Krijg XP maar voor een deel aan de praat

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Ik heb een Dell Latitude D400 die ik maar voor een deel aan de praat krijg. Er zat een engelse Dell windows op die verwijderd is met het installeren van een nederlandse xp. Volgens mij zijn er ook gegevens verdwenen die nodig waren om xp goed te laten draaien want ik kan er niet veel mee doen zoals, scherm aanpassen, internet, geluid, etc. Nu heb ik bij hardware gekeken en daar stonden onder overige apparaten een rij gele vraagtekens:
? Base system apparaat
? Ehternet controller
? Multimedia audio controller
? PCI modem
? Videocontroller
? Videocontroller (vga compatible)
Nu is mij duidelijk dat hiervoor de drivers ontbreken (of niet?:confused:) en ik heb dus gezocht naar Dell drivers. Ook een site gevonden waar ik de D400 kon selecteren en ik vervolgens een hele lat beschikbare drivers kreeg. Ik ben de halve nacht bezig geweest om drivers te downloaden, op een geheugenstick te zetten, en ze dan op de D400 te installeren (daarmee kom ik niet op internet) maar zonder resultaat:o De gele vraagtekens staan er nog steeds, en verder kan ik er niet veel mee. Ik ga volgende week weg om te overwinteren en heb dit ding gekocht omdat ie lekker klein is, en makkelijk mee te nemen. Weet iemand raad?
mvrgr. Kanyarat.

Nu hangt het er vanaf op welke mannier je de drivers hebt willen installeren.
Er zijn namelijke meerdere drivers beschikbaar. Er staan bijvoorbeeld bij Netwerk een keuze van 22 opties. Je moet dus eerst precies weten welke voor jouw geschikt is.

Download je de verkeerde dan zal het gele teken blijven bestaan.

Het beste kun je met het programma Unknown Devices http://www.halfdone.com/ukd/

uitzoeken welke chipsets je precies hebt. Als je het programma start laat hij je per onbekend apparaart meer info zien en vaak een chiopsetnummer. Aan de hand van die info kun je dan op de site van Dell de juiste drivers downloaden. Vaak kun je aan de hand van het chipsetnummer het een met het andere koppelen.

Let op als je het programma hebt gedownload dan moet je het zip bestand uitpakken. Er verschijnen 2 bestanden. 1 van die bestanden is weer een ZIP bestand maar die moet je NIET uitpakken anders krijg je foutmeldingen. Gewoon direct UnknownDevices.exe opstarten.

Ik krijg alle beelden bij je tijdsprobleem, vandaar dat ik even reageer. Ik denk dat als je voor de juiste laptop de drivers hebt geselecteerd, je in principe een goed werkendw laptop zal moeten krijgen. Het kan alleen even duren, want de installatie van drivers verloopt niet altijd probleemloos.

Je schrijft dat je de drivers hebt gedownload en middels een usbstick hebt overgezet. Ik mag aannemen dat je ze ook hebt uitgepakt? Ik veronderstel namelijk dat het .zip of .rar bestanden betroffen?

Je schrijft dat "het" niet gelukt is, maar hoe installeer je dan precies? Kun je eens een heel gedetailleerd voorbeeld geven (van stap tot stap) hoe je getracht hebt te installeren? Laten we de pci modem controller maar even als voorbeeld nemen.

Tot slot: voor een aantal controllers is er een min of meer verzamelprogje / CD'tje waarop de moederborddrivers staan. Stond bij een van de drivers die je hebt gedownload, dat het een soort van verzameltool was voor meerdere apparaten?

Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor de reacties:thumb: ik sta nl. een beetje onder tijdsdruk. De bestanden die ik gedownload heb (bijv. R140745.exe en R49609.exe) heb ik eerst op een usb stick gezet en daarna op de kleine laptop. Als ik er daar op dubbelklikte werd alles vanzelf uitgepakt en geinstalleerd. Dat ging op zich ook goed en er werd ook aangegeven dat de installatie goed verlopen was. Probleem is dat ik hoogstwaarschijnlijk telkens de verkeerde drivers heb:o Ik heb lavalys erop gezet om te zien wat er allemaal inzit, maar daar kom ik ook niet mee verder. Onnodig om nog te vermelden dat ik nu niet bepaald een whizzkid ben:confused:

Gebruik dat halfdone linkje dan maar, ik heb het tooltje net even bekeken en het herkent vrij veel apparaten. Enige waar die moeite mee had was het herkennen van mijn toetsenbord / muis hardware. Verder dan het merk kwam de tool niet. Voor de rest werden de apparaatjes tot in redelijk detail beschreven. Als je voor de uitroeptekens de juiste apparaten weet kun je dan nogmaals proberen te installeren.

De chipsetdrivers heb ik via een usb stick geinstalleerd en dat ging goed. voor de rest is alles eigenlijk hetzelfde. Weer op de dell site gezocht, maar ik kan het gewoonweg niet vinden. Een servicetag heb ik niet want deze d400 komt uit een grote opgekochte partij. De bios drivers downloaden zou dat helpen?
Ho, de tag staat onderop. Als ik de tag op de downloadsite invul krijg ik een stuk minder downloads te zien. Alles maar downloaden?

Laatst bewerkt:
Wauw! dat heeft geholpen! Waarschijnlijk heb ik veel teveel gedownload, maar het werkt wel. Ik heb nog maar 1 geel vraagteken staan. Onder overige apparaten staat "Base System-apparaat" met een geel vraagteken. Ik heb alleen geen flauw idee wat dat is.
Enig probleem is denk ik nog dat ik 30GB kwijt ben. Er zit een HD van 40GB in en bij het installeren van xp heb ik daarop een partitie (C:) gemaakt van 10GB voor XP. Als ik nu bij "stations op lokale vaste schijven" kijk, dan zie ik alleen lokaal station C staan met 10GB. Waar zou nu de overige 30GB terug te vinden zijn?

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je gewoon nog geen tweede partitie hebt aangemaakt. Die 30 giga is dus nog niet "geboren". Ga naar schijfbeheer en maak daar een 2e partitie.

Dat base sys ding zou een cardreader kunnen zijn.

Partitie aanmaken: configuratiescherm-systeembeheer-computerbeheer-opslag-schijfbeheer

Laatst bewerkt:
Wat je ook kunt proberen nu je weer online kunt met die machine, is dat base sys apparaat te de-installeren -> in apparaatbeheer een rechtse muisklik op 't ding en dan kiezen voor verwijderen / installatie ongedaan maken (al is dat laatste niet aan de orde denk ik, omdat het ding niet geinstalleerd is)

Start de machine opnieuw op en Windows zal mogelijk een nieuw apparaat detecteren, vervolgens geef je toestemming om te zoeken naar drivers, OOK op het internet en met een beetje mazzel vindt XP de driver.

Anders moet je even checken welk apparaat op je laptop niet functioneert en vervolgens nog even bij Dell shoppen naar de juiste driver.

Laatst bewerkt:
Gaan we ook proberen! Ben al blij dat het meeste werkt. Weet je nog een oplossing voor mijn verdwenen 30GB?

Mijn dank is groot, en ik heb weer wat geleerd:thumb: Alles schijnt naar behoren te werken dus ik kan met een gerust hart de winter ontvluchten. Thanks!!

...............en daar ging 't om.............. dat alles weer naar behoren werkt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan