laag stroomverbruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

robber1

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2004
In de watersport wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van notebooks als navigatie-instrument.( met een bluetooth GPS muis) om werberichten op te halen ( grib files) en gewoon op Internet te kunnen.
Met name bij zeiljachten is het stroomverbruik een belangrijk item en deze informatie is moeilijk te verkrijgen.
Kan iemand mij informeren wat de beste keus is? Ik weet dat er speciale fanloze computers zijn, maar ik ben op zoek naar een minilaptop of gewone laptop met een zo laag mogelijk stroomverbruik. Die dient dan wel een goede grafische kaart te hebben.

Ik heb ook begrepen dat het mogelijk is om alle niet benodigde programma's uit te schakelen, maar heb geen idee hoe dat werkt.

Een laag verbruik, is eigenlijk weinig over bekend bij laptops.
Ik zou het inderdaad in de richting van een mini laptop zoeken (asus eee pc, acer aspire one, msi wind, samsung nc serie enzovoort).
Een ventilatorloze laptop is in feite niet interessant voor je: de hardware die erin zit wordt snel warm en is meestal vrij langzaam omdat het niet te warm mag worden. Daarnaast verbruiken ventilatoren zo weinig stroom dat het eigenlijk te verwaarlozen is.

Wat betreft je stroomverbruik: er zijn diverse laders te koop met zonnecellen, wellicht is dat wat voor je. Wel goed zoeken naar die dingen en ze zijn ook vrij prijzig. Dit soort dingen bedoel ik: http://www.earthtechproducts.com/p2563.html

Laatst bewerkt:
stroomverbruik notebooks

Bedankt voor de info inzake fanless sytemen. Het zal dus waarschijnlijk een mini moeten worden, maar ook daarvan is erg moeilijk te achterhalen wat het stroomverbruik is.
Waar het om gaat is een zo laag mogelijk stroomverbruik te hebben, bij een goede performance van de notebook. Als ik een tocht van een paar dagen en nachten maak en mijn navigatie op de notebook wil doen, wil ik graag weten hoeveel stroom ik verbruik. Ik kan daar dan mijn scheepsaccucapaciteit ( 12 V) op aanpassen.

Het laden is eigenlijk een ander probleem. Daarvoor worden op zeilboten meestal windgeneratoren of vaste zonnepanelen voor gebruikt. Om de noodzaak van aanschaf van dergelijke dure apparatuur te bepalen moet je dan altijd toch eerst inventariseren hoeveel stroom je totaal gebruikt aan koeling ( een koud biertje is ook lekker), verlichting, automatische stuurinrichting en de notebook. Als ik het dan red door een extra aacu bij te plaatsen is dat een betere ( goedkopere) oplossing.Vandaar mijn vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan