Krijg melding : Disk I/O error

• Onderwerp starter Onderwerp starter cort
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cort

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2002
Hallo,

Heb al een hulproep aan de gang (bios update mislukt)

Toch wil ik dit effe apart melden : nu heb ik een bootdiskette gemaakt om daarna mijn bios nog eens te flashen,maar ik krijg steeds de melding DISK I/O error.
Nochthans mijn diskette is in orde(geprobeerd op andere pc)

Wie kan me uit de nood helpen ?
Thanks,

Dag Virtuosa,
Je hebt vanmorgen al enkele raadgevingen gegeven maar zonder succes.

Mijn moederbord : ABIT IN9 32 X Max

Heb het programmatje Nguru (bij moederbord cd) gedraaid.wou enkel kijken of er een bios update was,maar het porgje is beginnendownloaden en heeft mijn bios geflashd .In mijn bios kan ik nog steeds inkomen,en ik zie dat de versie eveneens veranderd is ( van 13 naar 14)
Maar voor de rest kan ik niet meer opstarten,niet langs HD,CD of floppy.
Ben gewoon radeloos.

Thanks

Hoe grondig heb je die flopy getest op die andere pc... Heb je het volume op fouten laten controleren?
Mogelijk is je floppy drive ook niet goed, en kan je tijdelijk een andere aan je pc knopen.

Hoi !

Na de bios-flash bios wel ge-reset, en opnieuw ingesteld ?

Greetz,

Harry.

Heb zojuist 2 andere Floppydrives geprobeerd,en steeds dezelfde melding.Dus aan de drives ligt het niet en ook niet aan de diskettes zelf.Heb er " gemaakt en die booten wel op een andere PC,maar niet op de mijne.

Ik word er stilletjesaan zot van.Reeds " dagen ben ik aan het zoeken en prutsen,

Harry : Dit heb ik al verschilende malen gedaan,zonder resultaat.

Nu ga ik effen slapen,maar morgenvroeg ben ik er terug.Deze PC is nog maar een paar maanden oud en heb geen zin om een nieuw moederbord erin te steken.Er moet toch een oplossing zijn? of niet?

Alvast bedankt voor de hulp,voor zover dit nog mogelijk is.

Laatst bewerkt:
Wordt de floppy drive ook juist herkend in de BIOS? (bij sommige types kan je verschillende floppy soorten instellen 740 kb, 1,44 Mb et cetera.)

Hoi !

Dit: http://www.digidiver.nl/index.php?action=biosphp al bestudeerd ?

Helpt dit alles niet, kun je de bios-chip vervangen of laten terugzetten naar de fabriekswaarden.

Voor max. € 25,= kun je met een schone lei beginnen.

In Belgie weet ik geen adressen; in nederland verschillende.

Beschouw het als leergeld,

Greetz,

Harry.

ik denk echt dat het een kwestie is van instellingen goed zetten.
heb je wel na de update van de bios de pc uit gezet en dan de cmos jumper op uit gezet,
voor 15 minuten ?
daarna jumper terug plaatsen en dan de pc starten en instellingen goed door nemen.

Hallo,hier ben ik weer,

Joe : mijn floppydriver wordt wel degelijk goed herkend in de bios (3.5 1.44mb)
Harry : Zal het eens doornemen en ik laat je iets weten

Virtuosa : heb ik al verschillende malen gedaan zonder succes.Probeer straks nog een keer.

In ieder geval bedankt voor de hulp.Hopelijk komt het nog goed.

Voor ik het vergeet:
Na het leegmaken van de CMOS door de jumper te verplaatsen en bij het terug opstarten kreeg ik een melding in de zin van "CMOS checksum Error-Defaults loades" (ik denk dat het deze is) dan moet ik op F1 drukken om verder te gaan.

Als ik de jumper van de CMOS van plaats verander moet ik dan mijn PC terug aanzetten en een 15 min wachten ?Of moet ik de PC niet aanzetten?(Op internet heb ik ergens gelezen dat ik de pc moet aanzetten en dan een 15 min wachten)

Laatst bewerkt:
Is dit misschien iets ?Ik versta het niet zo goed(gevonden in moederbord manual)

3.11 Build A Driver Disk Under DOS Environment
The “Driver Disk Maker” program bundled in the Driver-&-Utility CD is a utility to build the driver
program needed for SATA controller into a floppy disk under DOS environment. This procedure
is necessary only for installing Windows operating system to the hard disk connected to
“eSATA1” or “SATA1~SATA6” connector.
To create a driver disk:
1. Before starting, connect a 3.5” floppy disk drive to the “FDC1” connector, and connect a
CD-ROM drive to your motherboard. Prepare a 3.5” floppy disk.
2. After completing all the start-up preparation for hardware setup, power on the system.
3. Enter the BIOS Setup Menu by hitting <Del> key1.
Enter and select the BIOS menu “Advanced BIOS Features”. Configure the option
“First Boot Device” to “CD-ROM”2 drive. Save this selection and exit BIOS setup menu
by accessing the BIOS menu “Save & Exit Setup”.
4. Restart the system. The system will now boot from CD, and enter the ABIT Boot Manager,
the following options appear3:
(0) Boot From First HDD
(1) Make Driver Disk
(2) Boot From First Floppy Drive
(3) Skip CD-ROM Boot (Try Next Boot Device)
Type <1> and hit <Enter> key. The following options appear:
(1) Make Driver Disk
(2) Exit
Type <1> and hit <Enter> key to start making.
5. The driver options appear:
(1) Generate NVRaid Floppy Disk(32bit)
(2) Generate NVRaid Floppy Disk(64bit)
(3) Generate Sil3132 SATA 32bit Driver Disk
(4) Generate Sil3132 RAID 32bit Driver Disk
(5) Generate Sil3132 SATA 64bit Driver Disk
(6) Generate Sil3132 RAID 64bit Driver Disk
Type the number of the actions you want and hit <Enter> key.
6. Insert floppy disk to the floppy drive4. Press any key to continue.
7. Copying files to floppy now starts. After completed copying, hit the <n> key if you do not
want to make another Driver Disk, and stop at the A:\> prompt.
8. Take out the Driver-&-Utility CD from the CD-ROM drive now. Restart your system5.
1

Hoi !

Als je de CMOS-jumper verplaatst behoef je niet te wachten; dit geldt alleen als je bij gebrek aan jumper de batterij uit het mobo haalt !

En zorg dat je de spanning eraf laat.

Uiteraard krijg je dan een melding van: "checksum error" o.i.d.

Immers: al je instellingen zijn terug naar af.

Gewoon in je bios eerst tijd/datum juist instellen, en dan kiezen voor: "failsafe defaults" o.i.d.

Het verhaal in je laatste post gaat over het aanmaken van een floppy met Sata-raid-drivers !

Heeft niets te maken met je mislukte bios-update.

Alles wat je moet doen is je bios terug-flashen; als je een foutmelding krijgt heb je of niet de juiste floppy of je bios is corrupt geraakt.

Nogmaals: vraag hulp bij een vakman, want anders is je mobo straks echt goed voor de afval-container.

Greetz,

Harry.

Thanks voor je raad Harry,

Bekijk morgen war er nog te doen valt en dan zien we wel.
Ik wik graag mij bios flashen,maar aangezien ik geen floppy kan lezen is dit wel een probleem.Zin er nog mogelijkheden??
Thanks

Je zou een bootable USB stick kunnen maken en daar van opstarten, maar of dit werkt voor BIOS te flashen...???
Dit heb ik zelf nog nooit geprobeerd maar lijkt me toch veiliger dan een floppy.
Die neigen soms naar IO errors terwijl je aan het flashen bent en da's het laatste wat je wil.

JOEPIE HEB HET PROBLEEM GEVONDEN

Mijn Bios is wel degelijk goed geflasht.
Wat was er mis :

Ik heb 3 harde schijven : 2 sata en 1 schijf die met een pci-kaart is verbonden.Ik heb deze eens erafgehaald en ja hoor ,probleem opgelost.Hij start weer als een treintje.

Maar nu,hoe sluit ik die andere nu terug aan.Bij de opstart wordt hij wel herkent.
Moet ik misschien in mijn bios iets veranderen.Met de oude bios had ik geen probleem met deze schijf.

Ik ben weer een gelukkig man,bedankt allemaal voor het meedenken EN IK FLASH NOOIT NOG EEN BIOS

Wat voor schijf en kaart waren dat dan?
Misschien kunnen we daar uit afleiden wat de bios setting moet zijn.

Hallo,

Het is een gewone harde schijf verbonden aan een PCI-kaart van Promise : Ultre 100 TX2

Telkens als ik de schijf terug aansluit,start hij niet meer op.Bij mijn oude bios heb ik nooit het probleem gehad.

Misschien weey jij raad?

Krijg je een foutmelding als je de schijf aansluit op die controller?

Heb je je 2 IDE poorten beide in gebruik trouwens?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan