Lage transfer snelheid naar NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cyroq

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Berichten
180
Hoi allen,

Ik heb sinds een paar dagen een LaCie Ethernet Disk Mini NAS 320GB (ook al lijkt er maar 230GB op te zitten, maar dat is een ander verhaal...) welke ik aangesloten heb op mijn router (Linksys WRT54G met dd-wrt). Mijn pc (Windows 7) is ook op deze router aangesloten, beiden met een CAT5e UTP kabel. Ik haal met bestandsoverdracht (films, dus grote bestanden) net 3,66 MB/s, maar dat is wel erg traag voor een UTP verbinding. Downloaden van internet gaat soms nog sneller! Waar kan het probleem liggen? Bij de instellingen van de router, of misschien de NAS?

Daarnaast heb ik nog een andere vraag; eigenlijk kom ik nu een poort in mijn router te kort, maar het modem van Telfort heeft nog 3 lanpoorten open (eentje gaat naar de router). Zou het mogelijk zijn daar de NAS op aan te sluiten maar hem nog steeds bereikbaar te houden via smb/ip?

Bedankt!
 
In dat geval is je "modem" dus een "router". Mogelijk heb je dus een router achter een router. In principe kan dat, als je beide apparaten maar goed geconfigureerd hebt
 
Zou je me in de goede richting kunnen sturen hoe ik dat doe? Ik snap wel hoe ip adressen werken maar verder dan trial and error gaat mijn kennis niet ;)
Nu is het ip-adres van het modem 192.168.1.254 (IP pool starting address: 192.168.1.33), die van de router is 192.168.2.1. Voldoet het door de router in dezelfde range te zetten als de modem? Dus 192.168.1.34 of hoger? (of, wat in mijn geval makkelijk zou zijn, het ip adres van de modem afstellen op de range van mijn router).
 
Je kunt ook je linksys geen IP's uit laten delen en alles via de telfort router laten lopen.

Ook is de WAN-LAN doorvoer van de 54G niet geweldig, dus als je nu de wan poort gebruikt om te verbinden met de telfort router, zou ik dat ook afraden
 
Ik gebruik nu inderdaad de wanpoort voor modem>router, maar dit zou toch geen invloed moeten hebben op datasnelheid tussen pc en NAS? Die staan op de LAN-poorten aangesloten namelijk en passeren de modem niet.
Binnenkort zal ik eens kijken of ik de modem goed kan instellen, voorlopig heb ik maar even een pc wireless verbonden :)
 
Die laatste vaststelling klopt alleen als de nas en computer op laag 2 communiceren. Gezien de lage snelheid en het feit dat je 2 netwerken hebt, vermoed ik echter dat die directe communicatie niet zo goed verloopt
 
Ik neem aan dat ze op hetzelfde niveau communiceren, is er een manier om daar achter te komen?
Wat bedoel je met 2 netwerken? Voor zover ik weet heb ik er één: die van de router. De modem geeft alleen internetverkeer door naar de router (heeft verder geen apparaten aangesloten), en de router deelt ip-adressen uit.

Bij een speedtest kom ik er zojuist achter dat mijn maximale downloadsnelheid van internet 30mbps (ca. 3.7 MB/s) is. Is het toeval dat dit gelijk is aan de snelheid naar de NAS? Via router en LAN een groot bestand doorsturen naar mijn Raspberry Pi gaat wel weer met 6,5 MB/s, dus bijna het dubbele. Ik zou zeggen dat de lage snelheid naar de NAS dus niet aan de routerinstellingen ligt... toch?
 
Dat is dus afhankelijk van de instellingen van het apparaat en de gebruikte technologie. R-Pi draait linux en gebruikt dus mogelijk een ander protocol. Heb je de nas al eens directaan je computer gehangen?
 
Ik heb dat zojuist geprobeerd en de resultaten zijn daar hetzelfde tot nog slechter: slechts 3,5 MB/s. Ik begin zo'n vermoeden te krijgen dat de NAS gewoon een erg trage LAN verbinding heeft, en dat daar niets aan te doen is :(
 
Dat is wel ERG traag. Is het niet je PC dat de bottleneck is? virusscanner? te agressieve firewall? malware? De Lacie is niet de snelste, maar een factor 3-4 van wat je nu hebt moet die toch wel halen met grote files
 
Ik heb geen firewall of virusscanner aan staan op het moment. Het vreemde is dus dat het verzenden naar de R-Pi (via de router) wel redelijk snel gaat, in ieder geval 2x zo snel. In mijn pc hangt een gigabit ethernet kaart, dus aan de hardware ligt het niet.
Is er misschien een programma dat alle LAN snelheden scant en aangeeft welke processen er invloed op hebben?
 
Als je modem/router in de 192.168.1.254 range zit.... dan zou ik de Linksys op 192.168.1.222 of zo zetten.
Dan de kabel van modem/router in de LAN ipv de WAN en daarmee is de Linksys dus een access point geworden.
Ben benieuwd of dat scheelt.
Kun je de NAS ook niet op het modem/router uitproberen of heb je maar een poort daar?
 
@andre, daar dacht ik ook aan, maar als hij met een directe verbinding tussen PC en NAS geen verbetering haalt, is het zeer waarschijnlijk toch windows of een slechte kabel of een driver of zo (in mijn opinie). Als je dat eerst uit kunt sluiten wordt de rest van het netwerk makkelijker te diagnosticeren
 
Idd. Je hebt gelijk.
Mischien staat de instelling vd netwerkkaart van pc of NAS verkeerd.
Kijk een of het uitmaakt of het AUTO of een andere instelling is.
Kabel kwaliteit moet toch uit te sluiten zijn.
Als de UTP aansluiting vd pc rot is..... test dan eens een andere kaart of via Wifi (bij zo een slechte verbinding is dat al snel beter...)...
 
Ik heb zojuist in ieder geval een transfer via wifi geprobeerd, maar dat levert de rampzalige snelheid van 550 KB/s op. Mijn NAS heeft trouwens een Fast Ethernet controller (10/100Mbps) als netwerkkaart.
Een andere kabel heb ik ook geprobeerd, maar het zijn wel allemaal UTP's. Ik weet er het fijne niet van, maar zou een cross cable misschien uitmaken?
 
Fast ethernet is in principe voldoende. 30 Mbit is niet snel, maar ik kan zo niets bedenken wat je nog kunt proberen.

De RPi haalt volgens je eigen meting het dubbele (en die heeft een langzamere netwerkaansluiting dan je PC).
Directe verbinding tussen de twee apparaten verbeterd de snelheid niet
Je hebt al een andere kabel geprobeerd
Wireless brengt ook geen verbetering

Je zou als ultieme poging je PC eens met een linux bootdisk op kunnen starten en kijken of je andere snelheden haalt. Maar ik kan niets zomaar bedenken dat je nog kan proberen om specifiek het probleem te vinden
 
Helemaal met je conclusie eens, ik denk dat de NAS het limiet bepaalt, misschien door schrijfsnelheid naar de HDD. Ik ga binnenkort nog eens proberen om hem direct aan de modem aan te sluiten, misschien levert dat niets op maar dan kan ik hem in ieder geval mooi wegstoppen.
Bedankt voor alle hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan