• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kringverwijzing....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koetsie

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2012
Berichten
113
Ik heb een spreadsheet waarin ik een PGB beheer en controleer, met daarin twee kolommen, waarin de de tijd als tijdseenheid en als numeriek getal worden weergegeven. Zie tabel:
Tabel.PNG. Aan de hand van facturen wordt cel D4 ingevuld met bijvoorbeeld 1:15, dan wordt cel E4 automatisch ingevuld met de waarde 1,25.

Nu moet deze spreadsheet verzonden worden en moet iemand anders de tabel vullen. Normaal gesproken niet zo'n probleem, de cellen, waarin je niet wil dat ze gewijzigd worden blokkeer je en en daarna beveilig je het tabblad, maar ik zit met een probleem. De facturen werden eerst opgesteld in tijd, totdat men midden in een jaar besloot dat het numeriek weergeven van de gewerkte tijd toch handiger was..

Dus moet ook cel E4 ingevuld kunnen worden, en cel D4 levert dan de waarde in tijd op. Probleem is echter dat er dan een kringverwijzing naar beide cellen optreedt omdat ik met een formule naar beide cellen verwijs. In cel D4 is deze verwijzing =ALS(E4="";"";E4/24) en in E4 levert dat =ALS(D4="";"";PRODUCT(D4;24) op. De kringverwijzing wordt opgeheven zodra een van beide cellen wordt ingevuld, maar het staat niet netjes. Hoe kan ik dit op een elegantere manier oplossen?

Bij voorbaat dank.
 
Laatst bewerkt:
Bijvoorbeeld:
Code:
=ALS(OF(D4="";ISFOUT(PRODUCT(D4;24)));"";PRODUCT(D4;24))
Of anders een voorbeeldje?
 
Hallo Rob,

Bedankt dat je mee wil denken. Ik heb even je formule gekopieerd en geplakt in de spreadsheet, maar ook deze oplossing levert een kringverwijzing op. Omdat het om een vrij gevoelige spreadsheet gaat (in de zin van privacy-gevoelig) kan ik de gehele sheet niet kopieren. Ik heb het bestandje maar even aangepast en bijgevoegd (Excel 2007 sheet)
 

Bijlagen

  • Facturering voorbeeld.xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 44
In deze opzet voorkom je de kringverwijzing niet. Je zult ergens, bijv in een verborgen kolom, de verwijzing naar een van de cellen moeten maken en dan van daaruit verder rekenen.
 
Ok, ik ben meer een Lotus-123-man, maar toch even gekeken. Als ik de circulaire cellen overschrijf (kopieer)met er bovenstaande correcte cellen, verplaatst de circulaire verwijzing zich naar D26,E26. Er zit ook een fout in G11.

Volgens mij zit de fout in de eigenschap van Excel (& soortgelijke programma's) dat het standaard van links naar rechts EN van boven naar beneden doorrekent.

Als je de kolommen Uur omwisselt met Decimaal, dan komt het volgens mij vanzelf goed.

Beste methode om een circulaire verwijzing weg te krijgen, is de oorzakelijke cellen te splitsen in 2 aparte berekeningen. In dit geval dus een voor Uur & een voor Decimaal.
 
Ik was er al bang voor. Maar ik zal eens nadenken over een verborgen kolom. Dat kan wel eens praktische oplossing zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, ik ben meer een Lotus-123-man, maar toch even gekeken. Als ik de circulaire cellen overschrijf (kopieer)met er bovenstaande correcte cellen, verplaatst de circulaire verwijzing zich naar D26,E26. Er zit ook een fout in G11.

Volgens mij zit de fout in de eigenschap van Excel (& soortgelijke programma's) dat het standaard van links naar rechts EN van boven naar beneden doorrekent.

Als je de kolommen Uur omwisselt met Decimaal, dan komt het volgens mij vanzelf goed.

Beste methode om een circulaire verwijzing weg te krijgen, is de oorzakelijke cellen te splitsen in 2 aparte berekeningen. In dit geval dus een voor Uur & een voor Decimaal.

Omwisselen en verborgen kolommen helpt in dit geval ook niet, je blijft een kringverwijzing houden; daar ben ik nu na grondig nalopen van jullie aangedragen oplossingen wel uit. Maar volgens mij heb ik een gedeeltelijke oplossing gevonden.

Als je de officeknop aanklikt, Opties voor Excel aanklikt en vervolgens bij formules Iteratieve berekening inschakelt, heb je in dit geval geen last meer van de kringverwijzing. Beide cellen worden wel gevuld met een nulwaarde, wat ik wilde voorkomen met de Als-functie, maar dat vind ik geen onoverkomelijk probleem. Het blijft echter een houtje-touwtje oplossing.
 
Laatst bewerkt:
De facturen werden eerst opgesteld in tijd, totdat men midden in een jaar besloot dat het numeriek weergeven van de gewerkte tijd toch handiger was.
Als ik het goed begrijp hoeft toch alleen de tijd omgezet te worden naar een decimaal getal, want hiermee wordt gewerkt, waarom dan nog andersom?
 
Op zich wel, ware het niet dat de organisatie die de facturen opstelt, nota bene binnen een factuur van het ene systeem overgegaan is naar het andere systeem. Kan natuurlijk niet en ik red me wel met deze spreadsheet, heb het namelijk zelf opgesteld Maar deze sheet wordt ook door mensen gebruikt die, laten we zeggen wat minder affiniteit met excel hebben. Dus moeten ze van het ene systeem over kunnen schakelen naar het andere. En om deze mensen te beschermen wil ik een elegante oplossing, zodat het niet uitmaakt of je de tijd numeriek invult of als tijdseenheid. De rest van de gegevens wordt beveiligd.
 
Met 1 hulpkolom kreeg ik nog een kringverwijzing, met 2 niet meer.

Succes,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan