn instructie, samen met wat de TS blijkbaar ergens opgepikt heeft, zou genoeg moeten zijn om de aanwezige Experiabox te degraderen tot switch/accesspoint.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat de inrichting van een kant-en-klare nieuwe accesspoint wellicht eenvoudiger is, maar
a. Dat kost geld wat eigenlijk niet hoeft als de Experiabox wordt gedegradeerd tot switch/accesspoint [wel een wat hoger energieverbruik en doorgaans een (iets) minder wifi signaal dan een accesspoint.]
b. Een leuk voordeel van het ombouwen van een routermodem of breedband router naar een switch/accesspoint is dat je er op die manier ook nog 3 bruikbare bedrade switchpoorten bij krijgt. [Bijna alle (betaalbare) accesspoints hebben geen switchpoorten.]

Tijs.

Laatst bewerkt:
@dnties
Ik spreek alleen uit mijn eigen ervaring met de experiabox TG789. In deze box is de dhcp server afgeschermd. De dhcp server stuurt ook het gateway adres mee en dat is de box zelf dus (bij deze box is dat 192.168.2.254). Echter aangezien de box niet meer als gateway maar als router functioneert wordt verwezen naar een gateway die geen internetverbinding heeft.
Daarom heeft TS geen internetverbinding met zijn wifi.
De switchfunctie blijft wel gewoon werken en zijn wifi ook, dat klopt zeker, maar geen internetverbinding.... Zijn eigen interne netwerk zal wel goed functioneren.

Kortom, met de experiabox krijg je dit niet goed voor elkaar.

Overigens, een accesspoint dient eigenlijk alleen als draadloos toegangspunt in een bestaand netwerk of bridge tussen twee werkwerken en hebben geen poorten nodig. In een accesspoint geef je tenslotte ook het adres van je gateway op. Iedere configureerbare router waarin je de gateway setting kan aanpassen kan wel functioneren als een accesspoint met toegang tot het internet.

Laatst bewerkt:
We weten nu nog niet welke experiabox het over gaat.

Zie posting #3.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan