krakende luidspreker

Status
Niet open voor verdere reacties.

MerlijnD

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2010
Hallo,
Ik heb twee " Tamon'' luidsprekers gekocht, maar de linker kraakt en stottert tegelijk:confused:.
Ik had al in andere forums gekeken en ze zijden dat je ze moest ruilen nou mijn boxen komen uit 1998 ofzo.
Kan iemand me helpen?

Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij!

Men bedoelde waarschijnlijk: de linker en de rechter box omruilen (als dat mogelijk is).... als het kraken daarna rechts zit, ligt het aan de speaker, blijft het probleem links dan ligt het aan de geluidskaart... Zit er een volumeregeling in de kabel? Die kan ook kraken veroorzaken......

Zijn dit trouwens PC speakers of gewone boxen?
(Tamon maakt(e) namelijk vooral HiFi boxen......)

Laatst bewerkt:
sorry voor de weinig informatie ik heb via een kabel een kenwoord versterker op mijn computer aangesloten ik heb er meerdere sets boxen op gehad maar die kraakten niet:confused: en ze bedoelden echt omruilen in de winkel hoor :p

Mvg Merlijn

OK, dank voor de verduidelijking....

Maar wissel de linker en de rechterbox eens om, dus... zit je probleem dan aan de andere kant dan is er een luidspreker kapot (loopt aan of heeft slecht contact)....
Sommige van die Tamon speakers hadden ook een "toonregeling" achter op de box... als die vuil is kun je ook gekraak krijgen (draai die een paar keer flink heen en weer... of spuit ze in met contactspray)

OK, dank voor de verduidelijking....

Maar wissel de linker en de rechterbox eens om, dus... zit je probleem dan aan de andere kant dan is er een luidspreker kapot (loopt aan of heeft slecht contact)....
Sommige van die Tamon speakers hadden ook een "toonregeling" achter op de box... als die vuil is kun je ook gekraak krijgen (draai die een paar keer flink heen en weer... of spuit ze in met contactspray)

als ik de speakers omwissel kraakt hij nog steeds.
En er zit geen toonregeling achterop.
Kan het ook zijn dat de box is opgeblazen?
En is tamon wel een goed merk?

Mvg Merlijn

Is het een goed merk..... Tja, het is geen Bowers & Wilkins of Infinity.... maar er zaten best een aantal goede HiFi boxen in hun assortiment. In de grotere boxen zat een schitterende bas...

Kraken en stotteren... dan lijkt het er inderdaad op dat er een speaker opgeblazen is....
Kraakt deze ook als hij zacht staat? Wat wel eens gebeurd is dat de koperdraadjes welke van de aansluitingen achter de luidspreker (dus de luidspreker zelf, niet de box) naar de conus gaan slecht contact maken.... (dit komt door zware overbelasting!) Even de soldeerbout er op zetten kan soms helpen... of die betreffende speaker (dus niet de box) vervangen door een andere...

Laatst bewerkt:
Is het een goed merk..... Tja, het is geen Bowers & Wilkins of Infinity.... maar er zaten best een aantal goede HiFi boxen in hun assortiment.

Kraken en stotteren... dan lijkt het er inderdaad op dat er een speaker opgeblazen is....
Kraakt deze ook als hij zacht staat? Wat wel eens gebeurd is dat de koperdraadjes welke van de aansluitingen achter de luidspreker (dus de luidspreker zelf, niet de box) naar de conus gaan slecht contact maken.... (dit komt door zware overbelasting!) Even de soldeerbout er op zetten kan soms helpen... of die betreffende speaker (dus niet de box) vervangen door een andere...

hij kraakt ook als hij zacht staat maar iets minder

Lijkt dus of de speaker aanloopt (spoel te heet geweest....)
Zijn dit twee-weg of drie-weg boxen? Een middentoner vervangen is niet zo duur....
Als de woofer kraakt is vervangen meestal iets prijziger... welk type Tamon is het?

Laatst bewerkt:
Zijn dit twee-weg of drie-weg boxen? Een middentoner vervangen is niet zo duur....
Als de woofer kraakt is vervangen meestal iets prijziger... welk type Tamon is het?

Het zijn 3 weg boxen type Tamon AH-20

Vond wel de AH-25 (70 Watt rms, 140 Watt peak)... AH-20 zal daar wel op lijken...

Duw de woofer (zonder dat er geluid op staat) eens voorzichtig een paar keer in (in het midden recht naar achteren duwen)... "kraakt" dat dan ook of voel je iets "aanlopen"... vergelijk eventueel met de box die wel goed is.... (hoewel kraken meestal iets meer past bij middentoners)... stotteren bij woofers...

Als de boxen verder nog in goede staat zijn kun je er gemakkelijk een paar andere speakers in zetten....

Vond wel de AH-25 (70 Watt rms, 140 Watt peak)... AH-20 zal daar wel op lijken...

Duw de woofer (zonder dat er geluid op staat) eens voorzichtig een paar keer in (in het midden recht naar achteren duwen)... "kraakt" dat dan ook of voel je iets "aanlopen"... vergelijk eventueel met de box die wel goed is.... (hoewel kraken meestal iets meer past bij middentoners)... stotteren bij woofers...

Als de boxen verder nog in goede staat zijn kun je er gemakkelijk een paar andere speakers in zetten....

als ik hem voorzichtig indruk krijg ik een soort ''schuur geluid'' bij die andere niet

als ik hem voorzichtig indruk krijg ik een soort ''schuur geluid'' bij die andere niet

Dat klinkt dan als "erg kapot".... de spoel loopt dan niet meer vrij door de spleet in de magneet.... opgeblazen.... jammer...

Als je de moeite wilt doen, kun je deze woofer even loskoppelen... hoor je dan nog gekraak dan is je middentoner waarschijnlijk ook overleden tijdens datzelfde gigantische feest...

Berichten van een irritant persoon verwijderd, we gaan weer verder ontopic.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan