Krasjes op de laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toshiba2006

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2006
Ik heb laatst mn laptop meegenomen naar mn examen maar de surveillant was zo slim op op mijn tas te gaan staan waar mijn laptop in zat. Nu zitten er wat krassen op de kaft van de laptop en ik vroeg me af of iemand please iets weet om deze krassen weg te halen/ op te vullen? ik kan niks vinden , behalve een remover voor krassen op auto boot motor en caravan. En ze laten zitten ziet er ook zo armoedig uit.

hoop dat iemand me kan helpen!!:rolleyes: :confused:

tis mss dom maar ik doe plastikjes over duur materiaal zelf op behuizing ;) best da int vervolg doen ? afschuren en terug herspuiten zal niet werken denk ik

tis mss dom maar ik doe plastikjes over duur materiaal zelf op behuizing ;) best da int vervolg doen ? afschuren en terug herspuiten zal niet werken denk ik

haha ja als ik dat dan wil doen, zal ik toch echt eerst die krassen willen weghalen want ze vallen echt te veel op

Even over een heel andere boeg gooien: kun je die examinator niet aansprakelijk stellen?
Hij is toch verzekerd neem ik aan.

Even over een heel andere boeg gooien: kun je die examinator niet aansprakelijk stellen?
Hij is toch verzekerd neem ik aan.

dat heb ik al geprobeerd, maar volgens hem was het mijn eigen schuld dat ik mn tas in zijn "looppad" had gelegd, maar hij vond het leuk geprobeerd van me:mad: :confused:

Die koekert moet uitkijken waar hij loopt, yeah sure hij zal het vast wel druk hebben met het controleren op "cheaters" maar wat dan nog?
Al had je er een spijker neergelegd wastie daar in gaan staan..was zn eigen schuld geweest moest hij maar uitkijken..lijkt mij best wel redelijk als hij op zn minst probeert te helpen met het maken van de laptop, het verwijderen van de krasjes dan.

surveillanten denken altijd dat ze alles zijn :p

en dan nog..als jij je tas goed neer had gezet kon deze door het gewicht van de laptop, en een gladde vloer naar beneden zijn gegleden zonder dat je er zelf erg in had? gebeurde bij mijn tas altijd..hehe.

Ik vind het onterecht dathij niet aansprakenlijk is..maargoed ik heb ook niet zo'n lekker gevoel bij het woord leraren hehe :evil: :P

Laatst bewerkt:
Die koekert moet uitkijken waar hij loopt, yeah sure hij zal het vast wel druk hebben met het controleren op "cheaters" maar wat dan nog?
Al had je er een spijker neergelegd wastie daar in gaan staan..was zn eigen schuld geweest moest hij maar uitkijken..lijkt mij best wel redelijk als hij op zn minst probeert te helpen met het maken van de laptop, het verwijderen van de krasjes dan.

EXAMAMINATOR ook:eek: :mad: haha
ja maar als ik het kan LATEN doen, dan moet er toch ook wel n middeltje zijn
om het zelf te kunnen doen? anders moet ie weer voor n week weg ofzo, en kan nu niet zonder mn lappie.

Er zijn meen ik wel middeltjes om krasjes weg te halen..hierbij te denken aan debiele telefoons..om krasjes van het glaasje af te halen..waar je dit precies kan halen weet ik niet. Misschien bij een debiele telefoonwinkel..

Ik denk dat er ook vast wel bij een computer bedrijf zowel online als in een echte winkel spulletjes te verkrijgen zijn om dingen te repareren..

probeer alternate.com eens of mycom..iets in die geest althans..succes :thumb:

en dan nog..als jij je tas goed neer had gezet kon deze door het gewicht van de laptop, en een gladde vloer naar beneden zijn gegleden zonder dat je er zelf erg in had? gebeurde bij mijn tas altijd..hehe.

Ik vind het onterecht dathij niet aansprakenlijk is..maargoed ik heb ook niet zo'n lekker gevoel bij het woord leraren hehe :evil: :P

dat was idd het geval, het was dan wel geen gladde ondergrond maar d8 dat mn tas tegen de tafelpoot aanstond, was ook zo maar de tas was omgevallen. echt ***** want mn kaft van de lappie ziet er echt niet uit

Hier daar heb je het al..
Jij kan er dus vrij weinig aandoen..maargoed..leraren (bah wat een vies woord :p )
die kunnen vanalles maken..dus ik , spijt me dat ik het moet zeggen, denk dat je vrij weinig kans hebt op vergoeding..
Wel is het zo als je beetje goed contact hebt met n leraar en hem of haar alles uitlegt je wellicht meer voor elkaar zou kunnen krijgen?

Zo achterbaks was ik vroeger wel op school :o

Succes!

:thumb:

Hier daar heb je het al..
Jij kan er dus vrij weinig aandoen..maargoed..leraren (bah wat een vies woord :p )
die kunnen vanalles maken..dus ik , spijt me dat ik het moet zeggen, denk dat je vrij weinig kans hebt op vergoeding..
Wel is het zo als je beetje goed contact hebt met n leraar en hem of haar alles uitlegt je wellicht meer voor elkaar zou kunnen krijgen?

Zo achterbaks was ik vroeger wel op school :o

Succes!

:thumb:

zit er idd niet in nee, was op de lagere school wel zo sneaky om vriendjes te zijn met leraren haha maar nu totaal niet meer. en verder ken ik daar ook niemand . maargoed, we zullen zien. nou zag ik net wel op conrad.nl als je dan bij zoeken "kras" invult krijg je zown krassenverwijderaar, maar er staat weer bij dat het voor de auto is enzo, althans, er staat n plaatje van n auto bij, dus ik weet niet of dat iets is?

Das wel ff vet baluh man! Maar ik weet niet waar de krasjes zitten maar het bedrijf topskinz maakt speciale stickers die je op je laptop kunt plakken. Misschien iets voor jou dat je de krasjes niet meer ziet?

http://www.topskinz.nl/

Wat nou 'leuk geprobeerd'.

Hij kan wel vinden dat het je eigenschuld is, maar dat wil nog niet zeggen dat jij dat ook hoeft te vinden...

Je kan hem persoonlijk aansprakelijk stellen, maar ook de school.
Hij was op dat moment in functie en als het goed is heeft zijn werkgever hem als werknemer verzekerd tegen schade die ontstaat tijdens het uitoefenen van zijn functie.

Van jou als leerling/student wordt verwacht dat jij je op een manier gedracht die geen schade toebrengt aan de school, docent of mede leerlingen, omgekeerd geldt dit echter ook.

Net zo goed als het niet normaal is dat jij op je stoel gaat staan, waardoor hij (mogelijk) stuk gaat, mag je van de docent of surveillant verwachten dat hij of zij niet op jou tas gaat staan (waar deze ook ligt of staat).

De meeste scholen hebben een regelment waarin hierover iets zou moeten staat.
Ik zou het in ieder geval melden bij je school.

N.b. waar we het over hebben is 'Onrechtmatige daad'

Bron: KVLO/IRP, mr. P.A. Keur en mr. J. van der Blij

Onrechtmatige daad
‘Ieder draagt zijn eigen schade’. Dat is het uitgangspunt van ons aansprakelijkheidsrecht. Als tijdens een les een leerling valt en hierbij een aantal voortanden verliest, dan komt de schade in beginsel voor eigen rekening. Maar hoe zit dit nu, wanneer de schade door een ander is veroorzaakt, moet die ander dan de schade vergoeden? Het antwoord op deze vraag is te vinden in artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Hierin wordt de onrechtmatige daad geformuleerd: ‘Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden’. Het betreft hier de persoonlijke aansprakelijkheid. Men is in eigen persoon aansprakelijk omdat men zelf de schade heeft veroorzaakt. Door de wet wordt dan de verplichting opgelegd om de schade te vergoeden.
Naast deze vorm van aansprakelijkheid kennen we de aansprakelijkheid voor personen of zaken waarvoor men verantwoordelijk is. Zo kunnen ouders in beginsel aansprakelijk gesteld worden voor de onrechtmatige daden van hun kinderen en werkgevers in hun hoedanigheid (kwaliteit) van werkgever voor die van hun werknemers. We spreken dan van kwalitatieve aansprakelijkheid.

Aansprakelijkheid van onderwijspersoneel
Onderwijspersoneel omvat zowel docenten als niet-onderwijzend personeel. Dit personeel is niet alleen aansprakelijk voor eigen onrechtmatige daden, maar kan ook medeaansprakelijk zijn. Hiervan is onder meer sprake wanneer er door een leerling een onrechtmatige daad gepleegd wordt jegens een klasgenoot en deze laatste er in slaagt te bewijzen dat er door de docent onvoldoende toezicht werd uitgeoefend. Als het gebrek aan toezicht de docent kan worden toegerekend, dan is hij (persoonlijk) aansprakelijk. Tevens is zijn werkgever (bevoegd gezag) aansprakelijk. Immers, werkgevers zijn aansprakelijk voor onrechtmatige daden van werknemers.

Zorgvuldigheidsnorm
Wanneer is er nu sprake van een onrechtmatige daad? Als zodanig worden aangemerkt: een inbreuk op een recht van een ander, een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijke verkeer betaamt. Het slot van deze opsomming bevat de zogenaamde betamelijkheids- of zorgvuldigheidsnorm.
Aan deze norm worden de meeste acties uit onrechtmatige daad opgehangen. Van geval tot geval zal moeten worden nagegaan, of en zo ja, welke regel er in een concreet geval bestaat (casuïstiek). Van de dader wordt verlangd dat hij jegens het slachtoffer zorgvuldig gehandeld heeft. Het slachtoffer wordt geacht zich te gedragen als een redelijk handelend persoon, bijvoorbeeld door de moeite te nemen zijn eigen schade zoveel mogelijk te beperken.

En deze laatste zin kan het mogelijk moeilijk voor je maken, maar dat hangt dus af van de situatie op dat moment, en dat kan je zelf het beste inschatten.

Lag de tas zo dat hij er wel op moest stappen of was er eigenlijk genoeg ruimte en heeft hij gewoon niet goed opgelet (ongelukje) op waar hij liep.

Ps. is er van te voren een mededeling gedaan over het vrij houden van de looppaden?
Niet, dan had hij gewoon beter moeten opletten hoor, hij is ten slotte op een school, daar mag/moet je tassen in de looppaden verwachten, cq er reking mee houden dat ze er zijn. Wel, tja in dat geval mag er van jou verwacht worden dat je, je tas zo neer zet dat je er redelijk zeker van kunt zijn dat er niemand op kan gaan staan, of er over kan struikelen.

Laatst bewerkt:
Wat nou 'leuk geprobeerd'.

Hij kan wel vinden dat het je eigenschuld is, maar dat wil nog niet zeggen dat jij dat ook hoeft te vinden...

Je kan hem persoonlijk aansprakelijk stellen, maar ook de school.
Hij was op dat moment in functie en als het goed is heeft zijn werkgever hen als werknemer verzekerd tegen schade die ontstaat tijdens het uitoefenen van zijn functie.

Van jou als leerling/student wordt verwacht dat jij je op een manier gedracht die geen schade toebrengt aan de school, docent of mede leerlingen, omgekeerd geldt dit echter ook.

Net zo goed als het niet normaal is dat jij op je stoel gaat staan, waardoor hij (mogelijk) stuk gaat, mag je van de docent of surveillant verwachten dat hij of zij niet op jou tas gaat staan (waar deze ook ligt of staat).

De meeste scholen hebben een regelment waarin hierover iets zou moeten staat.
Ik zou het in ieder geval melden bij je school.

N.b. waar we het over hebben is 'Onrechtmatige daad'

Bron: KVLO/IRP, mr. P.A. Keur en mr. J. van der Blij

Onrechtmatige daad
‘Ieder draagt zijn eigen schade’. Dat is het uitgangspunt van ons aansprakelijkheidsrecht. Als tijdens een les een leerling valt en hierbij een aantal voortanden verliest, dan komt de schade in beginsel voor eigen rekening. Maar hoe zit dit nu, wanneer de schade door een ander is veroorzaakt, moet die ander dan de schade vergoeden? Het antwoord op deze vraag is te vinden in artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Hierin wordt de onrechtmatige daad geformuleerd: ‘Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden’. Het betreft hier de persoonlijke aansprakelijkheid. Men is in eigen persoon aansprakelijk omdat men zelf de schade heeft veroorzaakt. Door de wet wordt dan de verplichting opgelegd om de schade te vergoeden.
Naast deze vorm van aansprakelijkheid kennen we de aansprakelijkheid voor personen of zaken waarvoor men verantwoordelijk is. Zo kunnen ouders in beginsel aansprakelijk gesteld worden voor de onrechtmatige daden van hun kinderen en werkgevers in hun hoedanigheid (kwaliteit) van werkgever voor die van hun werknemers. We spreken dan van kwalitatieve aansprakelijkheid.

Aansprakelijkheid van onderwijspersoneel
Onderwijspersoneel omvat zowel docenten als niet-onderwijzend personeel. Dit personeel is niet alleen aansprakelijk voor eigen onrechtmatige daden, maar kan ook medeaansprakelijk zijn. Hiervan is onder meer sprake wanneer er door een leerling een onrechtmatige daad gepleegd wordt jegens een klasgenoot en deze laatste er in slaagt te bewijzen dat er door de docent onvoldoende toezicht werd uitgeoefend. Als het gebrek aan toezicht de docent kan worden toegerekend, dan is hij (persoonlijk) aansprakelijk. Tevens is zijn werkgever (bevoegd gezag) aansprakelijk. Immers, werkgevers zijn aansprakelijk voor onrechtmatige daden van werknemers.

Zorgvuldigheidsnorm
Wanneer is er nu sprake van een onrechtmatige daad? Als zodanig worden aangemerkt: een inbreuk op een recht van een ander, een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijke verkeer betaamt. Het slot van deze opsomming bevat de zogenaamde betamelijkheids- of zorgvuldigheidsnorm.
Aan deze norm worden de meeste acties uit onrechtmatige daad opgehangen. Van geval tot geval zal moeten worden nagegaan, of en zo ja, welke regel er in een concreet geval bestaat (casuïstiek). Van de dader wordt verlangd dat hij jegens het slachtoffer zorgvuldig gehandeld heeft. Het slachtoffer wordt geacht zich te gedragen als een redelijk handelend persoon, bijvoorbeeld door de moeite te nemen zijn eigen schade zoveel mogelijk te beperken.

En deze laatste zin kan het mogelijk moeilijk voor je maken, maar dat hangt dus af van de situatie op dat moment, en dat kan je zelf het beste inschatten.

Het was wel het CBR, ik had namelijk mijn theorie examen voor mn rijbewijs, ik weet niet of dat iets uitmaakt? Tuurlijk ben ik het er niet mee eens, maar ik kan daar geen scene lopen maken want ik heb vrijdag mijn praktijkexamen dus ik moet iedereen daar een beetje te vriend houden anders laten ze me meteen zakken. Maar dan nog, ik vond ook dat hij het via zn baas wel kon regelen, maar daar zag hij meteen van af, want hij was er van overtuigd dat het mn eigen schuld was. In ieder geval bedankt voor de info die ik zojuist kreeg

Het is altijd een lastige situatie als je afhankelijk bent.

Op zich maakt het niet uit. In het onderwijs gelden wat aparte regels, maar de Zorgvuldigheidsnorm geldt voor iedereen.

Misschien kan je rijschool houder in deze wat beteken.
Je kan in ieder geval een brief sturen aan bv het hoofd kantoor waar je de situatie uitlegt.
Als je die morgen op de post doet heb jij al je papiertje (hopelijk) voordat iemand er mee aan de slag gaat.

T.a.v. je directe probleem.
Probeer het eens met koperpoets... daar kan je zelfs krassen mee uit een bril glas of GSM schermpje poetsen zonder krassen te maken (als je heel voorzichtig bent).
Begin gewoon met een klein stukje of op de achterkant om te zien of je kleine fijne krasjes krijgt (zou niet mogen), of dat ze zo klein zijn (wat de bedoeling is) dat je ze niet ziet.

Ps. We hebben het over eigenschuld als je zelf iets gedaan hebt wat niet zo slim was.
Bij onveilig vrijen en dan een ziekte oplopen, of als een werkgever weigert het ziekte geld tot 100% aan te vullen omdat je als medewerker al 3 keer eerder met een gebroken been terug komt van de wintersport.
M.i. valt dit daar niet onder. Of hadden ze kluisjes waar je, je waarde spullen in kon doen?

In een theorie lokaal van het CBR kom je als het even mee zit maar 1 keer.
Dat je weet, zonder dat het je verteld is welke 'regels' daar gelden; ' mijn "looppad" ' :evil: kan niet van je verwacht worden. Het is een ongelukje, net zo iets als bij het voetballen een bal door de ruit, geen opzet, maar wel gebeurt.
Maar dat betekend niet dat jij bijna letterlijk zomaar over je heen hoeft te laten lopen. Hier geldt gewoon de Zorgvuldigheidsnorm.

Laatst bewerkt:
het zou niks uit mogen maken of je nou wel een scene maakt of niet.
Jij wil gerechtigheid en dat zou los moeten staan van je theorie examen...

Zou het belachelijk vinden als het cbr je "met gelijke munt terug gaat betalen" (het is met gelijke munt betalen maar hier staattie in zinsverband je snapt em wel :p )

Ze zouden dan je prive-dingen gaan combineren met je rij-examen..volgens mij mag dat niet eens.

Zelfde geld als je ruzie hebt met een leraar..en je krijgt steeds slechtere punten omdat die leraar jou niet hoger wil geven om je te stangen..dat mag helemaal niet. Even ervanuit gaande dat die ruzie buiten schooluren plaats heeft gevonden.

Groeten!

Even ervanuit gaande dat die ruzie buiten schooluren plaats heeft gevonden.

Hoe zo? Binnen of buiten schooluren zou er niet toe moeten doen.
Een docent hoort je werk te beoordelen, niet jullie relatie.
Dat, dat in de praktijk wat lastiger kan zijn snap ik ook wel, maar je moet er niet bij voorbaat al van uit gaan.

Een 'goede' docent zal altijd proberen professioneel te blijven en bv aanbieden je verslag (o.i.d) door een collega te laten lezen, kan je natuurlijk ook zelf voorstellen als hij er even niet zelf aan denkt.
Dan komen we echter wel weer bij 'redelijkheid' alleen als je zelf redelijk bent mag en kan je dat van andere verwachten en heb je een zaak.

Laatst bewerkt:
Ja goed das waar je hebt gelijk :)

Maar als je ruzie met leraar maakt binnen school..of school uren wordt je al snel doorgestuurd naar direkteur bla bla bla bla bla

magoed je hebt idd gelijk, die 2 dingen moeten gescheiden blijven :thumb:

Het is altijd een lastige situatie als je afhankelijk bent.

Op zich maakt het niet uit. In het onderwijs gelden wat aparte regels, maar de Zorgvuldigheidsnorm geldt voor iedereen.

Misschien kan je rijschool houder in deze wat beteken.
Je kan in ieder geval een brief sturen aan bv het hoofd kantoor waar je de situatie uitlegt.
Als je die morgen op de post doet heb jij al je papiertje (hopelijk) voordat iemand er mee aan de slag gaat.

T.a.v. je directe probleem.
Probeer het eens met koperpoets... daar kan je zelfs krassen mee uit een bril glas of GSM schermpje poetsen zonder krassen te maken (als je heel voorzichtig bent).
Begin gewoon met een klein stukje of op de achterkant om te zien of je kleine fijne krasjes krijgt (zou niet mogen), of dat ze zo klein zijn (wat de bedoeling is) dat je ze niet ziet.

Ps. We hebben het over eigenschuld als je zelf iets gedaan hebt wat niet zo slim was.
Bij onveilig vrijen en dan een ziekte oplopen, of als een werkgever weigert het ziekte geld tot 100% aan te vullen omdat je als medewerker al 3 keer eerder met een gebroken been terug komt van de wintersport.
M.i. valt dit daar niet onder. Of hadden ze kluisjes waar je, je waarde spullen in kon doen?

In een theorie lokaal van het CBR kom je als het even mee zit maar 1 keer.
Dat je weet, zonder dat het je verteld is welke 'regels' daar gelden; ' mijn "looppad" ' :evil: kan niet van je verwacht worden. Het is een ongelukje, net zo iets als bij het voetballen een bal door de ruit, geen opzet, maar wel gebeurt.
Maar dat betekend niet dat jij bijna letterlijk zomaar over je heen hoeft te laten lopen. Hier geldt gewoon de Zorgvuldigheidsnorm.

ik ga kijken wat ik er allemaal aan kan gaan doen, en dat met die koperpoets ook.
bedankt ! nu hopen dat het helpt:) :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan