Kunnen PC's achter twee aparte routers met elkaar onderling communiceren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JimmyG

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2005
Stel volgende situatie:

Op mijn kabelmodem sluit ik een switch aan. Aan deze switch koppl ik vervolgens 2 routers (router 1 & router 2) aan. Beide routers vragen dus elk een ip-adres aan.

Vraag is waarom de pc's aangesloten op router 1 niet kunnen communiceren met de pc's aangesloten op router 2. Of kan dit wel?

Bedankt.

Ik denk dat dat ook sterk afhang van hoe je de routers instelt.

Misschien een domme vraag, maar waarom 2 routers en een switch?

Zelfs de goedkoopste routertjes kunnen al snel tot 250 PC's aansturen, dus waarom niet gewoon een router met daarachter de switch?

Mijn buurman en ikzelf delen op die manier internet zonder dat we op elkaars netwerk kunnen. De switch dient enkel om het internetsignaal door te leiden naar onze netwerken

Ik begrijp het :)

Maar je moet in ieder geval dan de poorten die je wel wilt delen, openzetten in de router.

Ook moet de router weten dat er meerdere routers zijn en dat hij voor het IP adres van de buurman, naar zijn router moet gaan, ipv naar de gateway van je provider.

Als je @home internet hebt, is het extra lastig, omdat @home ook nog het verkeer naar computers in je eigen buurt blokkeert.

Dus als ik begrijp kan het wel maar dan moeten zowel mijn buurman als ikzelf elk zijn router speciaal hiervoor configureren? Kan mijn buurman toch toegang krijgen op mijn nietwerk door enkel zijn router te configureren en zonder dat ik iets wijzig aan de standaardinstellingen van mijn router?

Een van de doelen van een router is juist het buiten het interne netwerk houden van onbevoegden :)

Als je zou willen dat je buurman toegang krijgt tot je netwerk, dan ben je veiliger af met 1 router ipv 2. (ook dan kun je delen van het netwerk afschermen van elkaar btw)

Nu moet je nl je router confirureren om verbindingen van buitenaf te accepteren. Of door bepaalde poorten open te zetten, of door de DMZ optie te gebruiken, waarbij alle verbindingen die niet gedefinieerd zijn, automatisch naar een voraf ingestelde pc gaan.

Nadeel is wel dat je de router ook openzet voor wellicht minder goedwillende figuren.

Wat betreft wel of niet configureren van je router, als je dat niet, of niet goed zou doen, dan gaat het verkeer van de buurman's pc naar jouw pc als volgt:

Buurman_PC -> Router buurman -> Switch -> Kabelmodem -> Gateway ISP -> Kabelmodem -> Switch -> Jouw router -> Jouw PC.

Een hele weg te gaan dus.
Vandaar dat je je router zo moet instellen , dat hij voor het IP adres van je buurman, niet de Gateway van je ISP zoekt, maar gelijk naar de buurmans router gaat. Je krijgt dan :

Buurman_PC -> Router buurman -> Switch ->Jouw router -> Jouw PC.

Een stuk sneller en zoals je ziet, komt het niet voorbij je kabelmodem.

Alleen moet je kijken of de routers dat ondersteunen.

Maar misschien kun je beter even aangeven wat jullie precies bij elkaar op het netwerk willen gaan doen.
Is dat bv tegen elkaar gamen, of bestanden en printers delen... ?

Neen toch niet, ik wilde eigenlijk weten of mij buurman (indien hij kwade bedoelingen mocht krijgen) op mijn netwerk kan geraken door enkel zijn router te configureren zonder dat ik de mijne configureer. Het is niet de bedoeling dat we bestanden gaan delen, integendeel. Kortom, kan mijn buurman op mijn netwerk geraken als hij niet bij mijn router kan (dit is dus wel het geval). Alvast heel erg bedankt voor uw vorige antwoorden.

Als de router niet specifiek opengezet wordt, dan kan een ander niet in het netwerk komen. :)

Dus jullie kunnen in principe niet bij elkaar op het netwerk, tenzij BEIDE routers geconfirureerd worden.

De buurman (mocht hij kwade bedoelingen hebben) kan dus niet even zijn eigen router instellen om vervolgens even in te breken :) Daarvoor moet hij dus eerst beide routers in kunnen stellen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan