Krijg PC niet op het netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister 9

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2004
Hallo.

Ik krijg het niet voor elkaar een computer op het netwerk te krijgen.
Deze pc heeft XP-home. Er hangen een paar printers in het netwerk die ook bereikbaar moeten zijn. Gewoon via een netwerklocaties een nieuwe verbinding aanmaken lukt niet, hij ziet de server maar niet.

Pingen naar het IP-adres van de server lukt wel, krijg prim antwoord.

Ik kan naar het ip adres van 1 printer toe, de rest is niet bereikbaar.

Wat zou het kunnen zijn?

Er staat boven gewoon een server die via een hub naar de rest van de PC's loopt. Aansluitingen zijn goed (anders lukt pingen ook niet), maar ik zie de server maar niet.

Iemand nog een sugestie?

Alvast super bedankt.

Sam

Vertel eens wat meer? Wat voor netwerk bedoel je hier? Heb je een server op het netwerk, en welke is dat dan precies?

Een XP Home pc kun je niet in een Microsoft domein opnemen, een XP Professional pc wel.

Vergelijk eens de gegevens op computer die wél toegang hebben tot 'het netwerk' met de pc waar het nu niet lukt?

Vooral gegevens die getoond worden met: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all
zijn relevant: DNS servers, DHCP servers en WINS servers (en natuurlijk de uitgegeven ip-adres en de standaard gateway).

Vertel ook in welke werkgroep de XP Home pc zit (Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Computernaam).
Geef ons ook de werkgroep/domein van de andere pc's die wel toegang hebben tot 'het netwerk'.

Succes,

Tijs.

Er staan een server, en via een router is deze server aangesloten op 3 pc's.
Alle andere pc's werken prima. Zit nu niet bij de pc dus, info over het type server enzo heb ik zo niet.

Als ik de netwerkkabel in de pc stop, kan ik wel direct internetten. Dan moet ik toch ook gewoon via " \\[NAAM NETWERK] " op het netwerk kunnen komen? Zeker omdat het pingen wel goed gaat? Of zie ik dat te simpel?

Alvast bedankt weer.

Groet,

Issam

moet ik toch ook gewoon via " \\[NAAM NETWERK] " op het netwerk kunnen komen?

Moet dat niet "\\[NaamVanDePC" zijn. En staan er op deze PC dan wel gedeelde mappen waar die nieuwe PC ook aan mag zitten?

Ron

Inderdaad naam van de PC, maar die heet vaak "Server1" of iets in die trand. Die pc is een server, waar andere pc prima bij kunnen. Maar los van de mappen, ik moet toch in elk geval gewoon op de server kunnen komen. Ook printen kan ik niet via de server.

Groet,
Issam

Je vertelt niet waar ik om gevraagd heb, maar goed, ik ga ervan uit dat je een Windows2000 server of een Windows2003 server hebt, en de andere pc's wél in het domein zijn opgenomen (oftewel dat je op die pc's inlogt op het domein).

De XP Home pc kan niet in een domein worden opgenomen, en dus moet je expliciet gaan inloggen op het domein vanaf die XP Home pc om bij de gedeelde bronnen te komen.

Even een voorbeeld:
Domeinnaam = Mijndomein
Servernaam = Server1
Geldige gebruikersnaam op het domein = Tijs

Dan zul je (om de gedeelde bronnen op Server1 te kunnen zien), via een inlog op het domein Mijndomein, de bronnen op Server1 moeten kunnen zien:

Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
net use \\Server1 /user:Mijndomein\Tijs
[wachtwoord van gebruiker Tijs invullen, daar zal om gevraagd worden]
net view \\Server1

Je zult dan (op basis van de rechten van gebruiker Mijndomein\Tijs) kunnen zien welke bronnen er gedeeld worden op \\Server1.

Stel dat daar Bestandsmap1 (=bestandsmap) op wordt gedeeld. Je wilt lokale schijf Y: permanent koppelen aan Bestandsmap1

net use Y: \\Server1\Bestandsmap1

Koppelen van een netwerkprinter (in dit voorbeeld heet de gedeelde printert Printer1) kan met:
Printer toevoegen vanuit Printers en Faxapparaten
Kies voor Netwerkprinter of een printer die met een andere computer is verbonden
Klik Een verbinding maken met deze printer, en dan in het invulvakje: \\Server1\Printer1

Succes,

Tijs.

Ok, ik ga het proberen. Ontzettend bedankt voor je uitgebreide beschrijving . Het is inderdaad een Windows2000 Server

Nog wat vragen over je beschrijving (waarschijnlijk zijn het ontzettend domme vragen).

- hoe zie ik wat de domeinnaam is?
- De geldige gebruikersnaam op het domein, is dat dus één van de andere computers die wel al op het netwerk zitten. Zo ja, hoe weet ik welke dat zijn? Eventueel wachtwoord, is dat het wachtwoordt dat gebruikt wordt bij het opstarten van de pc?

Een kennis van mij heeft de volgende tips gegevenen (ik ga eerst jouw beschrijving volgen hoor). Ik heb daar enkele vragen bij. Weet jij wat dit wil zeggen?

1) Hij heeft het over het tracen van de server.
Is dat hetzelfde als Pingen?

2) Of de pc niet aangemeld moet worden in de active directory
Dat kan toch niet met XP Home?

3)Of ik geen mapping kan maken naar een netwerkschijf op ipadres?
Geen idee wat dat betekend...

Alvast weer super bedankt voor je moeite.

Groet,
Issam

[...]
- hoe zie ik wat de domeinnaam is?
Op de server of op een in het domein aangemeld werkstation kijken bij Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl (tabblad Computernaam)
- De geldige gebruikersnaam op het domein, is dat dus één van de andere computers die wel al op het netwerk zitten. Zo ja, hoe weet ik welke dat zijn? Eventueel wachtwoord, is dat het wachtwoordt dat gebruikt wordt bij het opstarten van de pc?

Waarschijnlijk inderdaad het wachtwoord dat gebruikt wordt bij het opstarten (zal dan de domeinnaam al staan ingevuld en ook de gebruikersnaam)

[...]1) Hij heeft het over het tracen van de server.
Is dat hetzelfde als Pingen?

Ik vermoed dat hij dat bedoelt ja. Maar als je kunt pingen naar Server1, dan kun je ook gewoon de naam gebruiken. Kun je niet pingen naar Server1, dan zou je het ip-adres van Server1 kunnen gebruiken. (Zie verder beneden).

2) Of de pc niet aangemeld moet worden in de active directory
Dat kan toch niet met XP Home?

Nee, dat kan inderdaad niet met XP Home, wel met XP Professional

3)Of ik geen mapping kan maken naar een netwerkschijf op ipadres?
Geen idee wat dat betekend...

Ipv. de servernaam gebruiken, het ip-adres van de server gebruiken (zie boven).
Voorbeeld: Server1 heeft ip-adres 192.168.1.5
dan (mijn instructie volgend):
net use \\192.168.1.5 /user:Mijndomein\Tijs
net view \\192.168.1.5
net use Y: \\192.168.1.5\Bestandsmap1
[Printer-koppeling:] \\192.168.1.5\Printer1

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs, ontzettend bedankt voor je vele moeite. Echt super, ik ga het dit weekend proberen, ik hou je op de hoogte of het gelukt is of niet.

Nogmaals bedankt.

Issam

Eventueel, als net use \\Server1 /user:Mijndomein\Tijs niet werkt, gebruiken:

net use \\Server1\ipc$ /user:Mijndomein\Tijs
of (indien ip-adres gebruikt)
net use \\192.168.1.5\ipc$ /user:Mijndomein\Tijs

(ipc$ wordt standaard gedeeld door elk werkstation en server)

Succes,

Tijs.

Ik had het met mijn zwager (systeembeheerder) over mijn probleem en toen zei hij:

"Als hij op de file share en de printer share rechten instelt voor niet-domain users kan hij toch ook via die home-PC alles doen?"

Weet iemand wat hier precies mee mee bedoeld wordt? Hij mailde het mij, en is nu niet meer bereikbaar.

Alvast weer super bedankt.

Groet,

Issam

Klopt wat hij zegt. Natuurlijk moet hij zelf weten wat hij doet, maar aanbevelen kan ik het allesbehalve (uit beveiliginsoogpunt).

Laat hem het maar inrichten op die manier, als hij daar happy mee is. In Window2003 is dit bepaald niet 1-2-3 geregeld, maar kan in W2000 misschien wat eenvoudiger zijn.

Tijs.

Nog even wat vragen voor als het me gewoon niet lukt.

Is het een oplossing Win 2000 te installeren? Kan die wel gewoon het netwerk op zonder problemen?

Is een draadloos netwerk wel mogelijk op XP Home, d.m.v. een router en een usb-reciever?

Bedankt weer.

Groet,
Issam

Nog even wat vragen voor als het me gewoon niet lukt.

Is het een oplossing Win 2000 te installeren? Kan die wel gewoon het netwerk op zonder problemen?

Is een draadloos netwerk wel mogelijk op XP Home, d.m.v. een router en een usb-reciever?

Bedankt weer.

Groet,
Issam

Let erop dat je zwager iedereen rechten wil/moet verschaffen op (bepaalde) gedeelde mappen en printer, zodat jij daar niets voor/aan hoeft te doen, ook niet op je pc.

Een oplossing zou inderdaad zijn om W2000 te installeren, en die in het domein te hangen, maar dat kan ik niet echt aanraden, omdat W2000 niet echt meer ondersteund wordt, en het bovendien een stap terug is t.o.v. XP.

Ja, een draadloos netwerk op XP Home is mogelijk, maar dat verandert niets aan de status van je PC: Het draait XP Home, en dus kan het niet in het domein worden opgenomen. Anders gesteld: Je vervangt het bedrade netwerk door een draadloze, maar evengoed verandert daarmee de status van je pc niet wat betreft de mogelijkheden voor toevoeging in een domein.

Tijs.

Ik ga er vanmiddag heen, mijn zwager kan niet. Dus ga het zelf proberen.
Maar die rechten aanpassen, gaat toch gewoon zo:

"Op de server:
Eigenschappen van de map tabblad beveiliging en tabblad delen en je kunt de rechten instellen. Iedereen full control instellen op de mappen. en lezen uitvoeren wijzigen en verwijderen op tabblad beveiliging ook voor Iedereen.

Printer zelfde verhaal.tabblad beveiliging.

Lokale pc:
Instellen mapping menu extra in verkenner. Nieuwe netwerkverbinding aanmaken. Drive Letter kiezen en locatie ingeven \\<server>\<sharenaam>
Vinkje voor onthouden adres aan."

Of zie ik het helemaal verkeerd? Sorry voor mijn vele vragen, maar heb het nog nooit gedaan, dus wil wel graag dat het goed gaat.

Groet,
Issam

Wat je ook kunt doen, zonder de beveiliging direct te schaden, is een verbinding maken via een domein-account dat rechten heeft op de gedeelde map en gedeelde printer.

Lokale pc:
Rechtsklik op Deze Computer -> Netwerkverbinding maken
Zie verder de 1ste bijlage.

Misschien werkt het ook door Iedereen rechten te verschaffen, maar normaal gesproken zijn "Anonieme gebruikers" geen lid van de ingebouwde groep "Iedereen" en/of is het Domein Gast-account uitgeschakeld, maar dit kan anders zijn op W2000 Server.

Je zult dan niet alleen "Iedereen" rechten moeten geven via het tabblad Beveiliging, maar ook via het tabblad Delen. Dat geldt zowel voor gedeelde mappen als voor gedeelde printers. Zie de 2de bijlage voor gedeelde mappen.

Tijs.

Bijlagen

• verbinden_met_domein_inlognaam.JPG
    verbinden_met_domein_inlognaam.JPG
    58,9 KB · Weergaven: 48
  • Deel_machtigingen.JPG
    Deel_machtigingen.JPG
    61,8 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Ok, super bedankt. Ik ga het proberen vanmiddag, en ik laat je weten of het gelukt is. Nu staat er nog XP op en dat wil ik eigenlijk wel zo houden. Dus als het zo lukt, zou het top zijn.

Groet,

Issam

Ik heb mijn vorige post een beetje aangepast: Waar ik W2000 had staan heb ik W2000 Server van gemaakt, want aanpassingen op de share- en objectbeveiligingsrechten moeten natuurlijk op de server gebeuren.

Ik geloof er wel in dat het gaat lukken, zolang je maar weet welk domein er wordt gebruikt en je een domein-gebruikersnaam en bijbehorende wachtwoord beschikbaar hebt die rechten heeft op de gedeelde map(pen) en gedeelde printer(s).

Succes,

Tijs.

Oh ja, dat wilde ik nog vragen.

Op die XP-home pc is wel een gebruiker aangemaakt (die je moet selecteren bij het opstarten) maar daar hoef je geen wachtwoord bij op te geven. Gewoon gebruiker aanklikken en dan gaat ie door. Moet er dan wel een wachtwoord ingesteld worden om toegang te krijgen tot de gedeelde mappen en printers?

Super bedankt voor je moeite...

Zie mijn eerste bijlage: Je moet daar een geldige domein-gebruikersnaam en wachtwoord invullen.

Dat je op je eigen pc geen wachtwoord gebruikt heeft daar niets mee te maken, en is dus geen enkel probleem.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan