Lacie LC3U 500gb externe hd (groen lampje->uit)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerooow

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2014
Sinds een week werkt mijn externe schijf dus niet meer!
Het was mij pas opgevallen toen ik hem nodig had uiteraard, maargoed;
Je hoort hem nog gewoon normaal opstarten en goed draaien,
alleen het groene lampje gaat direct weer uit nadat de voeding erop komt!!
Hij is nu onzichtbaar voor de pc en laptop!!

heeft iemand hier ervaring mee of tips ?

Leuk dat je helpmij.nl hebt kunnen vinden.
Vaak wordt er over het hoofd gezien dat je dit soort apparaten ook (weer) open kunt maken om te kijken of de stekkers nog wel juist zijn aangesloten. Die kunnen los raken. Best mogelijk dat je een ander gebrek zult vinden door goed te kijken. Een gescheurd kabeltje, beschadigde soldeer verbinding of iets wat half gesmolten is. Veel elektronica zit er ook niet in. Het jumpertje achterop de schijf moet over de pennetjes van MA staan.

Op mijn Lacie externe schijf zitten geen schroefjes maar je kan het deksel aan de onderkant dan open breken. Kijk wel eerst goed naar deze video's, zodat je niet de printplaat van de harddisk beschadigd met de punt van het oude tafelmes.

Daarna kan je schijf en behuizing eventueel apart uitproberen. Succes.

http://www.youtube.com/watch?v=sOAgmWrH_bw

Laatst bewerkt:
bedankt voor de hulp/tip,
Ik heb hem open gekregen door wat paneeltjes uit elkaar te schuiven, ik kan alleen geen problemen constateren!
Er zit trouwens totaal geen jumper bij, dus 4 kale pinnen. Ik ga hem nu dan in me comp zelf plaatsen om te kijken of hij dan wel wat doet, zal echter eerst wel dan een jumper moeten zoeken, want hij zal het zo zoiezo niet doen denk ik! benieuwd of hij het zonder adapter voor extern wel doet!

nou me computer ziet de harde schijf ook direct aangesloten; niet !
ik heb hem weer terug in de externe behuizing geplaatst, en weer vastgezet etc.
ik heb hem nog eens geprobeert te starten, en uiteraard nog steeds helaas pindakaas.
het groene ledje gaat aan wanneer je de stekker erin steek, alleen gaat direct uit.
en daarna knippert hij om de zoveel tijd een keertje heel zwak!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Ik weet niet hoe ver uw technische kennis reikt , desondanks een poging ...

Zo goed als zeker wordt deze casing gevoed door een geschakelde voeding van 12V/1.5A of 2A

Controleer deze spanning d.m.v. multimeter.

Intern in de casing wordt er van deze spanning ook nog eens 5V gemaakt.

De harddisk heeft immers 12v en 5v nodig.

Deze beide voedingsspanningen kun je meten op de 2 condensatoren die op de print zitten (onderzijde is het gemakkelijkst)

Indien er 1 of beide condensatoren bol staan , of lekken , dien je deze te vervangen.

Controleer ook de u.s.b. datakabel , alsook de op de print gemonteerde u.s.b. connector.

Is de u.s.b. op de printplaat niet losgescheurd ???

De u.s.b. datakabel ---> probeer eens met een ander exemplaar.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit leest , iets aan deze info.

Peter

Ik zal hem idd eens laten doormeten. condensatoren en weerstandjes etc zien er nog goed uit, en voor zover ik het heb kunnen zien zit alles nog goed vast. maar ik zal hem nog een keer laten doormeten, dan weet ik het pas zeker uiteraard!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan