LaCie 500GB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sponzenbroekske

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Ik zou graag de partities van men externe HD samenvoegen, ik heb Gparted (ubuntu) en Gparted Live CD (QTpartes (arklinux) heb ik ook, maar dat heb ik zelfs nog nooit open gedaan) maar ik weet niet hoe ik dit moet doen :( weet er iemand mss een tutorial staan, want ik vind er geen om partities samen te voegen, of kan er iemand dit duidelijk uitleggen.

Ik kan wel een SWAPpartitie leegmaken, maar ik heb ook 2 EXT3 partities waar ik niks aan kan veranderen
Ik zou graag alles op men eerste partitie zetten (FAT32) en liefst alles behouden, maar als dit niet gaat is dat geen ramp, de andere drie partities mogen (moeten) leeg worden gemaakt.

1e partitie: FAT32 (min of meer belangrijk)
2e partitie: SWAP (onbelangrijk)
3e partitie: EXT3 (onbelangrijk)
4e partitie: EXT3 (onbelangrijk)
Alles moet dus in 1 partitie komen en FAT32 worden.

Ik draai Linux Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon
EN Windows Vista basic
EN Linux Arklinux 2007

Aan de hand van 1 van deze 3 OS mag je het uitleggen.
THX

Hmm dus als ik het goed begrijp ga je Ubuntu verwijderen?
Want EXT3 kun je niet zo aan Fat32 plakken.

Het enigste wat je zou kunnen doen is ruimte vrijmaken en data van EXT3 naar de Fat32 schijf verplaatsen.
En op die manier de partitie vergroten.
Je zult altijd de SWAP en de EXT3 moeten laten staan wil je Ubuntu willen blijven draaien (of Ark)

Fat32 is een Windows indeling en Linux draait daar niet op. Wel kun je met Linux bestanden kopieren naar de Fat32 partitie. Dan je Ubuntu partitie verkleinen en daarna de FAT32 vergroten.
Maar dit is een risicovolle operatie.
Of te wel zeker geen aanrader, en zeker niet zonder geen goede backup!

Mocht je het echt willen zorg dan eerst voor een goed backup!
Ook raad ik je aan daarna de FAT32 te converteren naar NTFS.

Hmm dus als ik het goed begrijp ga je Ubuntu verwijderen?
Want EXT3 kun je niet zo aan Fat32 plakken.

Het enigste wat je zou kunnen doen is ruimte vrijmaken en data van EXT3 naar de Fat32 schijf verplaatsen.
En op die manier de partitie vergroten.
Je zult altijd de SWAP en de EXT3 moeten laten staan wil je Ubuntu willen blijven draaien (of Ark)

Fat32 is een Windows indeling en Linux draait daar niet op. Wel kun je met Linux bestanden kopieren naar de Fat32 partitie. Dan je Ubuntu partitie verkleinen en daarna de FAT32 vergroten.
Maar dit is een risicovolle operatie.
Of te wel zeker geen aanrader, en zeker niet zonder geen goede backup!

Mocht je het echt willen zorg dan eerst voor een goed backup!
Ook raad ik je aan daarna de FAT32 te converteren naar NTFS.
hey
ja daar staat ook een ubuntu versie op maar die mag weg, die gebruik ik niet, ik dacht aan FAT32 omdat ze zo standaard was, maar ik weet dat ntfs stabieler, maar ik dacht dat dat een windowsindeling was (fout gedacht dus), maar ik kan inderdaad op men schijf van windows via me ubuntu, dus dan maak ik er al zeker een ntfs van.
Ik zal nog laten weten hoe het is verlopen.

na ongeveer 2 uur knoeien is het gelukt.
uiteidelijk eerst met de partitionmanager van vista de partities geformateerd (geen bestanden bijgehouden dus), mar dan kreeg ik nog steeds twee partities nfts. danmaar terg naar Gparted op ubuntu gegaan en daarsimpelweg verwijderd en 1 partitie van gemaakt, FAT32 want blijkbaar kan ubuntu toch geen nfts lezen. Als je het weet duurt het 5 minuten.
maar:thumb::thumb: tis in orde

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan