Kun je hyperlinken naar een gedeelte?

Status
Niet open voor verdere reacties.

appeltjes

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2004
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een handboek. Het handboek van 'mijn' afdeling bestaat uit een inhoudsopgave waaraan allemaal aparte worddocumentjes zijn gelinkt.
Maar nu!
Een andere afdeling heeft ook een handboek, maar dit is een groot document. Wat ik graag wil is een link vanuit ons handboek naar een gedeelte van het andere handboek(bv paragraaf 3.1) en niet het hele document.
Mocht ik dan iets in ons handboek aanpassen, dat datzelfde stuk tekst ook wordt aangepast in het handboek van de andere afdeling.
Kan dit?
Wie helpt?

m.vr.gr.Marianne

Die plaats in dat document (Paragraaf 3.1) zal dan eerst gemarkeerd moeten worden.
In Word kan dat door er een Bladwijzer van te maken (Koptekst van paragraaf selecteren > Invoegen > Bladwijzer).
Vervolgens geef je die plaats in het document een naam - bijvoorbeeld Paragraaf_3_1 (Geen spaties gebruiken in namen van bladwijzers!).
Wat in Word een Bladwijzer heet, is in feite een anker. Ankers worden gebruikt om naar een specifieke plaats in een html-document te kunnen linken.
De link wordt dan bijvoorbeeld: < a href="c:\Mapnaam\Document.html#Paragraaf_3_1">Ga naar paragraaf 3.1< /a>
LET OP: er is in dit voorbeeld steeds een spatie na het < - teken gezet, omdat anders de code niet zichtbaar is; die spaties moeten weg om de code te laten werken.

Guus.

Laatst bewerkt:
Ik ben er even mee bezig, maar als ik kijk naar de link, dan is het Document een html document, terwijl het bij mij gewoon een Word bestand is, dus .doc, mag de link dan ook worden?:
<a href="c:\Mapnaam\Document.doc#paragraaf_3_1"> etc etc ??

Hoi Marianne,

In feite bedoel je het niet 'andersom'.
Ik begrijp dat jij de beheerder bent van de handboeken?
Dan is jouw handboek 'leading' om het zo maar te zeggen!

Vanuit het handboek van de 'andere' afdeling wordt er dan gelinkt naar een tekstdeel in jouw handboek.

Ik denk dat de oplossing zou moeten zijn:
1. Knip uit het ándere handboek het tekstdeel dat jij wilt kunnen aanpassen.
2. Plak dit op de gewenste plaats in jouw handboek en sla het document ff op.
3. Selecteer nu opnieuw het tekstdeel in jouw handboek en geef de opdracht 'kopiëren'
4. Ga naar het 'andere' handboek' en klik op de plek waar het tekstdeel oorspronkelijk stond.
5. Geef nu de (menu-)opdracht: Bewerken > Plakken speciaal....; Koppeling plakken

Iedere wijziging die je in het betreffende tekstdeel aanbrengt, vindt nu ook plaats in het 'andere' handboek.

Grts, Teun

oeps vergeten dat dit html was
nogmaals
< a href= "c:\mapnaam\document.doc

Hoi Vecom,

Tot koppeling plakken (als RTF doc) lukt, maar als ik vervolgens in het leading handboek wijzig, wordt het niet overgenomen naar het andere document, wat doe ik fout??:(

Hoi,

Sla het 'andere' bestand eens op en open het weer ....

Grts, T.

Ik denk dat de oplossing zou moeten zijn:
1. Knip uit het ándere handboek het tekstdeel dat jij wilt kunnen aanpassen. OMDAT HET NIET WERKT EVEN VOOR DE VOLLEDIGHEID: IK HEB ALLEEN NIEUWE TEKST
2. Plak dit op de gewenste plaats in jouw handboek en sla het document ff op. IK HEB DEZE TEKST GEWOON OPGESLAGEN STAAN IN MIJN HANDBOEK, NIET ZOVEEL ANDERS DAN JIJ BEDOELT.
3. Selecteer nu opnieuw het tekstdeel in jouw handboek en geef de opdracht 'kopiëren' HEB IK GEDAAN
4. Ga naar het 'andere' handboek' en klik op de plek waar het tekstdeel oorspronkelijk stond. DIT GAAT GOED MAAR ALS IK VERVOLGENS BIJ MIJ EEN WIJZIGING DOE, EEN REGEL ERONDER ZET, DAN GEBEURT ER NIETS IN HET ANDERE HANDBOEK.
5. Geef nu de (menu-)opdracht: Bewerken > Plakken speciaal....; Koppeling plakken

WAT DOE IK FOUT?

Hoi,

Ik vrees dat ik niet in staat ben het jou goed uit te leggen......
Ik ga alleen maar uit van je oorspronkelijke tekst:

.....Maar nu! Een andere afdeling heeft ook een handboek, maar dit is een groot document. Wat ik graag wil is een link vanuit ons handboek naar een gedeelte van het andere handboek(bv paragraaf 3.1) en niet het hele document.
Mocht ik dan iets in ons handboek aanpassen, dat datzelfde stuk tekst ook wordt aangepast in het handboek van de andere afdeling.
Kan dit?
Wie helpt?

Het enige dat ik je kan adviseren:
Voer nou gewoon de álle stappen uit, zoals ik heb aangegeven.
Sla desnoods beide 'handboeken' vervolgens eerst op en/of sluit de documenten.
Open daarna je 'eigen' versie en wijzig iets in het tekstdeel dat ook vanuit het andere handboek is gelinkt.
Open vervolgens het 'andere' handboek.
Werkt het niet, dan doe je iets niet correct, maar wát weet ik dan ook niet.

Grts, Teun

lezen en nog eens lezen, je had het heel duidelijk uitgelegd! stap1 had ik niet geknipt tssss
maar bedankt het werkt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan