Kun je acces gebruiken als je de bestanden zet in de Dropbox?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Shark323

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2008
Hola,

In de Speel-O-Theek waar ik werk (als vrijwilliger) gebruiken wij een "uitleenprogramma" die gemaakt is in Access.
Excuseer mij voorbaat overigens als ik een domme vraag stel want ik erg weinig van Acces!
Hoe dan ook op dit moment wil de Speel-O-Theek het uitleenprogramma tegelijkertijd op 2 stations draaien (2 laptops in dit geval). Met de aanvulling dat op een station het voldoende is als dat alleen gebruikt kan worden als read-me bestand.

Vraag 1: Als ik de bestanden in de dropbox zet en ze beiden open en alleen op een werkstation muteer en opsla en de ander alleen gebruik als read-me. Zou dit mogelijk moeten zijn?

Vraag 2: De oplossing in vraag1 uiteengezet leek te werken. Echter het bleek dat er aan het uitleenprogramma een database bestand gekoppeld was (hier houdt mijn Access kennis op helaas:-(). Dit houdt in zover ik het begrijp dat de mutaties gemaakt in het het uitleenprogramma ook verwekt worden in het databaseprogramma bestand. Klopt deze redenatie?

Vraag 3: 2. Het lijkt erop als ik het database programma open van de normale locatie het volgende gebeurt. de gebruiker moet zijn password invullen en het werkt (dit even los van de dropbox). Als ik nu hetzelfde bestand kopieer en in de dropbox neerzet en ik open het vanuit daar, werkt het niet goed, ik hoef geen password in te vullen bijvoorbeeld. Zou iemand hier een verklaring voor weten?

Kan iemand mij hier bij helpen?

MVG,
Jasper

1) Geen idee of access in een drop box werkt.
2) Access IS een database, het kan zijn dat het
a) In de database zelf gebeurt
b) in een zogenaamde backend database
b1) In een Backend Access database
b2) In een "grotere" database als Oracle/SQL of MySQL of nog andere
3) Wachtwoorden werk ik zelf zelden mee.... Ik heb daarvoor dan ook niet echt een antwoord voor je

Maar hoop je toch op weg te hebben geholpen, al is het alleen met 2

http://vb123.blogspot.nl/2011/06/is-dropbox-useful-for-access-developer.html
En via Google vind je nog veel meer...
https://www.google.nl/search?q=shar...m=93&espv=210&q=share+access+database+dropbox

Wat ik me af vraag...
Normaal als je via een lokaal netwerk samen aan een Access DB werkt kan dat.
Maar hier... ieder download zijn DB lokaal en update die als ie klaar is... sas toch iets anders als er 2 bezig zijn.... De laatste overschrijft imho de veranderingen van de1e, want je upload de DB.... ipv aanpassen zoals op een netwerk.
Ik zou het eerst met zijn 2-en testen....

Volgens deze site kan het niet. En mij lijkt dat ook wel logisch; je slaat bestanden op in Dropbox, en that's it. Je kunt een bestand er niet in openen, want dan zou er een lock moeten plaatsvinden. De meeste Dropbox gebruikers synchroniseren hun db met een lokale map op de pc, en van daaruit kun je wel met de db werken. Maar dat is natuurlijk geen optie als je met meerdere gebruikers werkt, want iedereen heeft dan een eigen kopie, met alleen de eigen wijzigingen. Je zou dan een Replicatie moeten uitvoeren om de data te synchroniseren.
Wil je echt een web database dan raad ik je aan om de Access db om te zetten naar bijvoorbeeld MySQL. Kun je nog steeds met een Access frontend werken, dus je formulieren etc. blijven het dan gewoon doen.

1x is genoeg...

Het is ook een bevestiging van mijn vermoeden...
Ik denk dat de stukjes die wel werken gaan over single use mode....

Beetje slome browser vandaag... Bovendien moet ik aan mijn statistieken denken :).
Ook in single user mode heb je een synchronisatie met de Dropbox folder. Ik zou het vergeten, want zelfs als je het al aan de praat zou krijgen, is het 'a recipe for disaster'.

Thx Namliam, André en Michel,

Thx voor info alvast. Voorlopig ga mee in die "recipe voor disaster" conclusie.:-).

Ga volgende week nog wel even het een en ander testen. Wordt vervolgd dus.

Nogmaals super bedankt,

Cheers,
Jasper

Nogmaals dank allen, we hebben besloten het voorlopig te laten rusten en het eventueel via een andere manier op te lossen.

Cheers,
Jasper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan