• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kringverwijzing oplossen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jv345

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Hallo,

In mijn spreadsheet heb ik de volgende formule opgenomen:
=ALS(Inlogscherm!$H$9=$A105;$J$99;ALS(EN(Inlogscherm!$H$9<>$A105;B105>0);B105;0))
Deze formule werkt wel maar bij het openen van het bestand wordt de waarschuwing van een kringverwijzing getoond.
IS dit simpel op te lossen (zonder VBA code).
Ben benieuwd.
groet,
John

Ja, zonder het bestand kunnen we je dat zo vertellen.
Maar als ik een tabblad "inlogscherm" maak, werkt de formule op Blad1 bij mij wel.

Hallo,

Volgens mij is de formule ook gewoon goed. Punt is dat e cel H9 op het veld Inlogscherm leeg kan zijn.
Dan gaat het fout.
Ik heb dit proberen op te lossen door =ALS(Inlogscherm!$H$9="";"" ervoor te zetten maar dit lost het probleem niet op.

Wellicht geeft dit iets meer informatie.
groet,
John

Ik weet natuurlijk niet welke versie je hebt, Excel geeft toch aan waar de kring verwijzing zit.
Maar nogmaals, zonder voorbeeldje of betand ontdaan van privé info kunnen we ook niets.

Als de formule in één van cellen staat waarnaar de formule verwijst, krijg je die melding.
Maar zoals @Ad Becude al vermelde...................

Hallo,

Ik ben bezig met een voorbeeld. Kom er dus binnenkort op terug.
groet,
John

Hallo,

Hiermee het voorbeeld. IK hoop dat jullie het probleem nu kunnen traceren. Ik wordt er horendol van.
Ben benieuwd.
groet,
John

Bijlagen

Je kringverwijzing zit in: Vragenlijst A! formules in B2 t/m B21.

Laatst bewerkt:
Beste HSV,

Dat klopt en daar was ikzelf ook al achter. Zie mijn beginvraag.
Punt is echter dat, volgens mij, de formule juist is en ik weet dus niet de oplossing om de kringverwijzing op te lossen.
groet,
John

Hi John,

Je verwijst in de formule in cel "B2" naar de cel "B2".
Code:
=ALS(Inlogscherm!$H$9=$A2;G1;ALS(EN(Inlogscherm!$H$9<>$A2;[COLOR="#FF0000"]B2[/COLOR]>0);[COLOR="#FF0000"]B2[/COLOR];0))

Dit kan niet !
Wat is juist de bedoeling ? Welke waarden moeten waar komen ?

Joske

Hallo Joske,

Wat ik probeer te realiseren is het volgende:
Iemand logt in, maakt een paar vragen en krijgt een score.
Als de persoon die ingelogt is (bijv 25001) dan moet hij/zij de score krijgen die in cel G6 staat.
De andere personen moeten dan nul krijgen.
De behaalde score van 25001 moet wel bewaard blijven. Vandaar de als B5>0;B5. Anders wordt de behaalde score weer overruled als iemand anders gaat invullen.
Ik hoop dus met 1 formule zo flexibel te kunnen zijn.
Ik hoop dat dit duidelijk is.
groet,
John

Hallo,

Het probleem zit hem volgens mij in het trachten een cel met waarde "vast te zetten". Ik krijg sterk de indruk dat dit, gelet op het verder ontbreken van reacties, niet is op te lossen met een formule binnen excel.
Is het wel op te lossen met VBA?
Ik ben hier geen fan van want ik begrijp het dan niet goed.
( als er iemand is met een code dan ook graag een uitleg/vertaling wat de code doet (als het niet te veel gevraagd is :))
Is een oplossing te krijgen door een score neer te zetten in bijv cel B20. De volgende persoon die de test maakt komt dan in cel B21 enz.
Er zijn 20 deelnemers.
Of is er iemand met een beter idee.
Ben benieuwd.
groet,
John

Beste forumleden,

Ik heb zitten sleutelen in VBA en heb de volgende code:
Code:
Sub Macro3()
Sheets("Vragenlijst A").Select
With Sheets("Vragenlijst A")
 Range("A105").Select
    .Range("A" & .Range("A" & .Rows.Count).End(xlUp).Row + 1) = [H2]
    .Range("B" & .Range("B" & .Rows.Count).End(xlUp).Row + 1) = [J99]
    .Range("C" & .Range("C" & .Rows.Count).End(xlUp).Row + 1) = Date
End With

End Sub

Wat ik hoop te bereiken is het volgende ( en dat werkt nu dus niet :) )
Ik wil deze macro koppelen aan een knop maar nu test ik uit door gewoon de macro uit te laten voeren.
In cel H2 staat een naam, in cel J99 staat de score.
Op rij A105 moet dan de naam komen, op B105 de score en op C105 de datum.
De eerstvolgende moet dan op rij 106 komen.
Wat doe ik nu fout want het werkt niet (de macro doet eigenlijk helemaal niets).
Help , help en help please
groet,
John.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoiets :

Code:
Sub test()
rijen = Sheets("vragenlijst A").UsedRange.Rows.Count
    .Range("A" & rijen + 1) = [H2]
    .Range("B" & rijen + 1) = [J99]
    .Range("C" & rijen + 1) = Now
End With
End Sub

Joske

Hallo Joske,

Bedankt voor je reactie.
Helaas werkt jou code bij mij niet.
Ik weet ook niet wat ik eventueel fout doe.
Ik heb jou code onder macro3 gehangen. Na invoer gebruiker en score de macro uit laten voeren. Er gebeurt echter niets.
Ik weet niet veel van VBA af maar hoe weet jou code dat de gegevens op cel A105 moeten beginnen?
Kortom wat doe ik niet goed.

groet,
John.

Bij mij werkt de code wel naar behoren, dus misschien eventjes een vb toevoegen met je code erin

Code:
Sub test()
rijen = Sheets("vragenlijst A").Range("a65536").End(xlUp).Row
If (Sheets("vragenlijst A").Range("A105") = "") Then rijen = 105
    .Range("A" & rijen + 1) = [H2]
    .Range("B" & rijen + 1) = [J99]
    .Range("C" & rijen + 1) = Now
End With
End Sub

Joske

Hallo Joske,

Bedankt voor je reactie.
Ik krijg nu inderdaad de gegevens te zien maar........ het overschrijft deze gegevens de volgende keer.
Kortom het springt niet naar de volgende regel voor nieuwe gegevens.
Weet je hier een oplossing voor?
groet,
John

Hallo forumleden,

Tot op heden wil het maar niet lukken.
Ik heb de code van Joske gekopieerd naar mijn bestand.
Als cel A105 is leeg dan worden de gegevens inderdaad weergegeven en wel in cel A106.
De volgende keer, met andere gebruiker, worden de gegevens weer in cel A106 weergegeven dus is de eerdere opgave verdwenen.
Het is volgens mij een klein probleem maar ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen.
Wie weet het ei van Columbus.
groet,
John

Kringverwijzing oplossen met VBA

Hallo panelleden,

Ik heb een voorbeeld bestand bijgesloten.
Hierin zit een stukje VBA-code overeenkomstig eerdere berichten.
Als op de knop gedrukt wordt, worden de gegevens getoond echter andere/nieuwe gegevens blijven op dezelfde plaats terugkomen en NIET op de volgende regel.
Wie weet uitkomst? Als het bij regel 10 werkt dan ook in mijn bestand op regel 105 toch...
Ik heb het idee dat hier het punt zit; hij blijft terugkomen op rij 10 en niet rij +1.
groet,
John

Bijlagen

Soms is het handig eerst een bestand schoon te maken: alle gegevens in kolom A en kolom B na rij 10 schoonmaken.

Code:
Sub Macro()
    With Sheets("Vragenlijst A").Cells(Application.Max(Sheets("vragenlijst A").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Row, 10), 1)
        .Value = .Parent.Cells(2, 8).Value
        .Offset(, 1).Value = .Parent.Cells(2, 10).Value
    End With
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan