• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste x-aantal resultaten uit een lijst optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

janloomans

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2014
Hi Allemaal

Ik wil de schoolresultaten van mn dochtertje een beetje bijhouden en heb een 'uitdaging' voor haar bedacht. Ze moet op de laatste x aantal resultaten die ze krijgt een vooraf bepaald gemiddelde behalen. Aan de hand daarvan volgt een belonings systeem.

Nu wil ik dat niet elke keer uittellen, en heb ik een lijstje gemaakt in excel. datum, naam van het vak en de score ingave (herleid naar %).
Hoe kan ik nu uit dat lijstje de laatste 10 resultaten optellen ? (uiteraard met een IF formule als het er nog geen 10 zijn ...). Ik heb onderaan ook al een count() staan ... maar verder kom ik niet :)

Het zou moeten werken op een Apple computer dus te fancy macro's zijn uit den boze ;)

thx
zie voorbeeld bestandje ...Bekijk bijlage scores.xls

Code:
[B]NL[/B] =GEMIDDELDE(VERSCHUIVING($e$2;MAX(0;AANTAL($E$2:$E$53)-10);0;MIN(10;AANTAL($E$2:$E$53))))
[B]EN[/B] =AVERAGE(OFFSET($E$2;MAX(0;COUNT($E$2:$E$53)-10);0;MIN(10;COUNT($E$2:$E$53))))
Overigens denk ik dat ondersteuning bij het huiswerk een gunstiger effect heeft op de schoolresultaten van je dochter dan een beloningssysteem.

Laatst bewerkt:
Qua Code Timshel; die werkt; thanks :)

Qua ondersteuning ook geen enkel probleem hoor, ik denk dat wij als ouders er meer tijd in (willen) steken dan zijzelf ...
Ze is nogal een "pubertje" en vindt dat ze op haar 12-jarige leeftijd al 3x per week "op stap' moet met vriendinnen (NIET dus ...). We hebben met haar (in samenspraak met school) een aantal omgangsregels besproken om de focus wat meer op haar schoolwerk te leggen; en deze aanpak te koppelen aan een belonings systeem waarmee ze 'vrije tijd' kan verdienen. Dit is een wel overwogen stap hoor ;) toch bedankt voor je bezorgdheid :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan