Kruistabel kolommen samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koetje13

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2010
Ik heb een kruistabel uit een ODBC koppeling waarin ik enkele selectiecriteria heb (Where).
Dit werkt allemaal perfect. Maar nu krijg ik uit de selectie 6 kolommen met verschillende waarden, nu wilde ik deze per 2 samenvoegen en daar kom ik in de problemen.

Van internet heb ik vernomen dat een switch functie de truc moet doen, maar deze wordt niet geacceopteerd op de komma's.
Kan je een switch functie wel op de Column Heading zetten?

Het liefst wil ik in dit geval VBA programmeren even vermijden, aangezien deze tabel de basis wordt voor verdere data-analyses en rapporten.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, als ik niet duidelijk genoeg geweest ben, gewoon ff vragen. :cool:

Als je de Switch functie gebruikt om nieuwe kolomnamen te definiëren, moet je die kolomnamen ook toekennen aan de Notatiewaarde van het veld, anders gebeurt er niks. Voorbeeldje:
Ik vervang hier de namen Fruit en Groente door Vruchten, en Vleeswaren en Zuivel door Dierspullen.
Expr1: Switch([Instelling]="Fruit";"Vruchten";[Instelling]="Groente";"Vruchten";[Instelling]="Vleeswaren";"Dierspullen";[Instelling]="Zuivel";"Dierspullen")
Bij een normale kolomkop in een kruistabel worden alle unieke namen uit de kolom als kolomnaam gebruikt. Zonder de switch zou ik hier dus 4 kolommen krijgen: Fruit, Groente, Vleeswaren en Zuivel. Echter, door de Switch te gebruiken bestaan die namen niet meer. Die moet ik dus zelf toekennen aan de kolom. Dat doe je door op het veld de VeldEigenschappen te openen, en de kolomdefinitie in te typen bij de regel Notatie. In dit voorbeeld: "Vruchten","Dierspullen".

Hoi OctaFish,

Thanks voor je snelle antwoord... ik ben een stapje verder.
Ik heb nu alles bij elkaar opgeteld in 1 kolom <>
Dat is prima, dan geprobeerd zoals je zei de VeldEigenschappen te noteren. Dat lukt ook, maar dan zitten er geen waarden meer in mijn kolommen :confused:

Moet ik nog ergens een instelling aanpassen?

Expr1: Switch([SACONS]="A2_LEFT*";"A2";[SACONS]="A2_RIGHT*";"A2";[SACONS]="A3_LEFT*";"A3";[SACONS]="A3_RIGHT*";"A3";[SACONS]="A3N_LEFT*";"A3N";[SACONS]="A3N_RIGHT*";"A3N")

Column Headings: "A2";"A3";"A3N"

Je maakt verkeerd gebruik van het asterixje.... Dat mag namelijk niet op deze manier. Je kunt met Instr checken of de gewenste code in je tekst zit, of met Left bijvoorbeeld:
Instr:
Code:
Expr1: Switch(InStr(1;[SACONS];"A2_")>0;"A2";InStr(1;[SACONS];"A3_")>0;"A3";InStr(1;[SACONS];"A3N_")>0;"A3N")

Left:
Variant 1:
Code:
Expr1: Switch(Left([SACONS];7)="A2_LEFT";"A2";Left([SACONS];8)="A2_RIGHT";"A2";Left([SACONS];7)="A3_LEFT";"A3";Left([SACONS];8)="A3_RIGHT";"A3";Left([SACONS];8)="A3N_LEFT";"A3N";Left([SACONS];9)="A3N_RIGHT";"A3N")
Variant 2:
Code:
Expr1: Switch(Left([SACONS];3)="A2_";"A2";Left([SACONS];3)="A3_";"A3";Left([SACONS];4)="A3N_";"A3N")

SUPER!!!!!!!!!!!!!!!

:thumb::thumb::thumb::thumb:

Wat een macht der gewoonte, je toch kan laten zoeken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan