kun je een vb.net applicatie op een computer draaien waar geen vb.net geinstalleerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

li1964

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2011
Kun je een vb.net applicatie (exe) op een Windows XP of Windows 7 computer draaien waar geen vb.net geinstalleerd is?

Met andere woorden: Als ik een vb.net applicatie ontwikkel met vb.net en deze daarna wil laten gebruiken door andere personen die geen vb.net op hun computer hebben staan, kan dit?

Dat is afhankelijk van wat je bedoeld met: "vb.net geinstalleerd" Wat er nodig is voor .net is het '.net framework'. Zonder .net framework gaat het niet werken. Echter windows xp(sp2/3) en later komen in principe altijd met het framework standaard geinstalleerd. Mensen hebben niet de vb.net ontwikkel omgeving nodig

Gewoon proberen, dan kom je er zelf wel achter of het werkt.

Je hebt .net Framework wel vaker nodig voor andere applicaties, en als je deze niet hebt, gewoon even op de Microsoft site zoeken.

Dus om de vorige berichten samen te vatten (voor het overzicht ;) )

Je hebt het .NET Framework nodig (versie afhankelijk van waarin je programmeert);
Je hebt Visual Studio niet nodig.

.NET framework onderdeel van Windows XP of WIndows 7?

Is het .NET framework een onderdeel van Wiindows XP of Windows 7?

Is het gratis?

Waar kan ik dit downloaden?

Echter windows xp(sp2/3) en later komen in principe altijd met het framework standaard geinstalleerd.

Alleen de standaard versie verschild als de gebruiker geen windows update draait:

XP SP2: versie 2
XP SP3: versie 3.5
Vista: versie 3.5
Windows 7: versie 4.0

Tabel doe ik even uit mijn hoofd. 99% van de applicaties kun je maken met alleen versie 2, tenzij je veel met data transacties e.d. gaat doen. De versie kan je instellen in "VB.Net express": "compile against framework". In versie 10 staat die standaard op 4. Die kun je terug zetten naar 2 voor maximale compatibiliteit.

In principe kunnen alle platformen upgraden naar versie 4 via windows update of gratis downloaden van MS

Laatst bewerkt:
.net framework voldoende als applicatie op netwerk wordt geinstalleerd?

Is het .net framwork voldoende als ik de software applicatie executable op de netwerk server plaats?
Gebruikers draaien dan de software applicatie vanaf de server.

tenzij je een interface bouwt is draaien vanaf een server niet anders dan draaien lokaal, dus ik begrijp je vraag niet helemaal. Als je een exe aanklikt op een netwerk schijf wordt de exe eerst gedownload en dan lokaal gedraaid.

Op een webserver heb je toch meer dan .net framework nodig?

Op een webserver heb je toch meer dan .net framework nodig?

Onderstaande heb ik gelezen op het internet:

Als u .NET Framework op een webserver wilt installeren of als u een volledige webontwikkelingsomgeving wilt installeren, gebruikt u het installatieprogramma voor Microsoft Web Platform.

Maar we hebben geen webserver maar een interne server dus dit geldt toch niet voor onze situatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan