Krakend geluid en rook uit CPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinuz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2003
Zojuis nieuw moederbord ontvangen. Het hele gebeuren in elkaar gezet en de PC aan. Vervolgens wordt ik begroet met een krakend geluid en er kwam rook onder de CPU heatsink vandaan. Ik heb geen flauw idee wat er is gebeurt, en of er nu iets stuk is, en zo ja; wat?

Hoe ik het heb aangesloten:

Eerst de CPU erin, hendeltje naar beneden, en heatsink+fan erop.

http://i.imgur.com/u84Oe.jpg

Rechtsboven is er dus ruimte voor max. 8pins CPU aansluiting, maar ik heb in het blauwe vakje dus een 4pins gedaan. Dit hoort volgens de handleiding van het mobo ook gewoon te kunnen. (Though this motherboard provides 8-pin ATX 12V power connector, it can still work
if you adopt a traditional 4-pin ATX 12V power supply.
). Over de ongebruikte 4pins opening heeft ASRock een sticker gedaan, deze heb ik laten zitten.

Vervolgens rechts-onderin de 20+4pins kabel geplaatst, en toen de videokaart (Radeon HD7850) erin + 6-pins PCI-E connector.

2 RAM-stickies erin (2x4GB DDR3-1333), en toen het aan-knop kabeltje aangesloten. Harde schijf had ik er nog niet in gedaan, wilde eerst kijken of ik beeld zou krijgen. CPU is (was?) een x4 965, of het de 140watt of de 125watt versie is weet ik niet, maar het mobo ondersteund beide. En de PSU is een corexstream 500w.

Kan iemand me vertellen wat er waarschijnlijk is gebeurt, en wat er waarschijnlijk stuk is nu?

Laatst bewerkt:
ook koelpasta gebruikt???
maar ik denk dat nu je cpu ter hemel is hoor

Koelpasta was van Arctic, heb ik er idd een beetje van opgedaan.

Maar hoe kan dit nou? Ik heb toch niets verkeerd gedaan met aansluiten ;/

Ook afstandsbusjes gebruikt tussen het moederbord en de behuizing/mobotray? Klinkt heel erg als kortsluiting in ieder geval.

Onderdelen vervangen geeft uitsluitsel als je geen beeld krijgt/je pc defect is. Mogelijk zijn zowel je CPU als je moederbord defect, maar hier kom je maar op 1 manier achter ;)

Afstandsbusjes? Nog nooit van gehoord 0.o

Ik had 2 van deze mobo's besteld. De tweede PC met dit mobo werkt prima. Hier hoort echter ook een x4 965 in te komen, deze durf ik er echter niet in te doen, door wat er net is gebeurt, dus er zit nu een x2 255 in.

Is het veilig denk je, om deze 255 op het moederbord waar de rook vanaf kwam te proberen? Of heb ik dan kans dat ook deze CPU het loodje legt?

De andere 965 is gewoon dood, want ik heb naar de pinnetjes gekeken, en eentje is gewoon verdwenen, en 2 zijn er verbogen. Dit is overigens gevolg, en niet oorzaak. Ik heb dezelfde CPU namelijk eerder nog in het tweede systeem geprobeert, toen mijn MSI mobo daar nog in zat, en hij deed het prima. Ik heb ook nooit aangedrukt ofzo, ik heb inmiddels teveel PCs in elkaar gezet voor dat soort fouten.

Dit zijn overigens meteen de enige sporen van 't hele gebeuren. Op het mobo is niets te zien, ruikt ook niet verbrand ofzo. Ook achter op het mobo, en ook onder dat ding dat de cpu-heatsink-mount vasthoud zitten geen brandplekken oid.

EDIT: PSU en GPU had ik trouwens kort voor het in elkaar zetten van deze PC ook nog op het tweede systeem geprobeert, en beide deden het prima. Alleen RAM had ik nog niet uitgetest.

Laatst bewerkt:
Afstandsbusjes:
EAFMU25_medium.jpg

Verbogen en/of afgebroken pinnen klinkt als user abuse en dus je eigen fout ;)

Bijlagen

• EAFMU25_medium.jpg
    EAFMU25_medium.jpg
    11,4 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Kunnen de cpu pinnen niet verbogen/afgebrand zijn door wat er in het mobo gebeurde? Ik heb hem er letterlijk in gelegd zonder ook maar een klein beetje aan te drukken dus ik kan met niet voorstellen dat ze daardoor verbogen kunnen worden.

Wat ik me wél voor kan stellen is dat er wat koelpasta tegen de CPU socket aan is gekomen, niet omdat ik dat zo 1-2-3 zie, maar ik had 't ergens gelezen van iemand met een soortgelijk probleem. Als dat zo is, is dan het mobo ook stuk, of enkel de CPU? Ik wil het eingelijk met de x2 255 proberen maar ik ben dus bang dat die ook stuk zal gaan.

Koelpasta aan de pinnen etc kan alleen kwaad als het ook geleidende koelpasta is. Ikzelf gebruik uitsluitend niet geleidende pasta, dan sluit je dat in ieder geval uit ;)

Toen je de cpu in de socket legde, zakte deze toen ook naar beneden zodat de pinnen in het geheel in de socket verdwenen? Dat moet namelijk eerst gebeuren voordat je het hendeltje over haalt.

Toen je de cpu in de socket legde, zakte deze toen ook naar beneden zodat de pinnen in het geheel in de socket verdwenen? Dat moet namelijk eerst gebeuren voordat je het hendeltje over haalt.

Jazekers, ik pak de cpu altijd op en leg hem dan weer neer tot hij er 'in valt.' Ik ga er dus ook niet mee zitten schuiven ofzo. Ik heb in het verleden een keer per ongeluk een pinnetje verbogen op een van mijn CPUs en sindsdien doe ik altijd voorzichtig. Of de koelpasta geleidend is of niet, weet ik niet.

Ok nu wordt ik echt wanhopig... ik heb het moederbord eruit gehaald en deze vervangen door een N68-GE3 UCC, met de Phenom II x2 255 CPU er op, beide draaide vanmiddag nog in mijn tweede systeem en deden het goed. RAM en videokaart erbij en geprobeert systeem te starten; geen beeld. Ook met HDD erbij gebeurt er niets. Alleen alle fans gaan draaien.

Vervolgens de videokaart en RAM getest in het tweede systeem, en deze werken beide uitstekend. En het mobo en de CPU draaide vanmiddag nog dus die doen het ook gewoon... ook geprobeert de RAM en GPU van systeem 2, in systeem 1 te doen.. maar nog steeds geen beeld.

Zou het kunnen dat toen de CPU begon te roken, de PSU het ook heeft begeven? Ik durf deze niet te testen op mijn tweede systeem uit angst dat er meer dingen stuk zullen gaan, en ik wil ook liever niet de PSU van het tweede systeem op de eerste zetten, want misschien heeft de waarschijnlijk-kapotte PSU schade aangericht op het mobo (de N68-GE3) en molt die op zijn beurt weer mijn tweede PSU... ik weet effe niet meer zo goed wat ik nou meot doen ;/

Laatst bewerkt:
Ja, je psu kan dingen slopen wanneer deze defect is, of wanneer je kabels verkeerd aan sluit. Nogmaals: onderdelen vervangen kan enkel uitsluitsel geven, dus mijn advies is dan om de mogelijk defecte voeding even niet te gebruiken en alles te testen op een goed werkende voeding.

Echter denk ik wel dat je processor overleden is als er pinnen missen. Kijk ook nog eens goed in het socket.

Dan ben ik dus weer bang dat m'n goede voeding eraan gaat. En tot nu toe heb ik nog geld om alles te vervangen maar een voeding van 880W kan daar niet bovenop.

Is een voeding van 500W wel genoeg voor het systeem?

N68-GE3 UCC
4GB DDR3-1333
HD7850
Athlon II x2 255
SSD schijfje

Lijkt me dat 500W genoeg is maar ik weet het niet zeker.

Ehm.. ok, nu ben ik echt in de war. Ik heb de goede voeding geprobeerd op het systeem en ik kreeg nog geen beeld. Vervolgens heb ik het hele gebeuren in een andere kast gedaan en nu doet 'ie het wel. Dat kán toch helemaal niet?

Jawel, dat kan wel door bijvoorbeeld een onjuiste bevestiging. Bijvoorbeeld bij geen gebruik van de afstandsbusjes, of wanneer er een afstandsbusje op de verkeerde plek zit, kan je kortsluiting krijgen ;)

Je hebt in ieder geval nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag of je dit wel of niet gedaan hebt.

Ik dacht dat het feit dat ik nog nooit van die dingen had gehoord die vraag beantwoorde, maar nee ik heb dit nog altijd niet gedaan. En ik heb dit ook nooit hoeven doen trouwens, die zitten er in de kast waar alles nu prima in draait ook niet.

Maar het is dus de bedoeling dat die busjes in de schroef-opening van de kast gaan, en het moederbord dan weer vastschroeven in het busje? Of hoe werkt zoiets?

Ok, als de achterkant van het moederbord contact kan maken met het metaal van de behuizing loop je een heel groot risico op kortsluiting ;) Ik denk dat je nu zelf begrijpt dat er in de gaatjes van die afstandsbusjes moeten om afstand tussen het moederbord en de metalen behuizing te houden. Sommige behuizingen hebben overigens al wat opstaande stukjes (geen busjes) op de juiste plekken, maar de meeste niet.

Dus: kijk even of je moederbord direct contact maakt met de metalen plaat waar je hem tegenaan geschroefd hebt ;) En ja: je kan mogelijk je processor & moederbord gesloopt hebben met deze fatale fout.

Je bent een genie.. met de busjes erin doet alles het gewoon. Duur lesje dit, maar het had erger kunnen zijn :P Bedankt :D

Idd, helaas een dure les, maar wel een essentiële les wanneer je pc's wil bouwen/verbouwen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan