• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kwartaalgemiddelde berekenen zonder lege cellen mee te tellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rein8
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rein8

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jan 2015
Hallo allen,

Dankzij het helpmij forum ben ik al een eind gekomen met het optellen van totalen in een bepaald kwartaal (via Somproduct). Nu wil ik echter ook gemiddelden over het kwartaal kunnen berekenen. Dit gaat prima als alle cellen in het kwartaal gevuld zijn, maar als er missende waarden zijn dan wordt het gemiddelde niet meer goed berekend (in het bijgevoegde voorbeeld: het eerste kwartaal van 2014 heeft vier data, maar voor de meeste kenmerken zijn er maar waarden ingevuld bij 3 van de 4 data in het eerste kwartaal). Door via Somproduct het gemiddelde te berekenen worden bijvoorbeeld voor het kenmerk BSK de 3 waarden bij elkaar opgeteld, maar gedeeld door 4.

Het is dus de bedoeling dat er een formule komt die snapt dat er een missende waarde is, en dus deelt door 3.

Bekijk bijlage helpmij1.xlsx

Test deze dan eens:
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($B$1:$O$1)>=1)*(MAAND($B$1:$O$1)<=3)*($B2:$O2))/SOMPRODUCT((MAAND($B$1:$O$1)>=1)*(MAAND($B$1:$O$1)<=3)*($B2:$O2>0))

Met deze formule krijg je ook het gewenste resultaat:
Code:
=GEMIDDELDEN.ALS(B3:O3;B1:O1;">="&DATUM(2014;1;1);B1:O1;"<="&DATUM(2014;3;31))

@Cobbe: Je had 2 en 3 verwisseld:
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($B$1:$O$1)>=1)*(MAAND($B$1:$O$1)<=3)*($B3:$O3))/SOMPRODUCT((MAAND($B$1:$O$1)>=1)*(MAAND($B$1:$O$1)<=3)*($B3:$O3>0))

Laatst bewerkt:
Hallo Rob en Cobbe,

Dank voor jullie snelle reactie! Ik gebruik de formule van Rob (die ziet er het simpelst uit).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan