• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laaste woord van een cel alleen gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

michielaliasv

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2008
a1 Kees kist is een bakker B1 bakker
a2 piet de boer is een stratenmaker b2 stratenmaker
a4Klaas is een ober B4 Ober
a5Michiel zandbergen is ondernemer B5 ondernemer

Hoe destilleer ik alleen het laatste woord de zin in cellen a1 tm a ..... en krijg de uitkomst in B1 B2 etc

Thanks

a1 Kees kist is een bakker B1 bakker
a2 piet de boer is een stratenmaker b2 stratenmaker
a4Klaas is een ober B4 Ober
a5Michiel zandbergen is ondernemer B5 ondernemer

Hoe destilleer ik alleen het laatste woord de zin in cellen a1 tm a ..... en krijg de uitkomst in B1 B2 etc

Thanks

Hierove zijn al heelveel post geplaatst op dit forum.
Ga eerst even zoeken

Wim

Het spijt mij maar ik kan het niet vinden. Uiteraard heb ik eerst via de zoekfunctie gezocht

Nou, als je (ik) zoekt op iets als 'laatste woord' kan ik (ook) niet echt iets vinden...

Daarom toch maar even direct de formule die je zoekt;

=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";"")))))

Laatst bewerkt:
Hoi,

't gaat eigenlijk om de spatie.
kijk naar de formule in de bijlage en pas hem aan aan je eigen situatie.

Helaas was dit 'm niet, dus die van Withaar moet 'm zijn for you ....

Laatst bewerkt:
@Teun,

Even je korte formule uitgeprobeerd, maar als ik bij jouw formule, 'Het huis is van de Slager' intyp krijg ik 'ager' als uitkomst.
En met 'Achterham van de slager' komt er ' de slager' uit...
Code:
=RECHTS(A2;VIND.SPEC(" ";A2;1))
Is het dus toch niet helemaal.

Uitleg; Excel gaat eerst op zoek via Vind.speciaal naar de (eerste) spatie en gebruik deze locatie waarde vervolgens in de Rechts formule.
In m'n eerste voorbeeld stond de spatie op positie 4 en vervolgens laat je met recht de 4 laatste (meest rechtse) tekens zien, en dat is 'ager'.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor de volledigheid waarom en hoe deze (mijn) formule dan wel werkt;
=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";"")))))

Ik ga even uit van de volgende zin in cel A1; Achterham van de slager
In de formule staat 2x LENGTE(A1), deze is 23.

1). =RECHTS(A1;23-VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";23-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";"")))))

Achteraan staat SUBSTITUEREN(A1;" ";""), dit betekend maak van elke " " (spatie) die je tegen komt "", of wel geen spatie.
A1; Achterham van de slager wordt dan dus: Achterhamvandeslager

2). =RECHTS(A1;23-VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";23-LENGTE(Achterhamvandeslager)))

Vervolgens wordt er dus gekeken naar de lengte van Achterhamvandeslager, dat zijn er 20.

3). =RECHTS(A1;23-VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";23-20)))

Nu kun je met SUBSTITUEREN tekens vervangen, maar dat kan ook selectief, in dit geval op de 3e (23-20) positie waar een spatie staat, en wel met een *

4). =RECHTS(A1;23-VIND.ALLES("*";Achterham van de*slager))

Met Vind.alles gaan we op zoek naar het *-etje, vind.alles geeft ons de locatie in de tekst, in dit geval is dat 17.

5). =RECHTS(A1;23-17)

23-17 is 6 en met de formule =RECHTS krijgen we de 6 meest rechtse karakters als uitkomst van de gehele formule; slager

Laatst bewerkt:
.... gedeeltelijk duidelijk.
Maar volgens mij niet, hoe de asterisk in de tekst terecht komt.
Het zal wel kunnen, maar volgens mij geef je daarop geen toelichting.

Bij 3. SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";23-20)

Vrij vertaald; vervang in cel A1 spatie door * bij de 3e (23-20) spatie die je tegen komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan