LAN geeft 100 Mbit aan maar zou 1 Gbit moet zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Besturingssysteem
Win11
Hallo leden, een waarschijnlijk klein probleempje, maar ik weet niet hoe ik er uit moet komen.

Het probleem doet zich voor bij de LAN aansluiting op het moederbord, deze word maar als een 100 Mb herkend, terwijl het echt een 1Gb type is.
Ik ben er achter gekomen met een speedtest, deze gaf slechts 72 Mbit aan, terwijl ik een 120/12 Mb abbo heb van Ziggo.
Het is in het verleden wél goed geweest, gewoon de volle mep, maar nu op 1 of andere manier gaat het niet meer goed.
Bij eigenschappen van de netwerkadapter staat ook 100 Mb ...

Wat heb ik zoal gedaan: rechtstreeks aangesloten op Ubee modem met originele kabel, geen oplossing.
Modem meerdere keren gereset, geen oplossing
Lankabel in andere poorten geprobeerd, ook geen oplossing.

Andere pc's hier thuis, geven gewoon wél de volle snelheid aan, terwijl dit 6 jaar oude pc's zijn.

Zie ik iets over het hoofd?

Wie kan me helpen?

Vriendelijke groet, Whittey

EDIT: gegevens pc staan in 'Mijn Systeem'
EDIT 2: OS is Win7Home 64 bit

Laatst bewerkt:
De instellingen bij je netwerkkaart geeft ook maar max 100 mbit aan?
Nieuwste drivers installeren, kijken of dat dan helpt.
Merk en type mobo zou ook wel helpen als je dat had aangegeven.

Gebruik je een 100 Mbit/s switch? De link is nooit sneller dan de traagste schakel.

AsRock H67DE3 is mijn bord (startpost gelijk ge-edit)
Voor zover ik weet heb ik de laatste drivers .. maar zal es kijken wat een evt nieuwere doet..

Zit gelijk op het modem, zónder switch ..

Lan adapter deïnstalleren via apparaatbeheer en rebooten, zelf erna de driver installeren.
Worden alle instellingen ook gereset wat je niet hebt bij een driver install over de bestaande.

Hmmm, het apparaat meerdere malen verwijderd maar Win herinstalleert de adapter automatisch ..
Heb nu driverversie 7.44.421.2011 voor de "Realtek PCIe GBE family controller" eroverheen geïnstalleerd en nogmaals gereboot, maar het helpt eigenlijk niets ..

Open Apparaatbeheer, klik Netwerkadapters open, dubbelklik die Realtek PCIe GBE family controlle, kijk in tabblad Geavanceerd wat de opties zijn m.b.t. de snelheid (vaak "Link speed" geheten, maar kan ook anders heten).
a. Kijk óf 1000 MBit/s of 1 Gbit/s daar inderdaad wel beschikbaar is. Indien niet, dan geloof ik niet dat je bedrade netwerkadapter inderdaad Gigabit geschikt is.
b. Indien uit a. blijkt dat het wél beschikbaar is, testen met hard ingesteld die 1000 Mbit/s snelheid.
Overigens moet de Ubee modem dan zélf ook over Gigabit LAN-poorten beschikken (of de switch die je er mogelijk tussen jouw pc en de Ubee modem hebt staan). Zoals Tiborv al zegt is de effectieve snelheid de snelheid van de zwakste schakel in het geheel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
ook eens andere kabel geprobeerd? kabel beschadiging -> meteen 100 mb/s.. zelfde geldt eigenlijk ook voor de connector op het moederbord.

Hmmm, het apparaat meerdere malen verwijderd maar Win herinstalleert de adapter automatisch ..
Heb nu driverversie 7.44.421.2011 voor de "Realtek PCIe GBE family controller" eroverheen geïnstalleerd en nogmaals gereboot, maar het helpt eigenlijk niets ..
Het installeren door windows kun je stoppen en het eroverheen installeren werkt dan niet.

De adapter is 1 GB en het heeft ook gewerkt, waarom daaraan twijfelen @Tijs?

@Lange Pier: Het zal niet de eerste keer zijn dat we door TS'en in het bos worden gestuurd met onjuiste informatie, vandaar voor de zekerheid de vragen die ik stelde.

Tijs.

Door andere huiselijke zaken heeft het even geduurd, maar het schijnt dus dat mn kabel niet helemaal jofel is .. zit nu 1 etage lager waar deze wél de (bijna) volle mep geeft (117 Mb)

Heb op zolder idd een switch staan, deze ís een Gigabit uitvoering ..
Het word dus een nieuwe kabel...

Dank jullie wel voor de opties en hulp !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan