LAN en wLAN allebei defect?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sparkymob

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Beste lezers,

Onlangs heb ik mijn laptop (Compaq Presario CQ61-430SD) geformatteerd met als doel hem een beetje op te schonen, aangezien die al jaren oud was en zo traag als een slak. Nu heb ik dus een verse installatie van Windows 7 (64 bits) op mijn laptop gezet.

Echter wanneer ik op internet probeer te gaan, d.m.v. LAN, identificeert hij het netwerk niet. Hij verbindt dus wel, maar met een geel uitroepteken in de systeembalk.

Toen ik draadloos wilde proberen, merkte ik dat er geen draadloze adapter meer stond in de lijst van netwerkadapters. Het knopje voor Wireless aan doen werkt dus ook niet meer. Ik heb geprobeerd om een WiFi driver te installeren van HP zelf. Dit leverde alleen maar een HP wireless assistant op en niet de mogelijkheid om de Wifi adapter aan te zetten of überhaupt te vinden.

Nu kan ik dus op geen enkele mogelijkheid verbinden met het internet om te Windows updaten (wat ik normaal gebruik om alle drivers binnen te halen). Ik heb ook al een Realtek netwerk driver geprobeerd zonder succes.

Heeft iemand enig idee hoe ik weer op het internet kom?

Bij voorbaat dank.

Groet,

Sparky

EDIT:

Model: Compaq Presario CQ61-430SD
Processor: Intel Celeron M 900 - 2,2GHz
Werkgeheugen: 2 gigabyte Ram
Netwerkadapter: Realtek RTL8102E/RTL8103E Family PCI-E Fast Ethernet NIC (NDIS 6.20)
Andere apparaten: Netwerk Controller (met een geel uitroepteken in apparaatbeheer)

Laatst bewerkt:
Zullen we maar vooraan beginnen?

- Welk besturingsprogramma is indertijd met de machine meegeleverd?
- Wat heb je na de Windows installatie allemaal nog meer op de machine gezet?

Zo ver ik weet: Windows 7, 64 bits. Dat staat namelijk ook op elke site qua specificaties. Na de installatie heb ik allerlei drivers van Realtek en HP erop gezet om internet werkend te krijgen. Nu heb ik weer geformatteerd en staat er letterlijk niks op behalve een verse installatie Windows.

Da's mooi, dan ben je nu iig op de goede weg.
Uitganspunt van wat ik nu schrijf is dat je idd. alléén Windows hebt geïnstalleerd en verder nog niets..........

Pak nu de schijf die je met de machine meegeleverd hebt gekregen. Daar staan namelijk de moederborddrivers en andere drivers op. Als je alles wat op die schijf staat hebt teruggeïnstalleerd, dan heb je een werkende machine.

Hoi gast0225,

De laptop is al bijna antiek en ik heb geen recovery of originele cd's meer van toen ik hem kocht. :(
Daarom heb ik dus, zonder succes, geprobeerd om de drivers van de manufacturer zelf te downloaden.

Groet,

Sparky

@sparkymob: als je naar beneden scrolt dan kun je zelfs een complete DVD bij HP bestellen met recovery software aan boord. (€48,40) Vóórdat je bestelt biedt de webpagina de mogelijkheid om te checken of het wel de juiste software is voor jouw machine. Als je minder handig bent met drivers installeren zou ik 'm bestellen als het de juiste is, ben je wel handig, dan beginnen met de losse downloads, eerst chipsetdrivers, dan de keyboard / mouse en zo werk je de belangrijkste onderdelen af.

Laatst bewerkt:
Je bent hier geweest?

Ja precies hier. Alle drivers geïnstalleerd en nog niks. Alleen de vitale natuurlijk. De muisdrivers en dergelijke heb ik niet gedaan omdat dat allemaal gewoon functioneerde en ik meer geïnteresseerd was in het werkend krijgen van het internet. Ik zal even nog een poging doen en zien waar het me brengt. Ik zal later vanavond wel even zeggen hoe het gegaan is.

Ik ben alleen nog niet wanhopig genoeg om zo'n DVD te bestellen. Ik ga er nu mee bezig, in ieder geval bedankt voor de moeite.

Groetjes

Het is voor mij nog steeds niet echt duidelijk of je ná Windows als ALLEREERSTE de chipsetdrivers hebt geïnstalleerd. Die namelijk, zijn cruciaal.

Ik zit nu te kijken tussen de netwerk drivers. Ik heb de vorige keer die van Realtek genomen. Welke moet ik allemaal installeren? Ik zou namelijk niet weten welke voor mij geschikt zijn.

Ik zal nu gelijk de chipset driver installeren. Dat is de driver die onder "Driver - Chipset: Intel Chipset Installation Utility for ICH9 for Microsoft Windows 7" staat neem ik aan?

Welke wireless driver je moet hebben is afhankelijk van degene die in je laptop zit. Probeer ze dus allemaal totdat je een werkende hebt, wij kunnen dat ook niet zo vertellen ;)

Hoe kan ik bepalen welke wireless adapter ik in me laptop heb zitten zonder gokjes te wagen?

Begin nu met de chipsetdrivers, dat schreef ik in een van mijn eerste berichten!!!!!
Daarna installeer je de onderste netwerkdriver van de website. In je startbericht staat namelijk Realtek 8102 / 8103 en laat dát nu net bij die laatste netwerkdriver staan................

gast0225, dit heb ik de vorige keer ook al gedaan :p Maar ik zal het even nogmaals proberen.

Ja, maar het grote verschil was dat je de chipsetdrivers nog niet had geïnstalleerd.

Laat ik het nog anders formuleren : ik zou écht van verbazing van mijn stoel knikkeren als jij Windows (goed) hebt geïnstalleerd, chipsetdrivers en de LAN driver hebt geïnstalleerd en je zou nóg geen internetverbinding hebben. Technisch / tactisch /praktisch eigenlijk onmogelijk.

De enige variabele is even of de HP drivers wel echt bij jouw laptop horen, maar daar lijkt het erg sterk op.

Laatst bewerkt:
Dat ga ik morgen dan beleven, want het is bedtijd voor mij, ik moet morgen allemachtig vroeg op.

Eén dingetje nog : kun je met een willekeurige ander apparaat (TV met ethernet aansluiting) of een 'bevriende' laptop, checken of je uberhaubt wel 'signaal' op die ethernetkabel hebt zitten............?

en echt voor nu tot slot : met dit tooltje (PC Wizard) kun je nagenoeg ál je hardware laten beschrijven, dus ook merk en type van je wifi adapter. (website en tool zijn veilig)

Kijk even uit dat bij de installatie niet gelijk een andere browser 'gratis' wordt meegeïnstalleerd of zo'n leuke maar nutteloze toolbar. Ik heb de Wizard al zoooo lang op mijn systeem draaien dat ik niet meer weet of zij zich (ook) schuldig maken aan 'koppel' installatie. da's tegenwoordig een beetje mode aan het worden, ook bij de wat serieuzere websites / tools, met name Google laat zich graag mee-installeren) Igg is de website almede de tool 100% betrouwbaar.

Laatst bewerkt:
Helaas, nog steeds geen verbinding. Slechts een lokale verbinding zonder internet signaal. De kabel komt uit mijn PC en gebruik ik dagelijks, ligt niet aan de kabel dus. Netwerk blijft via laptop niet geïdentificeerd. Netwerk driver van Realtek en Chipset driver beide geïnstalleerd en nog geen geluk. :(

Ben nu bezig met het installeren van de Bios, Windows correctie, Wireless assistant, touchpad en audio drivers. Wie weet...

Kunnen we misschien het probleem aanpakken via de Wireless adapter? Dat ik daarmee op internet kom en alles ouderwets via Windows update binnen haal?

Ik ga nu die tool runnen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan