Lan Party

Status
Niet open voor verdere reacties.

Iesmar

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jun 2008
Hallo mensen,

ik heb een vraagje? ik wil een lanpary voor +-7 man maken. ik wil echter liever niet een switch kopen.
want ik heb thuis de beschikking over 3 routers. dit levert als ik het goed bereken 8 LAN aansluitingen op.
iedereen heeft een intrenet kaart van 100Mb.

is dit mogelijk dat is eigenlijk de vraag?
kan ik de drie routers aanelkaar koppelen en dan gewoon een lanparty houden?
en als het kan hoe bouw ik hem dan?

alvast bedankt
Vincent

Het zou kunnen, maar dan creëer je jezelf wel een hoop extra werk.
Als ik ervan uit mag gaan dat je momenteel maar 1 van die 3 routers gebruikt voor Internet, dan zou je de andere 2 kunnen 'ombouwen' naar switch-functionaliteit. Laten we voor de duidelijkheid die 2 niet-gebruikte routers "extrarouter1" en "extrarouter2" noemen.
Komt erop neer dat je op extrarouter1 zonder verbinding met Internet-router opstart, er een pc op aansluit, inlogt op de configuratiewebsite van extrarouter1, die een ip-adres geeft op de LAN-verbinding die valt in de ip-reeks van de Internet-router, maar die niet wordt uitgegeven door Internet-router én dat je meteen ook de DHCP server-functionaliteit uitzet van extrarouter1.

Dus stel dat Internet-router ip-adres 192.168.1.254 heeft, dan kun je extrarouter1 het LAN ip-adres 192.168.1.253 geven én de DHCP server functionaliteit uitschakelen. Sluit dan een LAN aansluiting (dus niet de WAN/Internet-aansluiting) van extrarouter1 aan op Internet-router.

Doe daarna hetzelfde met extrarouter2, waarbij je die dan een x.x.x.252 LAN ip-adres geeft (in het voorbeeld hierboven zou dat dus 192.168.1.252 zijn) én weer de DHCP server functionaliteit uitschakelt. Sluit daarna een LAN aansluiting van extrarouter2 aan op een LAN poort van extrarouter1 óf aan een LAN poort van Internet-router.

Je kunt dan altijd nog wijzigingen aanbrengen op extrarouter1 op diens x.x.x.253 ip-adres en op extrarouter2 op diens x.x.x.252 ip-adres. Je hebt op die manier extrarouter1 en extrarouter2 gedegradeerd tot switch en als ze (ook) draadloos ondersteunen ook tot draadloos accesspoint. Je hele thuisnetwerk is dan in 1 ip-reeks, namelijk de ip-reeks die op de LAN-kant van Internet-router van toepassing is.
Stel dat Internet-router 4 LAN-poorten heeft en extrarouter1 en extrarouter2 ook, dan heb je dus 2+3+3=8 LAN-poorten vrij beschikbaar om bedraad pc's aan te hangen die onderling kunnen gamen én Internet-toegang hebben.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan