Kwaliteit afbeeldingen terughalen na aanpassen resolutie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Umoo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Umoo

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Goedendag,

Ik ben al langere tijd bezig met mijn afstudeerscriptie, welke ik zoals gewoonlijk in Word maak. Nu is mijn bestand vrij groot, namelijk 85 MB, waardoor mijn bestand helaas erg onstabiel is en bijna niet in valt te werken. Laatst heb ik geprobeerd om de kwaliteit van alle afbeeldingen te verminderen in de opties van 220 ppi naar 96 ppi met de veronderstelling dat ik ze weer terug kan zetten naar de originele kwaliteit. De grootte van het bestand is hierdoor gehalveerd, maar nu blijkt dat de kwaliteit niet meer terug te zetten is. Is er een manier om dit alsnog terug te zetten of moet ik nu alle afbeeldingen opnieuw gaan plaatsen, bewerken, etc.?

Allereerst welkom bij HelpMij!

Als ik jouw een halve jas geef door een jas in tweeën te knippen en vervolgens één helft weg te gooien, dan bestaat de kans dat je komt klagen dat je een stuk mist van de jas. Kan ik die dan weer tevoorschijn toveren? Alleen als ik heel goed kan breien... Nee dus. En dat geldt voor je plaatjes natuurlijk ook. Zeker voor Jpeg geldt dat: eenmaal verkleind kan nooit meer verruimd. D.w.z.: als je dat probeert, dan moet het grafische pakket de ontbrekende pixels er zelf bij bedenken. Dat gaat natuurlijk nooit helemaal goed. Je zult dus alle foto's opnieuw moeten plaatsen. Met een beetje mazzel kun je dat nog wel met een macro doen, als je het veld INCLUDEPICTURE hebt gebruikt; je kunt dan al die velden doorlopen met een macro en de verwijzing aanpassen. Beter nog was het geweest als je een kopie van het oorspronkelijke document had bewaard :)/

Overigens hoef je niet naar dit soort noodgrepen te grijpen; je kunt je document heel simpel opsplitsen in een hoofddocument met (meestal pak je daar de hoofdstukken voor) subdocumenten. In het hoofddocument zit dan, naast de subdocumenten, alleen nog een inhoudsopgave, inleiding en index bijvoorbeeld. Daarmee hou je de documenten klein (elk subdocument is een eigen hoofdstuk en bestand) en je kunt de subdocumenten gewoon apart openen en bewerken. Als je het geheel wilt zien, of afdrukken, klap je het hoofddocument uit en zie je het complete verslag. Je kunt ook alles inklappen en één hoofdstuk uitklappen, etc. Kortom: veel flexibeler en zonder verlies van kwaliteit of snelheid.

Bedankt voor je reactie, ik heb de hoofd- en subdocumenten techniek uitgeprobeerd en dat werkt goed. Opslaan en werken in documenten gaat veel sneller dan alles in 1 document (mijn verslag liep eerst om de 5 minuten vast) en gebruik op deze manier alleen de hoofdstukken die ik nodig heb.

Betreft het verlies van de kwaliteit van de afbeeldingen; bij het verminderen van de kwaliteit dacht ik dat je bij de opties dit weer terug kon zetten door afbeeldingen niet te comprimeren. Ik heb alle afbeeldingen moeten terughalen en bewerken van een oude backup (ik maak dagelijks een backup). Was hier helaas wel veel tijd kwijt.

Was hier helaas wel veel tijd kwijt.
Dat is dan categorie "Lessons learned" :). Of, in het Nederlands: "Een ezel stoot zich in het gemeen..."

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan