Kruistabel met een extra kolom/rij met totalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelleruben

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Hallo allemaal,

Ik heb een kruistabel met plaats namen en soorten vervoer hoe men reis (met de auto, fiets of OV). Nu komt er een bepaalde gegevens uit.

Mijn vraag is kan ik ook in dezelfde tabel de totalen weergeven van aantal mensen per plaats, en het aantal mensen die met de auto fiets en OC komen?

Helaas kan ik zo te zien, nu geen database uploaden, voor het voorbeeld. Hopelijk begrijpen jullie mijn bedoeling...

Dit is nu mijn query
Code:
TRANSFORM Sum(tbl_aantal.Aantal) AS SomVanAantal
SELECT tbl_aantal.Plaats
FROM tbl_aantal
GROUP BY tbl_aantal.Plaats
PIVOT tbl_aantal.vervoer;

Of moet ik echt een andere query ervoor maken?

Laatst bewerkt:
Probeer toch een bestand mee te sturen, desnoods via www.mijnbestand.nl, want erg duidelijk is je vraag nog niet. Je wilt een kruistabel maken, waarbij je totalen wilt? Je kunt het waardeveld ook als Totaalveld gebruiken, door hem te herhalen als Rijkop. Maar dat totaal geldt dan voor één rij, dus als je [Soort vervoer] als Kolomkop gebruikt, en Plaats als Rijkop, dan zie je per plaats de aantallen van het type vervoer. Draai je Rijkop en Kolomkop om, dan zie je de totalen per Vervoerstype.

Bedankt voor de link hij staat nu in een ZIP file op die site
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SAMJ4XHFSSBU.zip

Wat je in de kruistabel ziet Dat in Amsterdam 10 mensen met de auto, 25 met de fiets en 13 met het OV. Dat wordt uit de tabel gehaald.
Nu wil in als het kan een kolom erbij komt waar bij de aantal mensen die uit Amsterdam komen.
En ik wil een extra rij met de totaal mensen die met de Auto komen.. Hopelijk is dat wat duidelijker.

Het aantal personen in een stad is me nu wel gelukt met:

Code:
TRANSFORM Sum(tbl_aantal.Aantal) AS SomVanAantal
SELECT tbl_aantal.Plaats, Sum(tbl_aantal.Aantal) AS Expr1
FROM tbl_aantal
GROUP BY tbl_aantal.Plaats
PIVOT tbl_aantal.vervoer;

Alleen komt hij vooraan te staan met de tekst Expr1.

Omdat je de alias nog niet hebt getypt.

Code:
TRANSFORM Sum(Aantal) AS SomVanAantal
SELECT Plaats, Sum(Aantal) AS Totaal
FROM tbl_aantal
GROUP BY Plaats
PIVOT vervoer;

Okay heel erg bedankt, ik weet niet of je mijn voorbeeld database heb gezien. Maar is er ook een mogelijkheid om de totalen van het type vervoer op te tellen? Dus hoeveel mensen met
de auto komen enzo.

Dat kan niet in Access 2k3, maar misschien wel in de nieuwere versies, omdat je daar een knop <Totalen> hebt. Je kunt uiteraard wel een formulier maken waar de kruistabel de basis van vormt, en daar in de voettekst de getallen per kolom optellen. Dus formules als =Som([Auto]) als besturingselementbron voor een tekstveld.

Met die formule werkt het inderdaad ook wel.. mooie oplossing, want zag ook dat het werkt op het rapport..

Alleen merkt wel op, als je een formulier/rapport opmaakt. Dan dstaat de layout vast. Bedoel als de soorten vervoer als kolom koppen staat.
En in de tabel staat niemand voor de fiets, dat er de tekst #Fout! komt te staan. Is er ook de mogelijkheid om deze tekst leeg te laten of op 0
te zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan