• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

laatse puzzelstukje van formule, waarde gelijk aan of minder dan in Index/vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gderckx

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2018
Berichten
23
Hi,

Zie het voorbeeldbestand.

Op het moment pakt de INDEX formule in de "Staffel" kolom (D25-D28) enkel de exacte overeenkomst van de getallen. Ik wil het graag zo inrichten dat de formule automatisch zoekt naar de staffel waarin het aantal in cellen C25 t/m C28 valt. De 39 in regel 27 zou dus als uitkomst staffel B moeten geven, net zoals in de formule in cel D33.

Ik heb het op deze manier ingericht omdat, zoals bij "Product D" de staffels anders verdeelt zijn en de staffels dus afhankelijk zijn van het geselecteerde product in de cellen B25-B28.

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand staffels.xlsx
    11 KB · Weergaven: 26
probeer deze eens voor D25:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($C$2:$C$21;VERGELIJKEN(C25;ALS($B$2:$B$21=$B25;$E$2:$E$21);1));"")
Matrixfunctie.
 
met een hulpkolom
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand staffels.xlsx
    11 KB · Weergaven: 21
Struktuur gaat aan formules/codering vooraf.
Daarna heb je ineens veel minder formules/codes nodig.
 

Bijlagen

  • __struktuur aan code vooraf.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Klopt snb, maar in dit geval heeft product D andere staffels dan product A,B,C. De tabel klopt dus niet helemaal.
 
@Alexcel

Daar heb je volledig gelijk in: die afwijking had ik over het hoofd gezien.
Maar met een minimale aanpassing van de formule loopt het: zie vervangen bestand in vorige bijdrage.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan