Kratradio

Status
Niet open voor verdere reacties.

aapje001

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2010
Hallo allemaal,

Ik heb een paar vragen betreft een kratradio die ik wil gaan bouwen.

1. Is een marquant mca-200 versterker goed voor een kratradio, of kan ik beter de TA2024 versterker nemen?

2. Ik wil er een gelaccu inbouwen. Moet ik er nog iets in bouwen om te weten wanneer die op is? Of moet ik gewoon als het geluid het niet meer doet hem opladen, want ik heb gehoord dat dat slecht voor de accu is.

3. Wat is verstandiger: Redelijk prijzige speakers, of ietwat goedkopere speakers en dan een subwoofer erbij? Ik wil een goeie, diepe bas in mijn krat.

4. Maakt het uit of boxen serie of parallel staan aangesloten voor de geluidskwaliteit?

Reageer aub zo snel mogelijk,

Mvg Sam

Het enige wat ik weet is wanneer je je speakers parallel aansluit ze harder kunnen dan wanneer je ze in serie aansluit.
In hoeverre dat de geluidskwaliteit beinvloed is afhankelijk van bij welk volume ze gaan vervormen.
Voor de rest is dat niet van invloed op de geluidskwaliteit.
4. Maakt het uit of boxen serie of parallel staan aangesloten voor de geluidskwaliteit?

Vraag 1, 2 en 3 zou ik niet weten.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Hi,

Je zegt:

2. Ik wil er een gelaccu inbouwen. Moet ik er nog iets in bouwen om te weten wanneer die op is?...

Google eens op accumeter, er zijn genoeg kleine en minder kleine schakelingen die precies de laadtoestand van de accu aangeven...

3. Wat is verstandiger: Redelijk prijzige speakers, of ietwat goedkopere speakers en dan een subwoofer erbij? Ik wil een goeie, diepe bas in mijn krat.

Speakerboxen bouwen is een vak apart! Kratradios hebben vaak 2 goede breedbandspeakers. Wil je een beter geluid neem dan 2 speakers (per kanaal);
1 laag-midden en 1 hoge tonen speaker. goed laag vereist een redelijk grote speaker+behuizing!

Helemaal niets! Aan de speaker zelf verandert immers niets.
Als je speakers in serie aansluit verdubbelt de weerstand en dus de stroom die de versterker "ziet". Elke speaker klinkt dan half zo hard.
Maar als je ze parallel zet (en denk er om dat dat alleen goed gaat als je elektrisch precies de zelfde speakers neemt!) dan halveert de weerstand die de versterker ziet. De stroom verdubbelt echter. Elke speaker neemt weer de helft voor zijn rekening.
Per saldo is er dan geen verschil in geluidssterkte.
Wat wel verandert is de weerstand en de stroomsterkte door de eindtrap van de versterker:
Bij serie (zeg: 4 ohm + 4 ohm = 8 ohm) kan half zo veel stroom geleverd worden en de meeste versterkers leveren daardoor minder watts.
Voor de versterker is dit niet nadelig, in tegendeel.
Maar bij parallel krijg je 2 x 4 ohm -> 2 ohm en dat kunnen de meeste versterkers niet aan. Het vermogen neemt toe omdat de stroom toeneemt en daarmee kan je je eindtrap opblazen.
Heb je speakers van 8 ohm dan kun je ongestraft 2 parallel aansluiten want de weerstand is dan ongeveer 4 ohm.

In een goede kratradio zie je vaak 2 goede breedband speakers, past ook beter in de beschikbare ruimte...

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor het beantwoorden van enkele vragen, maar ik heb nog meer vragen:

Ik zit te twijfelen tussen de volgende speakers: Pioneer TS-A6903i en JBL speaker GT5-963
Ik wil een goede bas in mijn krat, en als ik hem hard zet, wil ik dat het geluid nog helder is, en niet gaat kraken.

Is 2-weg of 3-weg beter? Of maakt het nie uit?

Ik zou voor de TA2024 gaan met een JBL...

Als je het geluid harder zet levert de versterker meer vermogen. Dat vermogen zorgt er voor dat de luidspreker grotere uitslagen gaat maken -> meer geluidsdruk (harder geluid). Elke speaker heeft zo zijn beperkingen wat conus-uitslag betreft, heb je die bereikt dan gaat je geluid vervormen (kraken) en mol je je speaker!
Een evenwichtige uitslag over een ruim frequentiebereik is de kunst! Dat valt nog niet mee en daarom zijn goede (pa) luidsprekers zo prijzig.
In het algemeen moet je zorgen voor:
- een stevige kast (mag niet lekken of rammelen!) met eventueel een afgestemde poort
- voldoende demping aan de binnenkant (baf watten).

Bij een bierkratradio heb je in je behuizing ook nog de versterker en een accu.
Zorg dat je accu kan ventileren en dat je dempingswatten (hoeft niet veel te zijn) de koeling niet belemmeren.

Een accu van 12V en deze versterker (op 12V) geeft maximaal een vermogen van 12Volt maal 1 Amp = 12 Watts. De specs geven 2x15W aan wat wil zeggen dat de accu geschat 2 1/2 a 3 amp moet kunnen leveren voor vol vermogen.
Maar dat ga je niet willen, max vermogen geeft meestal wel vervorming. De speakers zullen hier het probleem niet zijn...
Maar reken maar dat je hiermee meer dan genoeg volume kunt maken! :)

O ja, beide speakers die je voorstelt zijn 3weg, maar het maakt niet uit of je voor 2weg of 3weg gaat. Het geluid zal gewoon goed genoeg zijn. Veel bouwplezier!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie ;)

Ik zit nu erg te twijfelen tussen de marquant versterker en de ta2024, aangezien de ta2024 niet meer op voorraad is. Over 3 weken ga ik op vakantie, dus dan moet ie af zijn.

Maken de versterker, en de boxen waar tussen ik twijfel, veel uit?
Of zal het niet zoveel verschil zijn?

Ps. Weet jij nog een goeie site waar ik de watten kan kopen?

Hi,
Ik denk dat het niet heel veel uit zal maken, was er al bang voor dat die TA2024 niet meer in de winkels zou kunnen liggen..
Maar er is genoeg vergelijkbaars te vinden als je even zoekt. Wat je maar wil; zelfbouw, zelf opbouwen of k&k aansluiten-only! :)

Interessante sites voor onderdelen kunnen zijn:
Onderdelen en zelf samenstellen,
Meer zelfbouw leveranciers met van alles wat, ook versterker modules, voedingen en speakers,
een forum met veel handige info,
maar voor speakers en benodigdheden kun je ook heel goed hier en hier terecht.

Mogelijkheden voor elke beurs, verser zoeken loont!
Hoop dat je hiermee verder komt en succes! Als hij klaar is post dan eens een foto! :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan