krijg win 98 niet op mijn pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carina1

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2001
Hallo

wie kan mij helpen?????
heb eigenlijk helemaal geen verstand van computers, maar heb via aanwijzingen de pc van mijn zoontje geformateerd....alles ging goed ....opnieuw opgestart met de opstartdiskette.....met behulp van cd-rom aangeklikt......hij zegt dat mij E de cd-rom is win 98 erin gestopt ..... setup getypt...maar hij doet niets, de cd-rom werkt wel want het lichtje knippert....maar hij leest niet volgens mij.
Ik heb ook andere letters geprobeert..A...B...C..D...E....
maar nergens doet hij iets.

Wat doe ik fout????
Wie kan mij helpen, door het eenvoudig uit te leggen????
alvast kei bedankt

gr Carina

Carina,
Als de computer opgestart is met de diskette erin dan zeg je dat E jouw cdrom speler is.
Stop nu de cdrom in de computer.
Type in het zwarte vlak e: en geef dan een enter.
Nu staat er e:> als het goed is.
type nu setup en geef een enter, nu zou windows 98 moeten beginnen.
Als dit niet zo is dan type je cd (spatie) windows en geeft een enter. Het woord tussen de haakjes niet typen maar gewoon even een spatie er tussen.
nu kom je in e:\windows> type hier nu setup en geef een enter.

suc6.

Geplaatst door Carina1
Ik heb ook andere letters geprobeert..A...B...C..D...E....
maar nergens doet hij iets.
gr Carina
Probeer vanuit de a-prompt, je komt hierin terecht na het opstarten van je pc met de opstart-diskette, het volgende commando te geven:

dir x:\set*.* (en druk hierna op de enter-toets)

x staat voor d, e, f, g enz...., maar je probeert eerst met d.

Als het systeem een melding terug geeft, dat steup.exe bestaat, dan weet je precies welke driveletter je moet hebben.

Stel, dat setup.exe zich in f bevindt, dan typ je nu (nog steeds vanuit de a-prompt) f: (en druk op de enter-toets)
je huidige driveletter is nu f.

typ nu setup.exe (win'98 begint nu dan met de installatie)

Heb je win'98 SE(SE = Second Edition), dan zet je je bios bij "Boot sequence" op cd-rom. Hiermee wordt win'98 SE automatisch geïnstalleerd. De Win'98 SE cd moet je natuurlijk al vantevoren in je cd-rom drive plaatsen.

Dennis.

Hallo Carina1,

Als het echt zo is wat je zei dat D de driveletter van het station is waar het het setupprogramma bevindt en je het niet kunt runnen, dan is de kans groot dat de cd bevuild is. Maak 'm even schoon en probeer het even opnieuw.

Dennis.

werkt niet

Hoi Dennis en Puppie

dank je wel voor de tips, maar helaas ze werken niet.
als ik de beide dingen doe die jij me hebt getipt Puppie dan zegt de pc ..not ready reading drive E

En als ik de tip van opvolg Dennis dan zegt hij dat ook

ik heb allen de biosnog niet op Boot sequence" op cd-rom gezet omdat ik niet weet hoe ik er moet komen.

heb de cd ook gepoetst en hij werkt wel in mijn andere ps

weten jullie nog raad met me

Carina

Re: werkt niet

Geplaatst door Carina1
ik heb allen de biosnog niet op Boot sequence" op cd-rom gezet omdat ik niet weet hoe ik er moet komen.

Carina1,

Voordat ik je ga uitleggen hoe je in het Bios moet komen, probeer eerst een andere cd op de cd-rom drive te plaatsen om te kijken of de cd wel gelezen kan worden. Zo ja, dan is de Win'98 cd niet meer goed. Zo nee, dat functioneert blijkbaar de cd-rom drive niet goed meer.

Heb je trouwens Win'98 FE of SE?

Dennis.

cd test

Een andere cd werkt wel dus daar zal het probleem zitten.

maar de win 98 cd start wel op in mijn andere pc

Ik weet niet of ik se of fe heb

hoe kan ik dat zien

Re: cd test

Geplaatst door Carina1
Een andere cd werkt wel dus daar zal het probleem zitten.

maar de win 98 cd start wel op in mijn andere pc
Dan hapert je cd-rom drive. Je kunt het altijd nog blijven proberen, wie weet gaat het wel goed. Maar een andere cd-rom drive (even lenen van de andere pc) in je plaatsen is zo gebeurd.
Geplaatst door Carina1

Ik weet niet of ik se of fe heb

hoe kan ik dat zien
Wanneer je pc met de cd kan worden geboot(bios moet dan op cd-rom staan), dan hebben we met een SE te maken, maar anders FE(je moet dus per se met een opstart-diskette opstarten, alvorens te kunnen installeren)

Dennis.

Heb voor FE per ongeluk SE ingetypt, heb inmiddelsl al aangepast. Excuus.

Laatst bewerkt:
opgelost dank je wel dennis en puppie

Mijn probleem is opgelost, ik heb de oude win98 cd gecopieerd en de nieuwe doet het wel
nogmaals bedankt
gr Carina:D

Carina,
Tijdens het opstarten vanaf de diskette kies je toch wel voor opstarten met cdrom ondersteuning.
Als je dat niet doet dan krijg je de melding not ready reading.
Als de computer opgestart is dan staat er ook welke letter er aan de cdrom is toegevoegd dit kan dus d of e zijn.

Geplaatst door puppie
Carina,
Tijdens het opstarten vanaf de diskette kies je toch wel voor opstarten met cdrom ondersteuning.
Als je dat niet doet dan krijg je de melding not ready reading.
puppie, je hebt volkomen gelijk. Ik was er toch vanuit gegaan dat ze dat wel gedaan had. Maar dat kunnen we nu niet meer weten. Haar probleem is immers al (door haar zelf) opgelost.
Geplaatst door puppie

Als de computer opgestart is dan staat er ook welke letter er aan de cdrom is toegevoegd dit kan dus d of e zijn.
Hier zeg je weer juist. Ze had het ook over E, dan moet ze nog bijvoorbeeld nog een ander device hebben, zoals een brander. Daarom wil ik zo per van haar weten of ze de juiste driveletter opgegeven heeft. Een opstart-diskette maakt namelijk nog een virtueledrive(ram-drive) aan. Velen maken daar een vergissing in.

Wat ik nu zeg, kom ik misschien niet zo erg aannemelijk over:
Ik had haar als laatste redmiddel ook het copieren van de cd willen voorstellen, maar dat gaat niet altijd goed, dat heb ik zelf ondervonden ooit. Gelukkig lukt het bij haar wel.

Groetjes,

Dennis.

eventjes nog wat antwoorden op jullie vragen

ja, ik had opgestart met cd-rom ondersteuning

en ja de juiste driveletter is de E

en wat die brander betreft die zit op mijn andere pc.

gr Carina (als windows 98 op de pc geinstaleerd is (wat gaat dat traag zeg) kom ik met nog wat vragen.
misschien tref ik jullie ndan weer

groetjes

Geplaatst door Carina1
eventjes nog wat antwoorden op jullie vragen

ja, ik had opgestart met cd-rom ondersteuning

en ja de juiste driveletter is de E

en wat die brander betreft die zit op mijn andere pc.

gr Carina (als windows 98 op de pc geinstaleerd is (wat gaat dat traag zeg) kom ik met nog wat vragen.
misschien tref ik jullie ndan weer

groetjes
heeeeee, je bent er weer. Das erg lief van je om even te reageren.;)

Dan is D de aangemaakte RAMDRIVE en heb je verder geen andere cd-rom drive evenmin een brander.

En verder geloof ik je wel, dat je ons over de juiste informatie hebt verschaft. Je weet dus best veel over computers.
:thumb:

Groetjes,

Dennis.

ps. Ja hoor, stel je vraag maar. Veel behulpzame mensen hier bij Helpmij.

Carina,

Bedankt voor je reactie en ik ben net zoals dennis blij voor jou dat het gelukt is.
En kom gerust terug met vragen hoor.

@dennis,
Ik denk dat wij wel ongeveer dezelfde gedachten gang hebben.
Ik vind dat je ieder zijn mening/antwoord moet respecteren.

Maar om iets wat in je gedachten zit ook nog eens te typen dat kan soms verwarrend zijn.

Maar al met al is er in iedergeval weer iemand blij dat er weer iets gelukt is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan