Lan en draadloos gecombineerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijnst

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2002
In huis is hier een draadloos netwerk (802.11b) wat alle computers via een adsl-modem met het internet verbind.
Nu heb ik ook een laptop, en zou ik voor synchronisatiedoeleinden graag mijn PC via een 1 Gigabit verbinding aan mijn laptop knopen. Is het mogelijk om in dit geval op zowel mijn PC als mijn laptop via het draadloze netwerk te blijven internetten, terwijl het verplaatsen van bestanden via de bedrade verbinding loopt? Zie de tekening...:

netwerk.jpg

Ik ben niet echt een voorstander van de optie om op de laptop het draadloze internet uit te schakelen, en via internet delen op mijn vaste computer met mijn laptop te internetten. Andere opties zijn dus welkom :)

Alvast bedankt voor reacties en suggesties...

Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp ?

Natuurlijk kan je als er meerdere netwerkkaarten in een PC of Laptop zitten deze gebruiken voor een tweede netwerk. En deze zijn dan gelijktijdig te gebruiken naast een internetverbinding met een andere netwerk.

Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp ?

Natuurlijk kan je als er meerdere netwerkkaarten in een PC of Laptop zitten deze gebruiken voor een tweede netwerk. En deze zijn dan gelijktijdig te gebruiken naast een internetverbinding met een andere netwerk.

Jawel, maar het is natuurlijk zo dat de laptop en de pc elkaar via zowel het lan als het draadloze netwerk "zien". En wat gebeurt er nu als ik de laptop en de pc beiden inschakel, dan "kiezen" ze voor het gebruik van het draadloze netwerk en laten ze de lan-verbinding links liggen. :confused: En grote hoeveelheden informatie synchroniseren via een 802.11b netwerkje wil niet echt vlotten, dat is logisch... Overigens draait er Win XP pro op de pc en vista business op de laptop.

Laatst bewerkt:
Je had het over 1 Gigabit verbinding en dan ga ik er van uit dat er op beide computers een tweede netwerkkaart zit die dit mogelijk kan maken.
Draadloos een 1 Gigabit verbinding moet nog uitgevonden worden.

Dus met die andere netwerkkaart en met een IP en subnet nummer kan je dus een netwerkverbinding maken naast je draadloze internetverbinding.

Je had het over 1 Gigabit verbinding en dan ga ik er van uit dat er op beide computers een tweede netwerkkaart zit die dit mogelijk kan maken.
Draadloos een 1 Gigabit verbinding moet nog uitgevonden worden.

Dus met die andere netwerkkaart en met een IP en subnet nummer kan je dus een netwerkverbinding maken naast je draadloze internetverbinding.

Jawel, beide PC's hebben een draadloze èn een gigabit verbinding. Uit je reactie begrijp ik dat ik een domme vraag stel, en dat het in principe dus gewoon zou moeten werken. Klopt dat?

Laatst bewerkt:
Domme vragen bestaan niet, als je het antwoord wist, zou je de vraag niet stellen.

Je kan gewoon met een tweede netwerkkaart een ander netwerk maken.

Het heeft een avond gekost, maar het werkt. Misschien was ik niet helemaal volledig, want de gigabit verbinding loopt via een crossed cable.

Wellicht voor anderen met hetzelfde probleem de oplossing:

- De draadloze adapters op zowel de PC als de laptop krijgen hun IP-adres automatisch toegewezen via DHCP van het ADSL-modem.

- Op de PC is voor de LAN verbinding een "alternatieve configuratie" ingesteld, waarbij het IP-adres statisch is (192.168.0.1 - 255.255.255.0 - 192.168.0.2).
- Ook op de laptop is voor de LAN verbinding een "alternatieve configuratie" ingesteld, waarbij het IP-adres ook statisch is (192.168.0.2 - 255.255.255.0 - 192.168.0.1).

Het voordeel van de "alternatieve configuratie" is dat wanneer je bijvoorbeeld op je werk met de laptop wil aanmelden op het vaste netwerk van bijvoorbeeld je werk, je gewoon een IP-adres toegewezen krijgt van het netwerk van je werk.

Toen was er nog een probleem, de PC en de laptop kozen random een netwerkkaart waarop ze dachten dat er een internet verbinding was (en die is er natuurlijk alleen op de draadloze verbindingen). Dat probleem is opgelost door op zowel de PC als de laptop de interface metrics met de hand in te stellen, waarbij de interface metric van de draadloze adapters lager zijn dan die van de LAN-adapter. Voor een netwerkkaart kun je de interface metrics instellen door te gaan naar de eigenschappen van de netwerkkaart, dan te klikken op eigenschappen van TCP/IP4 configuratie, dan in de tab algemeen klikken op de knop geavanceerd, het vinkje voor automatic metric uit te schakelen en bij de draadloze adapters bijvoorbeeld een "1" in te vullen en dan bij de LAN adapters een "2" in te vullen. De internetverbinding zal nu altijd eerst op de draadloze verbinding gezocht worden.

Het is nu zelfs zo dat Vista op de laptop het LAN netwerk automatisch als Private Network ziet (en niet als unidentified), dus da's heel fijn... :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan