Krijg geen beeld na wisselen IDE harddisken moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zatopek

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2005
Hallo,

Ik heb het volgende probleem. De oude situatie was als volgt : 2 harddisken in een RAID configuratie met stripe 2+0 op de IDE aansluitingen 3+4. Een derde harddisk buiten de array op IDE2 en de DVD brander + andere dvd speler op IDE1 als master/slave.

In de nieuwe situatie wil ik het volgende hebben : 1e harddisk als master op IDE1. (degene die eerder in de array zat met RAID). 2e harddisk (ook een harddisk die eerder in de array zat met RAID) op IDE3 (voorheen een IDE poort bestemd voor RAID/ATA). De derde harddisk op IDE4 (ook voorheen een poort bestemd voor RAID/ATA) en de DVD brander + DVD speler op IDE2 als master + slave.

Uiteraard heb ik de Array verwijderd en in het BIOS de RAID uitgezet en deze op ATA gezet.

Als ik de PC opstart krijg ik helemaal geen beeld en gaat er niets lopen............ Kan dus ook niet in het BIOS komen. Wat gaat er nu in hemelsnaam mis. Moet ik de schijven misschien op andere controllers zetten? IDE3 en IDE4 zouden normaal benaderbaar moeten zijn als ATA. Natuurlijk staat er nu helmaal niets op harddisk 1 welke op de eerste poort zit aangesloten omdat deze eerder in de Array zat. De enige harddisk die wel benaderbaar zou moeten zijn is de derde harddisk welke nu op IDE4 staat. Op deze harddisk staat XP. Er gebeurt echter nu helemaal niets. Wat moet ik nu doen?

Heel graag uw reactie.

Groeten,
Zatopek

Hoi,

Ik weet niet maar kan je nu wel of niet in de bios komen je schrijft hier dit (Uiteraard heb ik de Array verwijderd en in het BIOS de RAID uitgezet en deze op ATA gezet.) en hier weer dit
(Als ik de PC opstart krijg ik helemaal geen beeld en gaat er niets lopen............ Kan dus ook niet in het BIOS komen.)
Heb je met hd wiissel niets los gestoten ik zou alle kabels even na lopen en gaat er echt helemaal niets lopen dan zou ik kijken of ik hier of daar een voeding kan lenen om die te proberen.

Modag

Hoi,

Ik weet niet maar kan je nu wel of niet in de bios komen je schrijft hier dit (Uiteraard heb ik de Array verwijderd en in het BIOS de RAID uitgezet en deze op ATA gezet.) en hier weer dit
(Als ik de PC opstart krijg ik helemaal geen beeld en gaat er niets lopen............ Kan dus ook niet in het BIOS komen.)
Heb je met hd wiissel niets los gestoten ik zou alle kabels even na lopen en gaat er echt helemaal niets lopen dan zou ik kijken of ik hier of daar een voeding kan lenen om die te proberen.

Modag
In de situatie zoals ik het wil hebben krijg ik geen beeld en start er niets op en kan dus niet in de BIOS komen. Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de beide harddisken welke vroeger in de RAID array zaten geen bootable sector hebben. Daar ben ik mee bezig. Als ik de derde harddisk weer gewoon op de tweede IDE poort zet krijg ik beeld. Zet ik hem op de eerste IDE poort waar vroeger de twee DVD spelers zaten krijg ik geen beeld. De kabels zitten 100% goed. De twee harddisken van de vroegere Array worden wel herkend bij het opstarten, dat zie ik in beeld. Het blijft acacadabra. Kun je het nog volgen?

Hoi,

Als ik kon toveren , nee vreemd misschien dat dat andere Helpmij-ers nog ideeën hebben.

Modag

Jilles,

Dit heeft beslist niks te maken met het eventueel ontbreken van een bootable sector. Zelfs zonder HDD zou je PC naar de BIOS moeten kunnen starten. Het feit dat dit niet gebeurt wijst er m.i. op dat de Power On Self Test iets ziet waarmee het niet uit de voeten kan.

Wat precies het probleem is kun je het beste vaststellen door de schijven één voor één solo aan te sluiten en kijken welke wel of niet goed wordt herkend, ook al kun je er misschien niet vanaf opstarten. Controleer of er instellingen zijn die aangepast kunnen worden.

Zoiet kun je echt alleen maar proefondervindelijk doen, dus echt helpen zal niet lukken. Maar misschien kom je hier iets verder mee.

Laatst bewerkt:
Jilles,

Dit heeft beslist niks te maken met het eventueel ontbreken van een bootable sector. Zelfs zonder HDD zou je PC naar de BIOS moeten kunnen starten. Het feit dat dit niet gebeurt wijst er m.i. op dat de Power On Self Test iets ziet waarmee het niet uit de voeten kan.

Wat precies het probleem is kun je het beste vaststellen door de schijven één voor één solo aan te sluiten en kijken welke wel of niet goed wordt herkend, ook al kun je er misschien niet vanaf opstarten. Controleer of er instellingen zijn die aangepast kunnen worden.

Zoiet kun je echt alleen maar proefondervindelijk doen, dus echt helpen zal niet lukken. Maar misschien kom je hier iets verder mee.
Ik zal eens kijken morgenochtend............... alvast bedankt. Ik snap er geen hout van want als ik de derde schijf op IDE2 zet waar XP op staat dan word er gewoon geboot en kan ik uiteraard wel in het BIOS komen. Als ik een andere aansluiting maak op de IDE controllers dan gebeurt er niets. Het lijkt wel of ie alleen boot wanneer ik de derde schijf op IDE2 zet zoals het altijd heeft gezeten..... Maar ik wil juist deze derde harddisk op IDE4 hebben............ Dat moet toch kunnen. Zou het kunnen zijn dat de twee schijven die vroeger in de Array zaten niet op Master staan maar op Slave of CS? Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn? Volgens mij staan beide schijven gewoon op Master. Wel zij ze nu niet benaderbaar omdat ze vroeger als RAID schijven waren geconfigureerd. Sorry, heb weer een boel tekst nodig. Please help, ik word er knettergek van..............

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik ben alweer een stuk verder maar ben er nog niet uit. De "boosdoener" zit hem in het feit dat de twee DVD spelers (master/slave op één IDE) niet op IDE2 maar op 1 van de twee voormalige RAID IDE poorten moet worden aangesloten.... Alle schijven worden nu herkend. Uiteraard de twee masters op de gewone controllers, IDE1 en IDE2. Bij het opstarten krijg ik een melding van de IDE 3 en IDE4 controllers dat daar een derde schijf zit en ook dat de twee DVD spelers gevonden worden. Alleen ben ik nu ff het spoor bijster hoe ik de Image van W2000 terug moet zetten op de eerste harddisk welke op IDE1 staat. Ik kan namelijk nu niet booten van de DVD omdat deze op IDE3 of 4 staat. Heb beiden geprobeerd. In het BIOS op CDROM zetten werkt niet en ook booten vanaf RAID/ATA werkt niet. Op de derde schijf die nu op IDE4 zit staat XP. Echter, ook deze start nu niet op :( Dat komt zeer waarschijnlijk door de boot.ini waarin een aantal verwijzingen staan waaronder een eerste harddisk. En nu ziet hij het mogelijk als een derde harddisk? In ieder geval start hij niet op. Krijg wel eventjes het logo van XP te zien maar that's it. Ook in veilige modus gaat het niet. Wat nu? Ik denk even hardop, graag bevestiging....

Ik zet de schijf waar XP op staat weer op de eerste controller of op de tweede (want daar stond ie ooit op) en zet de schijf waar ik de back-up van W2000 op wil hebben op de tweede controller. Ik start XP op en Ghost en geef op waar ik de image terug wil plaatsen. Moet ik trouwens eerst deze schijf partitioneren en formatteren want dat is nu niet het geval omdat deze schijf ooit deel heeft uitgemaakt van een RAID configuratie................. Na deze truc koppel ik de schijven los en zet de W2000 schijf op de eerste controller............ Is dat een goed plan? Graag ook even een bevestiging of ik eerst die schijf opnieuw moet fomatteren........ Dat kan ik mooi doen met Partition Magic die op de XP schijf staat. Ik krijg er vertrouwen in maar ben liever maar zeker dus heel graag uw reacties............

Ik kom er nog niet uit.............. Ik heb het volgende gedaan. Op de schijf waar de Ghost Image staat en dus ook XP heb ik daarvandaan de Image teruggezet. Echter, XP was op dat moment het eerste besturingssysteem en stond op de tweede controller. Het besturingssysteem werd aangegeven met schijfletter C. Ik heb via Partition Magic een partitie aangemaakt voor de eerste schijf waar dus Windows2000 weer op moet komen via Ghost. Ik heb deze partitie niet primair gemaakt (moest dat?) omdat ik dacht dat Ghost dit wel zou regelen. Anyway, die schijf word aangegeven met schijfletter D. De Backup is nu wel teruggezet maar hij boot niet van de schijf waar Windows2000 op staat ook al is dat de eerste schijf op de eerste IDE controller. Ik heb aangegeven in het BIOS dat hij daar vandaan moest opstarten maar dat doet ie niet.......... Komt dat omdat de schijfletter een D is en eigenlijk een C moet zijn omdat dat altijd zo geweest is of omdat de partitie niet primair is? Jezus nog an toe, wat een materie..........

Wat nu te doen? Please help, ik word er gaar van................ Bovendien vrees ik voor het volgende : ik zie de harddisken en DVD spelers als ik ze op IDE3 en/of IDE4 zet niet in Windows.............. Wel voordat Windows opstart............... In het verleden heb ik die drivers ook niet geladen toen ik het besturingssysteem installeerde. Dus zal ik dit nog moeten doen wil ik die IDE3+4 willen gebruiken onder Windows. Stel dat ik dit gedaan heb en ik zet daarna een Image van W2000 terug dan ben ik natuurlijk die IDE3/IDE4 controllers onder Windows weer kwijt. Godsamme, wat een gekl**t. Graag hulp!

Laatst bewerkt:
Dankzij meer dan fantastische hulp van Mrmusic werkt alles weer naar behoren :thumb::thumb: Het was geen makkelijk probleem maar het is wel opgelost en daarvoor heb je wel wat kennis nodig.

Ik ben erg blij :p

Nogmaals bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan