Laatste lege pagina verwijderen zonder dat "2 kolommen opmaak" verdwijnt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pauldus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 nov 2013
Bekijk bijlage Prijsopgaaf - Project XY.doc
Beste mede-Helpmij-'ers,

In diverse fora heb ik getracht het antwoord te vinden, zonder succes. Wellicht dat hier een antwoord op de volgende vragen kan worden gevonden:

1. Zie svp bijlage, ken je toevallig een methode om de laatste lege pagina te verwijderen zonder dat de "2 kolommen opmaak" verdwijnt, doordat de einde-markering wordt verwijderd?
2. Ik wil op 1 pagina halverwege het document een (ander) watermerk toepassen dmv een afbeelding in de koptekst/voettekst. Welke en waar moet ik eindemarkeringen plaatsen zodat dit alleen op die pagina verschijnt?

Vast bedankt!

Groet,

Paul

Laatst bewerkt:
Vraag 1:
Word werkt af en toe een beetje onnozel, en onlogisch. Eén van die zaken (die ik ook in de cursus Tekstverwerken bespreek) is dat alinea's en secties (o.a.) eigenschappen erven van ofwel een voorgaand object (bij alinea's), ofwel van het achterliggende object (secties). De eerste variant is (vind ik) wel logisch, maar de tweede dus totaal niet. In jouw geval heb je een sectie (sectie 2) die is opgemaakt in 2 kolommen. Daarna heb je een sectie (sectie 3) staan die is opgemaakt in één kolom. Haal je die sectie weg, dan 'erft' sectie 2 dus de oorspronkelijke instelling van sectie 3 en dat was: 1 kolom. Ergo: sectie 2 is nu ook weer 1 kolom.
De oplossing is dus simpel (nu weet je gelijk waar je de volgende keer met je vraag als eerste heen moet ;) ): maak sectie 3 op met 2 kolommen, en verwijder daarna de sectie. Nu erft sectie 2 de instelling <2 kolommen> van de verwijderde sectie, en blijft (voor het gevoel) de opmaak in tact.

Vraag 2:
Je kunt maar één watermerk per document instellen dus een 2e toevoegen zal niet lukken. Wél kun je afbeeldingen als watermerk gebruiken. Maar dat had je geloof ik al door. Je weet vermoedelijk het antwoord al op je vraag, want als je maar op één pagina een watermerkt wilt, hoef je dat niet in de koptekst of voettekst te doen. Kun je de afbeelding gewoon op de pagina plaatsen. En met de eigenschap <Achter tekst> heb je dan het gewenste resultaat.

Beste Michel, duidelijk verhaal, ik zie dat het gebeuren met de "eigenschappen erven" inderdaad zo werkt, maar kom er niet uit.
De tekst daarboven verspringt ineens naar volgende pagina, alsof er een pagina-einde markering in zit die dan ineens wordt geactiveerd.
Kun je eens proberen het bovenstaande bestand aan te passen? Ik ben benieuwd of je er uit komt en laten we anders even bellen als dat kan? Ik heb een aantal word-sjablonen aan te passen met dit probleem.

Vast bedankt! :thumb:

't Is inderdaad vreemd dat het <Sectie-einde Doorlopend> op de pagina waar je kolommen beginnen gelijk wordt omgezet naar <Sectie-einde Volgende pagina>. Heb ik geen verklaring voor, en ook geen oplossing anders dan handmatig de sectie <Sectie-einde Doorlopend> erbij te zetten en de <Sectie-einde Volgende pagina> te verwijderen. Ik zal eens kijken of ik wat meer kan vinden over dit verschijnsel! Wat mij betreft is dit een groter probleem dan de vraag: 'hoe maken we wéér andere knopjes voor de volgende Office release?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan