Krijg ddr3 Corsair geheugen niet op 1600MHz

Status
Niet open voor verdere reacties.

turbojohn

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Hoi allemaal,

Ik heb al een poosje een Asus M4N68T-m icm een AMD Phenom X6 1055T @ 2,8GHz
Sinds eergisteren ben ik in het bezit van 8GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8.
(http://www.corsair.com/vengeance-8gb-dual-channel-ddr3-memory-kit-cmz8gx3m2a1600c8.html/)
Ik dit in mijn computer gestopt en ik ga met CPUz kijken, merk ik dat mijn geheugen op 667MHz draait met een CL van 11!!!
Dus ik (nogmaals) in de handleding gekeken en daar staat echt: standaard 1333MHz, 1600 (O.C.), 1800(O.C.).
Ik in het bios gekeken en gekgenoeg kan ik daar alleen max 800MHz aanklikken als Memory Speed.
Nu ben ik een poos aan het stuntelen geweest met DRAM Timers (staat nu op DR0 / DR1 Both), met CL, tRCD, TRD en tRAS op 8-8-8-24.
Door mijn FSB naar 230 te stellen en via de Frequentiemultiplier en HT multiplier alles binnen de perken te houden, krijg ik nu een Memory Speed van 920MHz 8-8-8-24.
Maar dit is 1) Nog lang geen 1333MHz (Wat zonder overklokken gehaald schijnt te kunnen worden?!) en 2) nog geen 1600Mhz (mijn doel).

Kan iemand mij AUB helpen mijn moederbord zo in te stellen dat ik de 1600 ga halen???
Ik zal eerlijk zijn in het feit dat ik weinig ervaring heb.
Ik heb veel gelezen, maar nog weinig praktische ervaring opgedaan met memory tunen.

Ik hoef geen snellere CPU (al draait deze nu 3GHz ipv 2,8), met een dikke koeler erop, blijft full-loaded rond de 45graden.
Ik wil alleen effect van mijn (duur!) geheugen!
Ik zit met een fsb van 230 op het randje, hoger dan 230 krijg ik BSD's.

Kan iemand mij aub helpen?? Anders is het setje wel een dure aanschaf voor niets geweest:confused:
Ik snap niet dat er in de handleiding staat dat standaard 1333MHz geheugen is en overclocked 1600 en ik tegen maximale waarden aanhobbel en nog niet eens 1000MHz haal! Dat is toch gek??!

Alvast heel erg bedankt!
P.S. Sorry dat dit misschien een beetje chago is geschreven, twas nogal een teleurstelling toen ik zag dat ik de snelheid bij lange na niet kon halen, terwijl dit wel in de handleiding stond...
Als iemand mij kan helpen, misschien is het een kleinigheid, waardoor ik zo 1600Mhz kan draaien?

Laatst bewerkt:
Ok, de kleinigheid zit 'm in twee dingen:

AMD-Specificatie:

Support for unregistered DIMMs up to PC2 8500(DDR2-1066MHz) and PC3 10600 (DDR3-1333MHz)

Asus-Specificatie:

2 x DIMM, Max. 8 GB, DDR3 1800(O.C.)/1600(O.C.)/1333/1066 ECC,Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
*AMD AM3 100 and 200 series CPU support up to DDR3 1066MHz
**Please refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL

Vergelijk dat eens met de Corsair-Specificatie:

http://www.corsair.com/vengeance-8gb-dual-channel-ddr3-memory-kit-cmz8gx3m2a1600c8.html

Je kan, volgens mij, dus alleen het moederbord & geheugen overklokken.

Laatst bewerkt:
Ahh ****, dit staat niet bij het geheugen in de normale handleiding:S
Maar goed, dan rest mij de vraag nog waarom ik dan geen 1066MHz kan halen met mijn geheugen?
Nu draait het op 920MHz, maar als mijn AM3 dus 1066 zou ondersteunen, hoe kom ik dan zo snel?

Ik kan handmatig de timers van het geheugen regelen.
Kan ik bij 1066Mhz snelheid gewoon de CL lager dan 8 zetten? Of ga ik dan problemen krijgen?

Groetjes, John

Let wel op welke snelheden je te zien krijgt en welke je vermeld anders wordt het moeilijk om het de volgen:

FSB 800Mhz met Dual Data Rate (DDR) = 1600 MHZ voor het geheugen!

667 FSB = 1333 mhz

Bedankt voor je reactie!
Ja weet ik, maar ik gebruik de AM3 1055T, die op standaard FSB 200 draait, met een FSB:DRAM ratio van 1:4.
Ik heb de FSB naar 230 geklokt, waardoor de DRAM op 920MHz draait (via CPUz bekeken).
Omdat dit instabliteit gaf, heb ik de HT naar 8x FSB gesteld, dus 1840MHz (hoger lukt niet, 9x geeft 2070 en dan gaat Asus in 'crashfree modus' en start niet op).
De CPU Multiplier staat op 13x-> 2990MHz.

Maar als mijn moederbord standaard 1333MHz ondersteund zonder O.C. en AM3 maximaal 1066MHz ondersteund, waarom moet ik dan zo'n moeite doen voor nog maar 920MHz?
Hoe krijg ik die 1066MHz?
Ik heb verder nog niet met voltages gespeeld, misschien dat ik daarmee nog wat kan bij punten?
Geheugensnelheid CPU-z: cpuz.png Processor, HTlink en Busspeed:cpuz2.png
Groetjes, John

Laatst bewerkt:
Je krijgt problemen omdat je ram dus dubbel wat cpu-z aangeeft draait.

920Mhz is dus 1840 DDR speed. dat ga je met strakke timings en 1600 geheugen meestal niet halen nee.

1066mhz DDR geheugen is dus 533 MHZ in CPU-Z

Hehe, dus eigenlijk sta ik hier mijn geheugen op te stoken?
De handleiding geeft aan dat 1600 alleen met overklokken gehaald wordt.
Maar ik kan wel in het bios gewoon de DRAM frequency op 800 zetten en dan geeft CPU-z ook 800MHz aan.
Dat is dan toch geen overklokken?

Wat heeft het voor nut om mijn geheugen op 1600 te laten draaien, terwijl mijn processor maximaal 1066 ondersteund?
Dan heeft overklokken van geheugen toch geen enkel nut?

Gr. John

De FSB draait standaard op 533 (dus 1066 geheugen). Als je de FSB op 800 zet haal je ook netjes je hogere geheugensnelheid. Dit is wel degelijk overclocken.

Overigens worden die specs meestal geintroduceerd voor het maximum geheugen. Ik heb zelf een intel 2600k die officieel maximaal 1333 aan kan. Met slechts 2 bankjes krijg je dat makkelijk naar 1600 (wordt zelfs standaard in bios ondersteund). Echter met 4 banken met maximum geheugen krijg ik toch vaak timingproblemen op 1600. Daarom draai ik met de standaard 1333 setting.

Oke.
Maar mijn FSB loopt niet op 800, want dat is niet in te stellen.
Ik kan wel de DRAM freq naar 800 zetten.
Ik neem aan dat de 200 die op de AM3 doos staat de FSB is? Standaard staat de processor gemultiplied met x14 tot 2,8Ghz.

Ik ben daarom bang dat de 800MHz alleen maar de DRAM oscillator is.
Maar desalniettemin zet ik deze dan terug naar 800MHz.

Hoe merk je de timingproblemen?

Gr. John

Je krijgt dan meestal errors bij de masscopy en massfill tests in memtest. Overigens is de snelheid van je geheugen zelden meer een bottleneck. Als het kan er wat meer uit persen, maar anders gewoon laten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan