• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

laatst ingevulde cel zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Hallo , ik probeer van een sheet 'ingave' 2 kolommen te kopiëren naar een werkblad 'historiek totaal' . In dit laatste werkblad moet ik steeds de laatste kolom terugvinden zodat ik de gevens van het eerste werkblad er mooi naast kan plakken.Ik zoek dus in het bald naar de laatste kolom waar cijfers ingegegevn werden. Hiervoor probeer ik met

=VERGELIJKEN("tekst";1:1;0)

wanneer in het bereik 1:1 het woord "tekst" terugkomt dan wordt een cijfer weergegeven.

Aangezien ik niet weet wat de inhoud is van die laatste cel ( want ze is variabel en de tabel breidt uit) probeerde ik de formule aan te passen naar

=VERGELIJKEN("<>"&"";1:1;0)

maar dat geeft een #N/B

zie voorbeeld in bijlage

Bovendien kan de formule niet werken gezien er steeds een datum, een lege ruimte, een datum, een lage ruimte, ... staat.

Hoe kan ik nu makkelijkst weten waar de eerstvolgende volledig vrije kolom staat ?

dbv,

Stefano

Bijlagen

Stefano,

Twee opties:

• Voeg de datum en de lege cel ernaast samen, voeg vooraan in en sorteer verticaal

• Voeg de datum en de lege cel ernaast samen, zet een teken in de eerstvolgende cel na invoeging aan het eind en vind dat met zoeken in een gemarkeerde eerste rij

LaatsteKolom = ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count

Is de laats gebruikte kolom.
Dus de eerst vrije kolom is LaatsteKolom + 1

Cobbe

LaatsteKolom = ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count

Is de laats gebruikte kolom.
Dus de eerst vrije kolom is LaatsteKolom + 1

Cobbe

Als ik je code gebruik, dan pakt de computer de laatste regel die ingevoerd is. Dus als je bijvoorbeeld in de B-kolom iets invoert en vervolgens in de A-kolom om daarna de macro te starten dan beschouwt de computer de A-kolom als zijnde de laatste kolom.

Volgens mij bedoelt stefano het volgende:
LastColumn = ActiveSheet.Range("A1").SpecialCells(xlLastCell).Column

LastColumn zoekt hier naar de laatste kolom waar iets is ingevuld. In bovenstaand voorbeeld zou dat de B-kolom zijn.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Met een formule, zonder VBA dus:

=ZOEKEN(9,999E+307;$1:$1;KOLOM($1:$1))+1+(AANTALARG(VERSCHUIVING(A1;;ZOEKEN(9,999E+307;$1:$1;KOLOM($1:$1));1000))>0)

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan