Krijg mijn nieuwe systeem niet aan de praat!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henry1st

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hopelijk zit ik hier in het juiste forum!

Ik heb net een nieuw systeem aangeschaft: Intel Core i7 met Gigabyte GA-EX58-UDS moederbord en 12 gb werkgeheugen Kingston DDR3 1333 mhz. Ik wilde de harde schijf partitioneren (heb ik gedaan met oude opstartdiskettes van Partition Magic 8.0). Wat blijkt: het partitioneren is milslukt, de harde schijf (Hitachi Deskstar 7K1000.B) is nu een grote bad sector (1TB). Krijg dit niet meer goed. Welke DVD/CD! -bootable! software kan ik hiervoor het best gebruiken (liefst freeware!) - heb geen diskettestation!).

Verder geloof ik dat er een volgend probleem aankomt: die 12 gb werkgeheugen zijn te groot voor XP (max 2 gb, geloof ik). Ik heb er dus voorlopig 10 gb uitgehaald en zet ze wel weer terug als ik alle updates heb geïnstalleerd. Maar eerst moet ik de harde schijf formatteren om die bad sector te verwijderen.

Dan werkt op dit moment ook de aan/uitknop van mijn kast niet meer (Lian Li; de knop zit bovenop). Als ik hem indruk gebeurt er niets. Achterop brandt wel een blauw lichtje (De CMOS-reset knop). Het lijkt wel vrijdag de 13e@! Zou de computer zich tijdelijk uitgeschakeld hebben -ik heb werkgeheugen verwijderd en misschien een draadje losgetrokken? Lijkt me niet, maar ja, je weet maar nooit!

Later wil ik ook dual boot Vista installeren. Ik heb inmiddels al een slipstream DVD met XP/Servicepack 3 gemaakt, dan zou het toch moeten lukken om XP op deze machine te installeren?

Ben benieuwd wie me verder kan helpen! Alvast bedankt voor een reactie!

Laatst bewerkt:
Waarom partitioneer je niet gewoon tijdens de installatie van Windows?

[Bemoeimodus]Ga je Windows XP 64 bit draaien, of 32 bit? De standaard XP is 32 bit. Dit betekent dat je niet 12GB kan gebruiken, maar enkel 3 GB.
9 GB zou je dan voor niets hebben gekocht :cool:[/bemoeimodus]

Ik ga XP 32 draaien en als dat mislukt, Vista 64 bits (liest dualboot met 12 gb werkgeheugen), maar als dat niet kan, dan alleen Vista en straks Windows 7 met 12 gb werkgeheugen. Heb het tenslotte niet voor niets gekocht!
Maar ja eerst maar eens stroom op de kast voor ik iets kan doen!

Koppel de harde schijf eens af en kijk of het systeem dan wil opstarten.

Waarom heb je het geheugen eruit gehaald?

Ik heb het werkgeheugen eruit gehaald omdat 12 gb te groot is voor de XPversie die ik heb (servicepack 1). inmiddels heb ik al wel een slipstream met servicepack 3 gemaakt, maar ik krijg geen stroom meer op de kast en dan gaat er niets meer! Als later alles goed draait, dan zet ik het resterende werkgeheugen er weer bij.
De harde schijf loskoppelen hielp ook niet, de aan/uit drukknop doet het niet!

Alle kabels al goed gecontroleerd?
Wat voor voeding heb je? In geval van een modulaire voeding ook daar even de aansluitingen controleren.

Moederbord goed geplaatst? afstandsbusjes (indien nodig) schoefjes niet te los / strak

Is allemaal in elkaar gezet in de computerzaak. Wordt door een zeer deskundige persoon gedaan. Heb al meerdere computers daar gekocht. Kan alleen nu niet meer daar terecht en wil graag de computer aan de praat krijgen!

Probeer alles wat je zelf hebt gedaan ongedaan te maken en daarnaast alle(!!) kabels in de pc goed aandrukken.

Hopelijk heb je wel de stroomstekker uit de pc gehad toen je het geheugen eruit had gehaald? En je zelf ontladen / niet op vloerbedekking gewerkt en/of gelopen

Ik heb alle kabels al goed aangedrukt, heb er alleen maar 10 gb werkgeheugen uit gehaald, maar wel mezelf ontladen voirdat ik dat deed. Ik denk echt dat er in de aan/uit knop iets verkeerd zit, kan alleen daar niet bij komen, want het zit helemaal weggebouwd boven de harde schijf (die zit bovenin de kast). Ik durf dat niet te slopen, want ik ben bang dat ik meer kapot zou kunnen maken dan me lief is. :o

Als ik het goed begrijpt, is er als eerste de hardeschijf die fouten maakt (bad sectors), als gevolg daarvan heb je het geheugen verkleint, en alsvolg wil de computer niet meer opstarten.

Zoja, mijn gevoel zegt dat jou voeding de geest heeft gegeven, omdat hardeschijven fouten gaan maken als deze te weinig voeding krijgen (bad sectors) en als dat zo is zal je voeding het snel begeven (in jou geval al bijna gelijk.

controleer je voeding connector die op het moederbord zit dat grote witte blok of ie goed van zit, en als laatste als je een boekje heb van je moederbord zoek je de pinnen voor de aan een uit schakkeling (aan/uit knop) verbind deze kort stondig gaat ie dan wel aan dan is je powerknop kapot.

Is veel info, maar je gaf ook onduidelijke info dus ik probeer daar iets bruikbaars van te maken.

Suc6.

Bedankt, volgens mij omschrijf je het goed. Dat laatste durf ik niet goed te doen, ben te weinig ervaren met computers bouwen. Ik ga in ieder geval wel op zoek in het instructieboekje of ik daar nog meer kan vinden en anders moet het bedrijf er vrijdag maar weer verder naar kijken. Er zit geen zekering die misschien is doorgeslagen?

Kan jij eens aangeven welke hardware je precies hebt?

- voeding
- moederbord
- processor
- geheugen (ook type)
- videokaart
- harde schijven

Hier is het:

- voeding: Zalman ZM600-HP
- moederbord: Gigabyte GA-EX58-UDS
- processor: Intel Core i7 i7-920 / 2.66 Ghz
- geheugen (ook type): 12 GB - Kingston DDR3 1333 mhz - DIMM 240 pins - PC3-10600 CL9 - 1.5V - niet gebufferd - niet ECC
- videokaart: ASUS EAH4870 - PCI Express 2.0 x 16 - 512 GDDR5
- harde schijven: 1 x Hitachi Deskstar 7K1000.B (1 TB)

1196091272.jpg

Heb je de kabels zoals linksboven al eens goed aangedrukt?

Bedankt maar weer! Ik heb alles goed aangedrukt, het werkgeheugen in slot 3-1 gedaan, anders start het sowieso niet op, maar helaas, nog steeds geen stroom! Ik denk dat de aan/uit knop blijft hangen en dus vervangen moet worden. Er staat wel stroom op het moederbord, want achterop de computer licht de CMOS-knop blauw op.

Kan je een foto maken waarop je moederbord zichtbaar is?
Dan kan ik zien of alles goed aangesloten is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan