• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

laatste dag van een kwartaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

mr0007

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2013
ik zocht een formule op internet, voor laatste dag van ieder kwartaal, ik kon wel een formule vinden voor laatste dag van de maand, maar niet voor laatste dag van ieder kwartaal.
wie kan helpen

MVG mr0007

Waarom zou je van de eerste dag van een kwartaal niet een dag aftrekken ?

ik heb geen formule voor een kwartaal, dus ik kan er ook niks afhalen, want die zoek ik juist.

MVG mr0007

Laatst bewerkt:
Bijvoorbeeld met jaar in A1 en kwartaalnummer in B1:
Code:
=ZELFDE.DAG(DATUM(A1;B1*3-2;1);3)-1

kwartaalnummer in B1: getal 3 neergezet, krijg ik de melding #getal! kwartaal nummer moet iets anders zijn, ik doe iets niet goed
MVG mr0007

Code:
=datum(2016;4;1)-1
=datum(2016;7;1)-1
=datum(2016;10;1)-1
=datum(2016;13;1)-1

De formule van Cobbe is nog eenvoudiger. Met jaar in A1 en kwartaal in B1 wordt het dan:
Code:
=DATUM(A1;B1*3+1;1)-1

vraagje Cobbe
=datum(2016;4;1)-1
als het jaar 2017 is moet ik het dan zelf veranderen van 2016 naar 2017, mooier is dat het van zelf gaat, is dat ook zo,
MVG mr0007

ik krijg weer #GETAL! als ik dit gebruik =DATUM(A1;B1*3+1;1)-1
kan iemand een klein voor beeldje maken in excel bestand ik kom er niet uit
MVG mr0007

Code:
=LAATSTE.DAG(A1;(AFRONDEN.NAAR.BOVEN(MAAND(A1)/3;0)*3)-MAAND(A1))
met datum in A1

op gelost, iedereen bedankt voor het reageren, de formule =LAATSTE.DAG(A1;(AFRONDEN.NAAR.BOVEN(MAAND(A1)/3;0)*3)-MAAND(A1)) werkt mooi alles in een formule

MVG mr0007

dank je wel Cobbe nog een formule alles in een, bedankt
MVG mr0007

volgens mij is er weinig variatie in de laatste dagen van kwartalen:

choose({1,2,3,4},31-03,30-6,31-09,31-12)

Laatst bewerkt:
snb, je hebt gelijk, maart is altijd 31, juni is altijd 30 enz... maar dat geld niet voor de dagen van ieder jaar dat is wel verschillend ieder jaar
MVG mr0007

maar dat geld niet voor de dagen van ieder jaar dat is wel verschillend ieder jaar
??? Ehhhh... ???

De enige maand die nog wel 'ns wil verschillen in dagen is februari... Maar dát is géén "eind- of beginmaand" van een kwartaal...
Zoek jij soms naar een "boekhoudkundig kwartaal" van 13 weken? Die dan loopt vanaf maandag t/m zondag na 13 weken? Dan ben ik 't met je eens dat datums niet uitkomen. Maar dat lukt dan met geen enkele van de geboden oplossingen...

Ginger ik heb nu de formule verwerkt die ik heb gekregen, het werkt allemaal goed.
ik vind het knap van jullie dat je zulke formules kunt maken en verzinnen, ik heb daar te praktisch geen kennis van om ze zelf te maken,
als ik een formule gekregen heb, kan ik ze toepassen en een heel klein beetje wijzigen als het nodig is, maar grote wijzigingen niet, dan heb ik weer hulp nodig voor een vervolg op die
formule of een nieuwe. en met februari, dat zal geen probleem opleveren op dit moment omdat ik aan het eind van iedere kwartaal bepaalde gegevens wilde hebben met een formule.

bedankt voor de reactie

MVG mr0007

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan