Kwaliteit Skype beroerd op laptop, maar op iPad uitstekend

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Ik heb onlangs een Dell XPS 15 laptop gekocht. De laatste versie van Skype is daarop geïnstalleerd. De kwaliteit van videogesprekken is ronduit beroerd: veel freezes en ook het geluid blijft soms hangen. Skype zegt dat mijn internetverbinding (wifi verbinding met Cisco/Ziggo modem/router) te traag is, maar ik heb met speedtest.net en speed.io getest en ik heb downloadsnelheden van 40 Mbit/s en upload van bijna 4 Mbit/s. Ik heb ook geen filesharing programma's o.i.d. draaien. Mijn laptop is lean and mean met een Intel i7 2670 processor en 8 Gb aan RAM.

Het verwonderlijke is dat als ik een videogesprek voer met mijn iPad of met mijn Samsung Galaxy Nexus, dan is de kwaliteit uitstekend, terwijl ik toch dezelfde wifi verbinding gebruik.

Wat zou er mis kunnen zijn?

Alvast dank voor jullie suggesties.
 
Een snelle verbinding betekend niet een goede verbinding.
Kijk eerst eens op http://pingtest.net/ wat de kwaliteit van je verbinding is.
Slechte kwaliteit bij skypegesprekken komen vaak door pakketverlies.

verder bij je instellingen kun je kiezen dat skype port 80 en 443 mag gebruiken dit zorgt voor de beste kwaliteit, doe je dit niet specificeer dan een eigen poortnummers zodat je deze kunt openzetten in je firewall en router.
Kijk verder ook of je firewall verder geen enkel aspect van skype tegenhoudt.
 
Dank voor je reactie. Ik heb de test op pingtest.net gedaan. eerst zocht hij zelf een server, maar kwam ik uit in Roubaix (hemelsbreed zo'n 190 km hier vandaan). Ik heb toen zelf maar de server in Rotterdam opgezocht (ongeveer 35 km) en daar kwam als resultaat uit:

Ping: 98 ms
Jitter: 101 ms
Packet Loss: 0%
Eindresultaat: D

Het lijkt me dat het zo'n slecht eindresultaat is vanwege de ping en jitter (aan de packet loss kan het niet liggen), maar ik heb geen idee wat een beetje acceptabele waarden voor ping en jitter zouden zijn en, belangrijker, hoe je die waarden kunt verbeteren. Heb jij enig idee?

Ik zal ook nog eens naar mijn firewall kijken.
 
De ping is de vertraging in je verbinding, waardes rond de 30ms zijn gewenst, maar onder de 100ms zeker acceptabel. Je hoort je gesprekspartner dus eigenlijk 98ms nadat hij praat.

De jitter geeft aan hoe veel de ping verschilt, 0 jitter betekend constant 98ms ping bij jou. Je jitter is redelijk hoog en dit geeft dus aan dat je een erg instabiel netwerk hebt.
Volgens bronnen op het internet moet je jitter onder de 10ms zijn voor een goed VOIP gesprek als skype, dit geeft dus waarschijnlijk de slechte kwaliteit aan.

Als je deze testen op je Ipad draait zul je waarschijnlijk andere waardes zien.
Hier een aantal tips om je jitter te verbeteren (engels) en even zoeken op google geeft je vast wat resultaten.
http://www.ehow.com/list_7473646_tips-decreasing-jitter-voip.html

Aanvulling:
De drie waardes hebben altijd een link met elkaar, een hoge jitter (instabiel netwerk) met een ietwat hoge ping zou moeten resulteren in pakketverlies, maar dit is niet het geval.
Daardoor denk ik dat het veroorzaakt wordt door achtergrondprocessen binnen je systeem, je raakt geen data kwijt van je verbinding naar je pc, maar zodra de verbinding in je pc komt dan zijn er allerlei factoren die hier mee te maken kunnen hebben, downloaden browsen, programma's die continu verbinding hebben als msn, steam etc.etc.
 
Laatst bewerkt:
Wederom dank voor je heldere uitleg. Wat je laatste opmerking betreft: dat is gek want ik heb geen torrent/usenet programma's/verbindingen op mijn laptop en ook geen msn. Ik kan mij niet voorstellen dat er een andere down/upload stream actief is. Enige wat ik open heb staan is skype.

Ik check die link nog even die je gegeven hebt.
 
Het kan aan heel veel dingen liggen, misschien een proces wat op de achtergrond draait ofzo. Heb er verder alleen ook niet veel meer verstand van dus het wordt een hoop googelen denk ik!
Succes er mee verder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan