Kun je DATA overzetten van een Raid-Server (Raid 0)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.992
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Ik maak gebruik van een Raid-server met 2 HDD's van ieder 1Tb.

Maar de schijven raken al behoorlijk vol, en daarom vraag ik me af of je de Data kunt overzetten naar 2 nieuwe grotere HDD.

Om dat die Raid-server gebruikt wordt als Riad 0, wordt de data die er op staat gelijkelijk verdeeld over beide schijven, dus zo zonder meer kopieren gaat niet , dan ben ik alle data kwijt

Vraag: Is er een manier om die data te kunnen overzetten naar de 2 nieuwe HDD's die dan ook in de RAID 0 formatie zonder data verlies.

Raid Server: Buffalo LS500
Inhoud: 2 WD HDD's van ieder 1Tb in Raid 0 geinstalleerd
Aansluitingen:
1 Netwerk poort
1 USB poort

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Bij een RAID 0 verlies je toegang tot alle data als je 1 van de schijven eruit haalt.
Je hebt nl. geen redunantie zoals bij de overige RAID-types.
Je kunt dus niet 1 schijf vervangen door een grotere en vervolgens de RAID laten re-builden...

Je zult dus alle data van de RAID naar een andere locatie ( ext. HDD / Cloud etc ) moeten kopiëren, daarna de schijven vervangen, OS van deze NAS opnieuw installeren en de data terug kopiëren....
In deze situatie zou ik er dus voor kiezen om met de nieuwe schijven minimaal RAID 1 te kiezen, dan heb je de mogelijkheid om de RAID uit te breiden wel door 1 voor 1 de schijven te vervangen door grotere.
Daarbij komt nog dat er max. zo'n 5% prestatie-verlies is van een RAID 1 t.o.v. een RAID 0 dus waarom je het risico neemt op volledig data-verlies is mij een raadsel...:rolleyes:
 
Hallo Scrapheap

Dus je zegt hiermee: Als je de Raid-Server als Raid1 geinstalleerd hebt, kun je WEL schijf voor schijf vervangen?

Maar de opslagruimte met een Raid0 is wel 2x zo groot (nl het totaal van die 2 HDD's)
En daar is ook wel wat voor te zeggen.

Nu ben ik de opgeslagen data aan het overpompen naar een externe HDD. van 640Gb, ik hoop dat die groot genoeg is.

Ik heb gekozen voor 2x HDD van WD Red 2Gb (Red i.v.m. uitstekende eigenschappen om in een NAS te bouwen, die 24/7 draait.

Welke Raid methode in daarna kies, laat ik m'n gedachte nog even over gaan.
In ieder geval bedankt voor je raad.
 
Laatst bewerkt:
Als je het risico op data-verlies wilt beperken moet je een RAID1 maken, voor andere RAID-types heb je meer dan 2 schijven nodig.
Uitleg over RAID en de voor- en nadelen vindt je hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan