Lage FPS met Nvidia GTX 660 (bottleneck van cpu?) 45-65% cpu load, 30-40% gpu load

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0148

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2011
Hallo,

Vandaag is mijn nieuwe videokaart binnen gekomen: PNY gtx 660 xlr8 edition.
Nou heb ik hem geïnstalleerd + nieuwste drivers van nvidia website gedownload en geïnstalleerd.

Maar helaas krijg ik de meeste games maar 10% meer fps dan mijn oude kaart: EAH4850MT (hd radeon 4850).

Ik vraag me af of dit een CPU bottleneck is wat ik hier ondervind. Ook zal de resolutie wel te laag zijn als dat zo is.
Ik had gevraagt aan een wat mensen of mijn processor de gfx zou bottleneckken maar ze zeiden allemaal nee quad core zal niet snel bottlenecken.

de rest van mijn specs:

CPU: AMD Phenom II x4 40 3.00GHz (stock).
RAM: 4GB 1333MHz
MoBo: N68-S3 UCC
Resolutie: 1280 bij 1024

In games test ik de GPU load en CPU load. in bijvoorbeeld warframe kreeg ik met mijn oude kaart maar 30- fps.
met mijn nieuwe kaart krijg ik 55- fps. (zou veel meer moeten zijn). maar ik zie dat mijn gpu load maar 30 - 40 % (in-game).
De CPU load is verschillend tussen de 45 - 65 % (nooit op 100% daarom vraag ik me af of het wel een cpu bottleneck is).

In andere games krijg ik ongeveer hetzelfde resultaat mijn gpu load is bijna nooit hoger dan 60%
Maar 1x toen ik in war thunder gecrashed was en de vlammen in beeld waren.. toen was mijn fps in eens naar 30 gedaald en was de gpu load 98%.

Ik heb alles al op max gedraait of op low maar zie weinig verschil.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

volgens mij is dat spel niet multithreaded en als dat spel maar 1 of 2 cores gebruikt dan zit je dus standaard al met prestatie verlies
verder is die Phenom II x4 940 (neem aan dat je de 940 bedoelde) niet de snelste meer zeker niet op stock snelheid wellicht is een lichte oc nog een optie
ik zie dat 3.8Ghz een reële OC is misschien kan dat je nog helpen? echter heb je hiervoor wel een goede koeler nodig want die dingen zijn heethoofden

Laatst bewerkt:
Ik zou niet zo snel weten of dat spel multithreaded is. als ik in task manager kijk zie ik wel dat de 1e core het meeste doet en de andere 3 cores zijn in het midden dus het zou zo maar kunnen.
Het is wel een Phenom II x4 40, Op mijn moederbord zit een functie (ucc) om 1 core te unlocken, standaard is het een phenom II x3 720 maar met ucc word het een Phenom II x4 40. ik denk niet dat overclocken van de cpu gaat lukken/veel performance meer geeft aangezien ik ook niet hele goeie koelers heb misschien net naar 3.2 of 3.4 maar ik vraag me af of ik daar veel van zal merken.

Heeft iemand nog tips om zeker te weten dat het een cpu bottleneck is en niet toevallig ook een moederbord bottleneck misschien.
Tips?

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb zonet even getest met war thunder.
Eerst alles op max = rond de 120 fps.
toen alles op low = alles rond de 180-200 fps.

Is het bij een cpu bottleneck niet zo dat er geen verschil hoort te zijn bij low of max graphics omdat de cpu het tegen zou houden. bij mij is er wel fps verschil. is het dan wel een cpu bottleneck?

nee dit kun je alleen zien door de zelfde benchmark te doen met een krachtigere cpu als er dan een verschil is in het fps dan kan het een cpu bottleneck zijn (videokaart etc het zelfde houden natuurlijk)

Heb helaas geen andere CPU tot mijn beschikking. Is er geen manier om te testen of andere hardware er voor zorgt dat ik lagere fps krijg. bijvoorbeeld met een programma ofzo?

je kunt naar benchmarks kijken... ik ken echter geen benchmarks die war thunder als benchmark tool gebruiken :confused:
en dat het eigenlijk een phenom II X 3 is maakt het verhaal eigenlijk nog erger die zijn trager.
ik denk dat de cpu wel eens de bottleneck kan zijn ik zie helaas geen systeem requirements alsof deze gewoon niet zijn vrij gegeven...

wellicht ook eens kijken hoeveel werkgeheugen de game nodig heeft?

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het werkgeheugen er mee te maken heeft ik heb meestal altijd 1 tot 2GB over als ik in game zit.
De CPU is een X4 dankzei UCC.

War thunder is nog niet zo'n groot probleem daarmee is de fps goed te doen.
Alleen warframe geeft slechtere fps bij mij. maar om zeker te weten dat er hier sprake van een bottleneck is kan ik misschien beter gebruik maken van een zwaar spel dat veel getest word zoals bf3.

Wat ik wel raar blijf vinden is dat de GPU load in gpu-z maar heel laag is meestal in elke game die ik test.
Ik dacht dat er bij een cpu bottleneck altijd(in game) sprake was van 100% cpu usage maar dat gebeurt ook niet. het is maar rond de 45-65% totaal.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan