• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kringverwijzingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert_hfstd

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2004
Hallo,

Ik heb een bestand met daarin meerdere kringverwijzingen maar dit heeft altijd prima gefunctioneerd.
Nu heb ik het bestand in Excel 2003 geopend en nu krijgt ik elke keer de melding van de kringverwijzigingen (deze zaten altijd al in het bestand) en het bestand rekent soms zelfs niet verder als ik in de input wat wijzig (de formules worden blijkbaar gewoon niet uitgevoerd).

Weet iemand wat ik hiermee kan? Ik heb wel eens iets gehoord over het negeren van kringverwijzingen door excel gewoon door te laten rekenen maar ik weet niet hoe dit werkt.

Alvast bedankt.

Groeten,

Robert

Extra>Opties>Berekenen>Iteraties>Aanvinken

Het voorkomen van kringverwijzingen is logischer

Mvg

Piet

Laatst bewerkt:
Het voorkomen van kringverwijzingen is logischer
Helemaal mee eens Piet.

Robert_hfstd: wat te denken van de betrouwbaarheid van de berekeningen? Ik zie toch niet graag kringverwijzingen in m'n sheets.:confused:

Ik kan het bovenstaande enkel maar beamen. Robert, wat voor formules heb je dan? Ik wil niet op voorhand verkondigen dat dit een slechte praktijk is (er zijn wel degelijk situaties waarin je niet anders kan), maar over het algemeen genomen is het herinrichten van sheets en formules toch een veel betere optie.

Wigi

Ik weet dat het niet ideaal is maar de cellen hangen nou eenmaal met elkaar samen.
het zit namelijk zo: A+B+C = D
Maar A is weer een bepaald percentage van D. Dit levert dus een kringverwijzing op maar als deze maar niet blijft rekenen en wordt afgerond op duizendtallen heeft dit altijd gewerkt.
Het is nu namelijk zo dat ik ineens lijnen te zien krijg die de kringverwijzingen aanwijzen (vroeger nooit) en dat de berekening verderop (die met D verder rekenen) gewoon niet meer rekenen als D verandert.

Nu vraag ik me af of dit eraan ligt dat ik het bestand eenmalig in office 2003 heb geopend of heeft iemand het aantal iteraties verhoogd?
Ik zal morgen op kantoor iig eens proberen of het werkt als ik het aantal iteraties verlaag of de berekeningen verderop in het programma wel weer worden uitgevoerd.

Groeten,

Frank

Leg die A+B+C = D eens wat meer uit, waarschijnlijk kunnen we het probleem oplossen door dat stuk op een andere manier aan te pakken.

Geef je daar zowel A als B als C als D in?

A is een waarde die ergens anders in het bestand wordt ingevuld. Dit is de waarde van onroerend goed
B is een waarde die ook ergens wordt ingevuld. Dit is de waarde van de inboedel die wordt overgenomen.
C is een percentage van het totaal te financieren bedrag. Dit hangt af van de hoogte van A + B maar ook van de eigen inbreng en de hoogte van C. C wordt namelijk ook meegefinancierd. Het percentage waarmee wordt gerekend wordt uit een bepaalde kolom gehaald.
C is dus een percentage van het te financieren bedrag wat weer bestaat uit A+B+C -/-eigen inbreng

Als iemand een idee heeft om te kringverwijzing te ontlopen hoor ik het graag.

Groeten

Frank

Effe wat hogere wiskunde :p:D

C = A+B+inb+%.C

dus:

C = (A+B+inb)/(1-%)

En dan gaat het wel.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan