kras op cd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben bang van niet. Het is namelijk de hardware ( je CD Rom speler) die niet kan lezen!!

Hoi Piet.

Ik heb in een computerblad gelezen dat cd's die onder invloed van stof, krassen, vocht enz. enz. de geest hebben gegeven toch nog leesbaar te maken zijn. En wel met het gratis programma ISObuster dat te vinden is op onder andere http://www.smart-projects.net. Hopelijk bestaat het nog en succes. Groet,

isobuster helpt niet. (cd- rom speler werkt uistekend anders zou ik mijn vraag hier niet plaatsen)

maar in ieder geval bedankt.

Tuurlijk werkt je CD Rom speler goed maar hij kan hem gewoon niet lezen om dat hij beschadigd is en dan helpt software niet. Eerst moet je CD Rom speler hem kunnen lezen alvorens je ook maar iets met software kan doen!!

Heel soms wil de kras nog wel eens met tandpasta weg gepoetst worden. Nu is immers met de schijf ook niets te beginnen.

als je dat naar een hardware winkel brengt, kunnen ze heel misschien dat nog proberen te herstellen.

Zolang een kras niet in een cirkel is, hoort het toch geen probleem te zijn ?! Cd-roms zijn er juist voor gemaakt om beschadigingen op te vangen. Leesfouten zijn er altijd, alleen is er ook altijd herstelinformatie waarmee dat opgevangen wordt.

Is de kras aan de leeskant of de lakkant? De lakkant is gevaarlijker omdat de spiegellaag daar dichterbij zit. Een cd hoor je dan ook met de leeskant naar beneden neer te leggen. (!)

Kun je nog een gedeelte lezen of helemaal niets? Als een gedeelte lukt kun je nog via een dos box proberen te kopiëren. Daarmee kun je namelijk verder gaan na een leesfout, als na een aantal keren lezen lukt kom je zo steeds een stukje verder, windows stopt na 1 fout. Isobuster gebruikt dat waarschijnlijk ook.

De cd schoonmaken met lauw water en afwasmiddel, de cd-rom speler met een schoonmaak cd. Daarmee beperk je de overige leesfouten en krijg je misschien genoeg herstelinformatie. De cd kopiëren naar harde schijf als het lukt evt. met isobuster.

Vr.Gr. Egel.

Laatst bewerkt:
Hoi allemaal.

Ik begrijp het niet meer. Hopelijk kan iemand mij duidelijk maken waarom bv Isobuster niet werkt. Piet vraagt om software; zijn cd-romspeler is oké. Dan zoekt hij toch iets over de hardware gezien de plaatsing in het forum, zoals hij zegt. Kennelijk licht het daar niet aan.
Ik heb ComputerIdee van december vorig jaar er nog eens op nageslagen en daarin wordt aangegeven”Er is een goede kans dat uw waardevolle gegevens op een kapot cd’tje toch kunt redden. Alles wat u nodig hebt is het programma Isobuster”. Je kunt een image maken en daarna uitlezen. Het programma leest ook “voor de vuist weg” zodat je het later kunt ordenen. (betreft no. 26-2004.) Waarom is zo’n programma niet een oplossing. Daar ben ik super benieuwd naar. Wellicht speelt mijn weinige computerkennis parten. Groet

Omdat Isobuster in eerste instantie niet leest maar de speler!!
Als de laser van de speler er geen koek van kan bakken dan kan je erop zetten wat je wil maar dan houd het gewoon op.......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan