Krakend geluid maar enkel in combinatie met gamen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ad Fundum

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Hallo allemaal,

Ik zit met een vreemd probleem sinds het openhalen van mijn laptop. Het geluid door mijn luidsprekers kraakt enorm, met volgende bevindingen:
- Als ik enkel muziek afspeel (door foobar of dmv youtube ofzo), kraakt het niet
- Als ik enkel game (bv. hearthstone, league of legends), kraakt het niet
- Als ik muziek aan het afspelen ben en ik begin te gamen, dan begint het geluid ommiddellijk te kraken
- Wanneer ik stop met gamen, verdwijnt het gekraak onmiddellijk
- Wanneer ik mijn muziek op stop zet, verdwijnt het gekraak onmiddellijk. MAAR dit is niet zo wanneer ik mijn liedje slechts op 'pauze' zet!
- Het gekraak doet zich ook voor wanneer ik externe boxen aansluit. Het ligt dus niet aan mijn speakers zelf.
- OOK: Wanneer bv facebook een meldingsgeluid geeft, kraakt het geluid even als ik ondertussen aan het gamen ben.
- NIEUW: Het geluid kraakt ook als candy crush opstaat + muziek (en candy crush maakt geen gebruik vd grafische kaart)

Wat ik al geprobeerd heb:
- PC opnieuw opengehaald en verbinding van geluidskaart eens lossgemaakt / wat uitgekuist
- Geluidsdriver verwijderd en opnieuw laten installeren
- Videodriver (nvidia) geupdatet (mijn videokaart is een 555m)

Ik zou echt niet weten waar dit aan kan liggen? Zou het door het open halen van mijn laptop komen, of is dat puur toeval? Is het een soort storing die veroorzaakt wordt wanneer beide actief zijn?

Alvast bedankt voor je tijd!

Laatst bewerkt:
Zou het door het open halen van mijn laptop komen, of is dat puur toeval?
Het antwoord daar op zul je zelf het beste weten lijkt mij, er van uit gaande dat je de laptop met een bepaalde reden open gemaakt hebt?
Indien dat was met het doel stof te verwijderen: hoe heb je dat gedaan, met perslucht of anders..? Heb je daarbij de fan geblokkeerd of niet..?
Het kan puur toeval zijn als je niks bijzonders gedaan hebt, mogelijk ligt er een massa-draadje los van het moederbord..

Komt dit voor bij gebruik van lader of ook alleen op de accu of beiden..?
Op internet vind ik diverse oorzaken, van een rotte voeding tot corrupte drivers, het zal moeilijk worden dit probleem te tackelen.

Het antwoord daar op zul je zelf het beste weten lijkt mij, er van uit gaande dat je de laptop met een bepaalde reden open gemaakt hebt?
Indien dat was met het doel stof te verwijderen: hoe heb je dat gedaan, met perslucht of anders..? Heb je daarbij de fan geblokkeerd of niet..?
Het kan puur toeval zijn als je niks bijzonders gedaan hebt, mogelijk ligt er een massa-draadje los van het moederbord..

Komt dit voor bij gebruik van lader of ook alleen op de accu of beiden..?
Op internet vind ik diverse oorzaken, van een rotte voeding tot corrupte drivers, het zal moeilijk worden dit probleem te tackelen.

Ik heb de pc opengemaakt om de aansluiting met mijn scherm te controleren (scherm is stuk), maar voor de rest idd niets speciaals gedaan. Beetje stof uitgekuist, maar steeds heel voorzichtig geweest. Heb daarbij een penseel met lichte haren gebruikt, maar enkel om de fan uit te kuisen, en die blaast/koelt nog goed.

Komt zowel voor bij accu als lader, net getest. Ik heb ook al heel wat afgegoogeld maar heb nergens iets gevonden waar mensen met dit specifieke probleem zitten, enkel meer algemene gevallen waar ik niets aan had...

Wat doet je CPU op momenten dat het kraakt?

Ik heb er eens op gelet, en de CPU stijgt wel lichtjes tijdens het spelen, maar slechts tot 20%, niets speciaals.

---

Daarnaast heb ik net ook opgemerkt dat het kraken zich raar maar waar ook voordoet tijdens het spelen van Candy Crush als er ondertussen muziek op staat. Daarbij wordt de grafische kaart niet gebruikt maar mijn onboard intel kaart.

(En het geluid kraakt ook als bv candy crush openstaat + een game zoals hearthstone, maar er geen muziek speelt).

Ik word er echt gek van.

---

Nog een bevinding: het geluid kraakt tijdens het spelen van candy crush en hearthstone te samen, maar beide games haperen ook meer dan normaal.

Laatst bewerkt:
Oké, (bijna) goed nieuws. Ik heb wat liggen spelen met de instellingen bij geluid, en het vakje "Alle geluidseffecten uitschakelen" aanvinken doet het probleem onmiddellijk verdwijnen. Het vakje weer uitschakelen doet het probleem onmiddellijk terugkomen.

d835319850.png

Het is nog niet helemaal een oplossing, want hierdoor klinkt het geluid door mijn laptop speakers echt slecht/lelijk. Het geluid wanneer ik oortjes insteek verandert echter helemaal niet met het aanvinken van de optie.

Ik heb het gevoel dat ik in de juiste richting zit, iemand die weet wat dit juist betekent? :)

Hallo

"Ik heb de pc opengemaakt om de aansluiting met mijn scherm te controleren (scherm is stuk)"

Kan het defekte ??? t.f.t. paneel , of datakabel motherboard/tft paneel , etc ... hier niets mee te maken hebben????

Je vermeld niet , of dit nu hersteld is of niet ... of de datakabel nog alijd verbonden is met het defekte (gebarsten ???) t.f.t. paneel , etc ...

Mocht dit laptop beeldscherm nu nog niet werken , en met deze symptomen ... , kan het niet werkende t.f.t paneel deze storing veroorzaken ...

Meer vragen , dan nuttige antwoorden ...

Iets elementair/cruciaal ben je volgens mij wel vergeten ... merk/typenr/ouderdom van deze laptop te vermelden.

Een schot in de lucht ... koppel de datakabel van het (nog steds niet werkende???) t.f.t. paneel eens los (motherboardzijde) om te kijken of de storing dan wel weg is.

Hopelijk ben je iets met deze info.

P.s.:

" maar enkel om de fan uit te kuisen"

Zelden of nooit zal daar veel vervuiling aanwezig zijn ... de heatpiperadiator (waar de lucht doorheen moet , en die voor het effektieve koelen zorgt) is waar zich het meeste stof op hoopt.

peter

Laatst bewerkt:
Hallo

"Ik heb de pc opengemaakt om de aansluiting met mijn scherm te controleren (scherm is stuk)"

Kan het defekte ??? t.f.t. paneel , of datakabel motherboard/tft paneel , etc ... hier niets mee te maken hebben????

Je vermeld niet , of dit nu hersteld is of niet ... of de datakabel nog alijd verbonden is met het defekte (gebarsten ???) t.f.t. paneel , etc ...

Mocht dit laptop beeldscherm nu nog niet werken , en met deze symptomen ... , kan het niet werkende t.f.t paneel deze storing veroorzaken ...

Meer vragen , dan nuttige antwoorden ...

Iets elementair/cruciaal ben je volgens mij wel vergeten ... merk/typenr/ouderdom van deze laptop te vermelden.

Een schot in de lucht ... koppel de datakabel van het (nog steds niet werkende???) t.f.t. paneel eens los (motherboardzijde) om te kijken of de storing dan wel weg is.

Hopelijk ben je iets met deze info.

P.s.:

" maar enkel om de fan uit te kuisen"

Zelden of nooit zal daar veel vervuiling aanwezig zijn ... de heatpiperadiator (waar de lucht doorheen moet , en die voor het effektieve koelen zorgt) is waar zich het meeste stof op hoopt.

peter

Dag Peter,

Ik zit inderdaad nog met mijn defect scherm. De reden dat ik de laptop nog niet heb binnen gedaan, was omdat mijn geluid nu begon te kraken en ik niet ook nog wou betalen voor de herstelling van mijn geluid (dan zou het eerder een nieuwe laptop worden).

Ik ben inderdaad de details over mijn laptop vergeten, excuses. Het gaan om een Asus X5QSF. Hij is inmiddels 4 jaar oud, maar heeft wel onlangs (in november) het moederbord vervangen gehad.

Ik heb het probleem ondertussen min of meer kunnen oplossen. Ik heb alle drivers van realtek van mijn pc gegooid en windows zelf een driver laten installeren. Nu staat er "High-Definition Audio apparaat" driver op en het probleem lijkt verholpen. Wel vreemd, want die driver heeft tot nu toe altijd goed gewerkt en ik had niets veranderd. Het geluid klinkt wel iets minder goed, maar dat moet dan maar. Wat ook vreemd is, is dat mijn games veel meer haperen als er ondertussen muziek afspeelt, maarja.

Ik ga nu mijn scherm laten maken en daarna eventueel nog eens proberen met de realtek drivers.

Allemaal bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan