• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste maand weergeven waarin betaald is

Status
Niet open voor verdere reacties.

frospi

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
Hallo allemaal,

Mijn vraag is; hoe kan ik in bijgevoegd bestand in de cel met het kader erom, de naam van de maand laten weergeven waarin het laatst betaald is (in dit geval dus Mei)? (dit moet automatisch meeveranderen waarin nieuwe betalingen worden toegevoegd)

Het is me tot nu toe niet gelukt.

Mvg,
Frospi

Bijlagen

Hoi Frospi,

Er zijn tal van oplossingen denkbaar, dit is er 1 van:
=INDEX($A$1:$A$12;MAX(ISGETAL($B$1:$B$12)*RIJ($B$1:$B$12)))

Formule invoeren als een matrix-formule (Ctrl + Alt + Enter tegelijk indrukken bij invoeren

Uitleg:
ISGETAL($B$1:$B$12) bepaald welke cellen ingevoerd zijn met een bedrag (getal). Door de RIJ-functie erachter wordt een gevulde cel het rijnummer van de cel en 0 indien er geen waarde is ingevuld.
MAX(ISGETAL($B$1:$B$12)*RIJ($B$1:$B$12)) bepaald het hoogste rijnummer.
Met de INDEX-formule tover je de maand uit de lijst in kolom A.

Opmerking: Als de maanden in andere rijnummers staan (bijvoorbeeld vanaf rij 11 of zo), dan nog moet de Index-formule blijven verwijzen vanaf rij 1

Groet,

Jeroen

Beste Jeroen,

Bedankt voor je hulp. Als ik de formule echter probeer in te voeren als matrix formule (of als niet-matrix formule) krijg ik de melding dat de formule niet klopt terwijl de bereiken wel kloppen. Wat doe ik fout?

Groeten,
Frospi

Hoi Frospy,

Ik moest even werken.

Er staat een blunder in mijn antwoord!:o

Matrix-formule is Ctrl + Shift + Enter !

Dan moet het wel werken

Excuses,

Jeroen

Of zonder Matrixformule:
Code:
=INDEX(A1:A12;VERGELIJKEN(ZOEKEN(9,9999*EXP(10);B1:B12);B1:B12;0))
Succes,

Selecteer B6:B12, klik op de rechtermuisknop en kies Wissen (die cellen blijken nl. niet leeg te zijn).
Als je dat gedaan hebt en er in kolom B geen lege cellen voorkomen in de maanden met gegevens, kun je dit gebruiken: =INDEX(A1:A12;AANTALARG(B1:B12))

Kunnen er in B1:B12 in de cellen met gegevens wel lege cellen voorkomen, gebruik dan:
=INDEX(A1:A12;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;B1:B12))

Bedankt allemaal,

Ik ga er weer mee bezig, hopelijk lukt het nu.

Grt Frospi

Hey allemaal,

De manier van Wim heb ik geprobeerd en die werkte meteen dus daar hou ik het bij. Iedereen bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan