Krijg vreemde melding bij openen externe media op Linux Mint laptop

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
970
Bij het openen van een externe schijf, SD-kaart of usb stick krijg ik steeds deze melding. Nooit eerder gehad en ik kom via een omweg toch wel in het betreffende medium, maar het hoort niet. Het komt ook wel eens voor bij het openen van een map (Documenten, Afbeeldingen, Video). Dit voorbeeld is een usb-stickje dat ik tot voor kort gewoon kon openen.
Schermafdruk van 2024-03-27 13-42-52.png
 
Wat is het antwoord van:
Code:
sudo fdisk -l
(laatste l van Ludo (kleine letter(!))

Waarschijnlijk geeft de uitslag een sdc als letter van je usb stick.

Om te zien of er ergens iets mis is met je stick, in de Terminal geef het antwoord van:
Code:
cat /var/log/syslog | grep sdc
 
inderdaad sdc. Na dat tweede commando allemaal regels met in het rood sdc. Maar de stick werkt prima, ook op mijn Mint desktop en in mijn Windows laptop waar ik dat scherm niet krijg. Net een backup schijf er aan gehangen en zodra ik die open komt dat bericht. Andere externe schijf hetzelfde. Ook met een andere stick. Als ik dat bericht afsluit en de externe schijf of stick benader via Home (persoonlijke map) kan ik ze wel probleemloos openen.
 
Beignnersfout Linux, je moet niet zomaar ergens dubbelklikken op de devices in de hoop dat ze openen. Vergelijkbaar in apparaatbeheer in windows waar dat ook niets oplevert. Linux mount externe devices op speciale mappen, en die moet je gebruiken, idd in de Home te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aar
Als ik dat bericht afsluit en de externe schijf of stick benader via Home (persoonlijke map) kan ik ze wel probleemloos openen.
Hoe benader je hem dan , dat je die melding krijgt?
 
Ik krijg die melding zodra ik iets in de usb-poort prik. Dan opent het scherm van Documentenkijker met daarop die melding. Maar het gebeurt incidenteel ook wel eens als ik in het menu een map aanklik. Laatst had ik mijn Bureaublad open en kreeg ik die melding bij iedere map die ik aanklikte. Alleen miet bij documenten die op het bureaublad staan.
 
Laatst bewerkt:
Waarom opent je usb stick met documentenkijker? Of bedoel je gewoon de verkenner.
Normaal als je een usb stick in je pc doet, mount deze en zie je hem links in de balk staan in je verkenner.

Heb je deze usb ook in WIndows gebruikt en daarbij niet goed afgesloten en uitgehaald? Dus eerst in Windows met rechts klikken en dan veilig verwijderen (weet even niet meer na 17 jaar linux hoe dat heet)?

Als er niets belangrijks opstaat, formatteren en dan opnieuw mounten.

Of je hebt daardoor je weinig rechten, en dan volstaat:

Code:
 sudo chmod 777 /media/username

of deze
Code:
 sudo chown -R /media/<username>
zal de bestandsrechten wijzigen die voor iedereen toegankelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet specifiek om die stick. Die noem ik als voorbeeld. De situatie: zodra ik een extern opslagmedium (iedere stick, externe ssd, externe hd, SD-kaartje) in de usb-poort prik opent een scherm met de naam Documentenkijker met daarop die rode melding.
En wat betreft die stick die ik als voorbeeld noem. Die werkt perfect in mijn Mint desktop zonder die melding, en ook in mijn Windows laptop. Wordt altijd veilig verwijderd. Niets mis mee dus.
 
Heb al veel doorgespit, maar mijn probleem kom ik niet tegen. Misschien Mint maar eens opnieuw vers installeren want ik heb een tijdje ook iets anders dat nieuw voor me is: bij het afsluiten van de laptop, voor het scherm zwart wordt, flitst er als allerlaatste een trits regels voorbij. Te snel om iets te kunnen lezen, maar toch wel paar A4-tjes. Voordien werd het scherm gewoon zwart.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan