Krijg geen standaard gateway via DHCP

Status
Niet open voor verdere reacties.

F1Rules4Ever

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2004
Hallo,

Ben inmiddels alweer een poosje bezig met mijn "oude" PC. Die wil ik graag aan mijn tante geven zodat ze met haar zoon in Nieuw Zeeland kan babbelen.

Ik krijg alleen de netwerkkaart niet aan de praat. Ik snap er niets van.

Het gaat om de volgende PC:
WinXP SP2 Pro
P4 1,5
768 MB geheugen
Realtek RTL 8139 ethernetkaart

Netwerkconfiguratie:
Livebox met daaraan een Linksys Wireless-G WAP54G. Deze omgeprogrammeerd naar een AP. Ik heb meestal 2 laptops wireless draaien zonder problemen. Een vaste PC bedraad aangesloten aan de Linksys. Deze werkt ook zonder problemen.
Nu wil ik nog een vaste PC bedraad aansluiten maar daar heb ik het probleem mee. Om uit te sluiten dat het de kabel betreft heb ik een laptop aangesloten en die werkt prima....

Gegevens na ipconfig /all:
Fysiek adres: 00-EO-7D-F8-78-1B
DHCP ingeschakeld: ja
Autom. conf. ingesch.: ja
Autoconf. ip adres: 169.254.240.118
Subnetmask: 255.255.0.0
Standaard gateway:
DNS server:

Met andere woorden. De standaard gateway ontbreekt. Ip adres is vermoedelijk één of ander standaard ip adres. Ik heb al een vast ip adres geprobeerd maar daar lukt het ook niet mee. Ik krijg deze pc niet te zien in de livebox.

Heeft iemand ideeen hoe ik dit kan oplossen? Wat en waar kan ik bekijken waar het probleem ligt? Hoe kan ik de netwerkkaart controleren of deze het doet? (In Windows app beh. zegt hij dat hij goed werkt.....)

Groeten

Laatst bewerkt:
toen ik de titel van de topic zag , dacht ik meteen " oo **** dit is weer zo een groot probleem"
:(

Maar het valt reuze mee !
ik zal het je even veklaren. de reden dat jij geen gateway toegwezen krijgt is omdat het system zo is ingesteld dat die zijn netwerk verbinding deelt. hij werkt zelf dan als een DHCP server. vandaar ook het 169,254.*.* ip adres.
dat is al sinds sp2 een bekend probleem en er zijn verschillende manieren waarop je het kan proberen op te lossen, hier heb je er een paar :

1.
Trek alle kabels uit de livebox , trek alle kabels uit de linksysy router
zet alle pc's & laptops die vebronden zijn met dat netwerk uit .
na 5 minuten zet je eerst de de pc met het probleem even aan en nog steed met alle andere netwerk aparaten uit, voer de cmd opdracht " ipconfig /releas" uit !
zet de linksys router aan en verbind met een utp kabel de pc met de router en en vernieuw handmatig de dhcp leas. als het goed is krijg de router geen ip adres of een 169 adres ! maar dat is omdat die niet is verbonden met de modem.
zet de modem aan en sluit alles netjes aan zoals het was ! wacht even 15 minuten totdat alle dhcp adressen zijn opgehaald. en do dan op de pc het cmd commando " ipconfig / renew" !
Gebruik deze manier ALEEN op een thuisnetwerk.

2.
de makelijkste en de snelste manier is om get tooltje vanaf deze website te gebruiken om de Winsock te resetten :D

Veel plezier ermee

Laatst bewerkt:
Ik heb Winsockxpfix gedraaid, maar heeft niet tot geholpen.

Ik heb mijn livebox opnieuw gestart, want er stond inmiddels een waslijst aan ip adressen in?!?!?!?!
Na reset kwam er 1 ip adres terug.... (DHCP lijst) 192.168.1.10. Dit is van de laptop van mijn vriendin.
De laptop waar ik op werk zie ik niet eens in de lijst terug?!?!? Dit vind ik opzich al vreemd.
De PC waar het om gaat zie ik ook niet in de lijst opkomen.

Ik heb inmiddels een ipconfig /release gedaan en ipconfig /renew na de Winsockxpfix. Na verloop van tijd komt het ip adres 169.254.210.32 terug op mijn netwerkkaart.... In feite dus het oude probleem.....

Ik heb een afbeelding van mijn DOS prompt toegevoegd. Misschien kun je er wat mee...

Heb je nog meer opties ;-)

Bedankt iig voor je hulp.

Bijlagen

• ipconfig_renew1.gif
    ipconfig_renew1.gif
    7,6 KB · Weergaven: 215
hmm tog wel raar !
ik vind het ten eerste vreemd dat je dat probleem ubehoupt hebt , want dat probleem kom praktish aleen voor bij kabelmodems , en niet bij een telefoenie modem zoals de livebox

maar ok !

we don't giveup that easly :P

kijk eens een oplossing HIER kan vinden.
Mocht het niet lukken laat me even weten.

Laatst bewerkt:
Ik heb de link gevolgd.
ipconfig /release en ipconfig /renew had ik al een paar keer gedaan vanaf het ontstaan van dit probleem. Dit werkt niet :-(
Mijn PC staat op DHCP. Na het intypen van ipconfig /renew duurt het betrekkelijk lang eerdat er een reactie is. Dan geeft hij aan DHCP lease verlopen.....

Wat ik vreemd vind is dat ik wel een vast ip adres kan ingeven maar dat dit niet herkend wordt door de livebox. Als ik een vast ip adres ingeef en dan ipconifg /all intyp zie ik dat ip adres dus mijn inziens lijkt de netwerkkaart in orde? Klopt deze mening?

Zojuist mijn andere vast PC op deze netwerkkabel aangesloten. Die geeft geen problemen.... Dus kabel lijkt me uitgesloten.

Zijn er misschien andere manieren om de werking van mijn netwerkkaart te controleren.
Ik heb op advies van mijn collega Wireshark geïnstalleerd om v erder naar de netwerk aktiviteiten te kijken. Maar het lijkt erop dat ik daar ook niet veel wijzer van wordt.....:evil:

Ik heb zojuist de netwerkkaart uit de betreffende PC gehaald en in mijn "goede" PC geplaatst. Op die PC werkt hij ook niet.
Zal dan toch echt de netwerkkaart kapot zijn? Weet iemand een manier om dat te controleren?

Ik heb zojuist de netwerkkaart uit de betreffende PC gehaald en in mijn "goede" PC geplaatst. Op die PC werkt hij ook niet.
Zal dan toch echt de netwerkkaart kapot zijn? Weet iemand een manier om dat te controleren?

nee je netwerkkaart is niet kapot , maar je hebt op de andere pc met dezelfde netwerkkaart het probleem omdat de ipadres ngekoppeld is aan het MAC adres van je netwerkkaar !

maar hej geprobbeert om direkt een bekaabelde verbinding te maken tussen de pc met de niet werkende NIC en je LIVE BOX ??

Ik heb mijn PC direct aan de livebox gekoppeld zonder tussenkomst van de Linksys. Ipadres opnieuw opgevraagd. -> zonder resultaat.
Livebox opnieuw opgestart -> zonder resultaat
Pff wordt er al bijna moedeloos van :confused:

Zou het kopen van een nieuwe netwerkkaart wel een oplossing zijn ondanks dat deze kaart niet kapot is??? Een nieuwe netwerkkaart is niet duur en zou dan een eenvoudige oplossing zijn.....

Het lijkt er inderdaad sterk op dat het probleem zich op de netwerkkaart bevindt. Kan een driver probleem zijn.

Maar een nieuwe netwerkkaart is meestal de snelste oplossing, en zijn niet zo heel duur.

Het lijkt er inderdaad sterk op dat het probleem zich op de netwerkkaart bevindt. Kan een driver probleem zijn.

Maar een nieuwe netwerkkaart is meestal de snelste oplossing, en zijn niet zo heel duur.

Hihi wordt ws een nieuwe netwerkkaart. Driver is het niet volgens mij. Ik heb al een vorige versie van het stuurprogramma geprobeerd en de laatste driver....

Bedankt voor je reactie.

Hmm net een nieuwe netwerkkaart gekocht.... Maar die lijkt het ook niet te doen.
Krijg weer dezelfde problemen...:evil::evil::evil:

Probleem is opgelost..... Duplex instelling aangepast naar 10 mb full duplex.
Maar waarom, ik heb geen idee.... Dezelfde netwerkkabel werkt wel op een ander systeem. "Vroeger" werkte hij wel gewoon op auto....
Maar goed. Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan