krijg harddisc niet geformateerd van HP Pavilion DV9000

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter-NK

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2005
Even een roep om hulp !!! :o

Een maatje van mijn zijn laptop kan niet meer opstarten en ik zo hier wel even naar kijken.
Maar wat ik ook doe, ik krijg de harddisc niet geformateerd en ik vermoed dat ik iets goed fout doe. Ik boot vanaf de cd rom, maar niets lukt.
Zowel vanuit XP of Vista niet en zelfs niet.

Ik vermoed nu dat deze schijven SATA zijn, en daar heb ik dus echt geen verstand van.
Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat ik gewoon Vista op deze laptop kan instaleren, welk stappen moet ik uitvoeren.

Vele zullen hierom moeten lachen, maar ik zit even met mijn handen in het haar (snik)
Zo zie je maar eens, de techniek gaat door en je moet echt je best doen om bij te blijven want anders moet je zulke vragen gaan stellen in een forum net als ik :D

Ik kik uit naar jullie reacties
Een herstel dvd is NIET aanwezig (baal)

Ben bang van niet

Beste Bertus,

bedankt voor het snelle antwoord.
Ik ben bang dat deze er niet MEER op zit door mijn geklooi
Dus ik moet even helemaal opnieuw beginnen en een recovery dvd van HP moet altijd weer centjes kosten bij HP.

Peter

Het is voor mij nog even vaag?
Waarom zou je niet kunnen booten met een volledig normale DVD van Vista? Staat de CD rom wel als eerste bootdevice in het bios?
Sata of IDE, dat maakt met Vista niet uit.
Druk je wel (snel) op een willekeurige toets als die boodschap in beeld komt kort nadat de Vista DVD in de lade is gedaan?
Dat je niet kunt formatteren vanuit Windows is normaal, een actief OS laat zich niet formatteren.

Er zijn wel 4 soorten DV9000 laptops:
HP Pavilion dv9000 CTO Notebook PC
HP Pavilion dv9000ea Notebook PC
HP Pavilion dv9000t CTO Notebook PC
HP Pavilion dv9000z CTO Notebook PC
, maar gelukkig zijn een hoop zaken gemeenschappelijk.
Het volgende gaat je helpen:
Download de chipset-driver van Nvidia (link)
Sla die op op memorystick. Dubbelklik erop, en pak uit naar c:\swsetup\SP36079 (standaard-map).
Nadat de software is uitgepakt, breek de installatie af.
Indien het om Vista 32-bit gaat (hoogstwaarschijnlijk): Ga naar de map C:\swsetup\SP36079\WinVista32\IDE\WinVista\sata_ide
Als het om Vista 64-bit gaat: Ga naar de map C:\swsetup\SP36079\WinVista64\IDE\WinVista64\sata_ide
Zet de bestanden van die map in de hoofdmap van die zelfde memorystick.
Gebruik die bestanden bij de installatie van Vista (=zorg ervoor dat die driver geladen wordt als driver voor je harddiskcontroller tijdens de installatie). De driver zal zich hoogstwaarschijnlijk melden als "NVIDIA nForce Serial ATA Controller" als je naar de memory-stick bladert.

Ik heb hier niet direct Vista in de buurt, maar kijk maar hoever je komt met deze instructies, vooral punten 13 en 14. Hiermee zou je de SATA driver moeten kunnen naladen om tijdens de installatie te kunnen gebruiken.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als het Vista is dan heb je m.i. geen SATA drivers nodig. Misschien de nuance aanbrengend: Vista heeft 99% van de SATA controllers reeds in huis op de DVD zelf.

Ach, het kan geen kwaad, en voor hetzelfde geld zit de ondersteuning er niet in, en dan kun je maar beter alvast de juiste driver bij de hand hebben én gebruiken.

Tijs.

gaat toch niet helemaal goed

Bedankt allemaal voor jullie geweldige hulp.
Maar het gaat toch niet zo als het zou moeten gaan.
Via Hiren's boot cd9.8 kan ik een mini windows opstarten en heb ik die map swsetup aangemaakt en gedaan wat er gezegd werd.
Vervolgens die drivers op de stick gezet.
Maar als ik nu vista opstart (boot vanaf de dvd) geeft hij de fout melding dat hij problemen heeft met: \windows\system32\boot\winload.exe

Ik zou niet weten hoe ik die drivers vanaf de USB stick in kan laden voordat de dvd van Vista gaat starten, en hoe laad je drivers zonder programma.

Tja, jullie lezen het wel: BLOND maar niet te dom om te vragen en te luisteren

Er zijn wel 4 soorten DV9000 laptops:
HP Pavilion dv9000 CTO Notebook PC
HP Pavilion dv9000ea Notebook PC
HP Pavilion dv9000t CTO Notebook PC
HP Pavilion dv9000z CTO Notebook PC
, maar gelukkig zijn een hoop zaken gemeenschappelijk.
Het volgende gaat je helpen:
Download de chipset-driver van Nvidia (link)
Sla die op op memorystick. Dubbelklik erop, en pak uit naar c:\swsetup\SP36079 (standaard-map).
Nadat de software is uitgepakt, breek de installatie af.
Indien het om Vista 32-bit gaat (hoogstwaarschijnlijk): Ga naar de map C:\swsetup\SP36079\WinVista32\IDE\WinVista\sata_ide
Als het om Vista 64-bit gaat: Ga naar de map C:\swsetup\SP36079\WinVista64\IDE\WinVista64\sata_ide
Zet de bestanden van die map in de hoofdmap van die zelfde memorystick.
Gebruik die bestanden bij de installatie van Vista (=zorg ervoor dat die driver geladen wordt als driver voor je harddiskcontroller tijdens de installatie). De driver zal zich hoogstwaarschijnlijk melden als "NVIDIA nForce Serial ATA Controller" als je naar de memory-stick bladert.

Ik heb hier niet direct Vista in de buurt, maar kijk maar hoever je komt met deze instructies, vooral punten 13 en 14. Hiermee zou je de SATA driver moeten kunnen naladen om tijdens de installatie te kunnen gebruiken.

Succes,

Tijs.

Lijkt mij meer dat er een probleem is met de Vista DVD of met de laptop dan met drivers, nu je nog niet eens de kans krijgt om extra drivers te laden tijdens de installatie van Vista (probleem vindt nog vóór het laden van drivers plaats).

Wat je zou kunnen doen is even een check laten uitvoeren vanaf de Vista DVD. Hoe is te zien op deze link.
Wellicht heb je daar ook die memory-stick bij nodig, als de SATA controller niet automatisch wordt ondersteund en je er dus een driver voor moet bijladen.
De volgende opties zijn beschikbaar (engelse versie):
* Startup repair - This automatically fixes problems that are preventing Windows from starting
* System Restore - This will Restore Windows to an earlier point in time
* Windows Complete PC Restore - This will completely restore your entire PC - programs, system settings and files - from a back up that you have previously created (Available in Windows Vista Business, Enterprise and Ultimate editions only)
* Windows Memory Diagnostic Tool - This checks your computer's memory hardware for errors
* Command Prompt - This opens a Command Window
Hiervan zijn alleen Startup repair en Windows Memory Diagnostics Tool direct van belang, via de Command-Prompt zou je wellicht ook nog wat zaken kunnen fixen (partititioneren, partities checken etc.)

Doe Startup Repair en Windows Memory Diagnostics eerst. Zijn er verder geen problemen gevonden, dan zou je nog een poging kunnen doen met deze instructie om Vista 'over Vista' te zetten en zo de zaken te repareren. Werkt ook dat niet, dan houdt het voor mij op, en zou je je eens moeten afvragen of het apparaat niet gewoon helemaal kapot is??

Succes,

Tijs.

ik denk dat het lukt

Even een ander Vista geregeld (64 bit)
Hij doet nu wat..
Ik hou jullie op de hoogte

Peter

Lijkt mij meer dat er een probleem is met de Vista DVD of met de laptop dan met drivers, nu je nog niet eens de kans krijgt om extra drivers te laden tijdens de installatie van Vista (probleem vindt nog vóór het laden van drivers plaats).

Wat je zou kunnen doen is even een check laten uitvoeren vanaf de Vista DVD. Hoe is te zien op deze link.
Wellicht heb je daar ook die memory-stick bij nodig, als de SATA controller niet automatisch wordt ondersteund en je er dus een driver voor moet bijladen.
De volgende opties zijn beschikbaar (engelse versie):

Hiervan zijn alleen Startup repair en Windows Memory Diagnostics Tool direct van belang, via de Command-Prompt zou je wellicht ook nog wat zaken kunnen fixen (partititioneren, partities checken etc.)

Doe Startup Repair en Windows Memory Diagnostics eerst. Zijn er verder geen problemen gevonden, dan zou je nog een poging kunnen doen met deze instructie om Vista 'over Vista' te zetten en zo de zaken te repareren. Werkt ook dat niet, dan houdt het voor mij op, en zou je je eens moeten afvragen of het apparaat niet gewoon helemaal kapot is??

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan