• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

laatste rating

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soland

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2020
Voor ons team verzorg ik de statistieken.
Nu stuit ik op het volgende probleem.

Omdat na ieder spel de rating van een speler kan verschillen wil ik steeds de laatste ratings van de persoon zien.

In het bijgaande bestand zie je wat de bedoeling is.
Ik werk met excel 2016.

Bijlagen

Zo?
Code:
=ZOEKEN(2;1/(A$3:A$24=G3);E$3:E$24)
Let op: "speler 1" is ongelijk aan "speler1"...

Dank je wel.

Even nog een vraagje:

In de excelsheet werkt het prima.
Daar ik de formule in een ander bestand wil gebruiken krijg ik een foutmelding dat de waarde 2 niet is gevonden.

Waarop is die 2 gebasseerd aan het begin van de formule op gebasseerd?

Die exacte foutmelding zul je niet krijgen. Je bedoelt een #N/B fout? Als je deze foutmelding krijgt wil dat zeggen dat de naam die je zoekt niet voorkomt in de lijst. Zoals het geval was bij "Speler 1" en "Speler1".

Die 2 mag ook 100 zijn of 999, dat maakt niet uit. Het tweede deel van de ZOEKEN functie zorgt voor een zoekvector die bestaat uit 1'n en foutmeldingen. De zoekwaarde 2 (of hoger) gaat dus nooit gevonden worden. Als de functie ZOEKEN de zoekwaarde niet kan vinden, is het resultaat van de functie de grootste waarde die kleiner is dan of gelijk is aan zoekwaarde, oftewel de laatste overeenkomst. De overeenkomstige positie in het derde deel van de ZOEKEN functie wordt dan weergeven, ofwel de laatste waarde. (https://support.microsoft.com/nl-nl/office/zoeken-functie-446d94af-663b-451d-8251-369d5e3864cb).

De foutmelding kun je ondervangen door:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/(A$3:A$24=G3);E$3:E$24);"naam niet gevonden")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan