• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste waarde in kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een formule die zoekt naar de laatste waarde in een kolom. Het kan niet of MAX of MIN zijn omdat de benodigde waarde niet noodzakelijk hoogste of laagste is. Ik kom niet verder omdat je overal een verwijzing voor moet hebben, geloof ik.

Alvast bedankt.

GRTZ fun_surfer.

Bijlagen

Zoiets misschien fun_surfer?

Bijlagen

Beste HSV,

Ook deze werkt weer perfect, maar kan je hem uitleggen? Als ik de formule snap verheft hij 9,99999 tot de 10e macht maar waardoor zoekt hij de laatste waarde?

En weer bedankt!

GRTZ Art.

De ZOEKEN functie zal doorheen het bereik E3:E18 gaan. Dit doet Excel van onder naar boven. Excel gaat op zoek naar de eerste waarde (van onder te beginnen dus), die kleiner dan (of gelijk is aan) de zoekwaarde. De zoekwaarde is hier een enorm groot getal, zodat elke waarde die Excel tegenkomt per definitie kleiner zal zijn dan de zoekwaarde. M.a.w. je hebt het laatste getal in het bereik gevonden.

Wigi

Beste Wigi,

Bedankt voor je uitleg, ik snap de formule nu, volgende keer kan ik hem zelf toepassen.

GRTZ Art.

deze werkt wel zie bijlage.
Hij gaat opzoek naar de laatste waarde, in H6 t/m H24, die ongelijk is aan 0

Bijlagen

Geweldig bedankt, ik kan de formule lezen, maar had die nooit zo kunnen bedenken. Toppie!!!

Het werkt inderdaad goed, maar of een of andere reden zitten er { } achter en voor de formule en zodra ik op F2 druk om deze aan te passen, verdwijnen die en doet de formule het niet meer :(, want doordat de formule naar het laatste saldo kijkt kan de reeks niet doortrekken tot het einde, want is het laatste soaldo een lege cel en dat is ook niet de bedoeling.

Bijlagen

ik zie dat je in je document regel 25 nu ook gevuld hebt. De formule die ik gemaakt heb kijkt maar tot regel 24
de {} die in de formule staan houden in dat het een matrixformule is. Deze moet je met control+shift+enter afsluiten dan komen ze er weer om heen te staan.
Ik hoop dat je hier mee verder kan anders hoor ik het wel.

ik zie dat je in je document regel 25 nu ook gevuld hebt. De formule die ik gemaakt heb kijkt maar tot regel 24
de {} die in de formule staan houden in dat het een matrixformule is. Deze moet je met control+shift+enter afsluiten dan komen ze er weer om heen te staan.
Ik hoop dat je hier mee verder kan anders hoor ik het wel.

Wordt toch eens tijd voor een uitgebreide computrain cursus, want dat wist ik niet eens. Bedankt dat was het inderdaad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan