lan-verbinding/standaardgateway?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rudolphje

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2010
sinds kort een poging gewaagd om mijn laptop op internet aan te sluiten thuis.
mijn vast pc werkt goed, laptop blijft een probleem.
gisteren een format en herinstallatie van windows xp home gedaan, pc was wel erg traag geworden, maar wederom nog geen verbinding..

mijn systeem:
Computer: Acer Aspire 3650
CPU: Intel Celeron M 410 (Yonah-V, C0)
1466 MHz (11.00x133.3) @ 1466 MHz (11.00x133.3)
Motherboard: Acer Grapevine2
Chipset: ATI RADEON Xpress 200M (RC410M) + SB450
Memory: 1536 MBytes, 4.0-4-4-12
- 1024 MB PC4200 DDR2-SDRAM - Dane-Elec (C Memory) S2D533-064284NG
- 512 MB PC4200 DDR2-SDRAM - Nanya Technology NT512T64UH8A1FN-37
Graphics: ATI MOBILITY RADEON XPRESS 200M (RC410M) - Video Adapter [ACER]
ATI Radeon Xpress 200 (RC410), 128 MB
Drive: HTS541060G9AT00, 58.6 GB, E-IDE (ATA-6)
Drive: PIONEER DVD-RW DVR-K16RS, DVD+R DL
Sound: ATI SB450 - High Definition Audio Controller
Network: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Network: RealTek Semiconductor RTL8139 PCI Fast Ethernet NIC [A/B/C]

een ipconfig van de laptop/desktop:
ipconfig_desktop.PNG
ipconfig.PNG

wie kan me verder helpen?

Lijkt me duidelijk: Je desktop krijgt nu het ene publieke Internet ip-adres dat je provider beschikbaar stelt. De laptop blijft daarom van Internet verstoken.
Dat geeft aanleiding tot 3 scenario's die m.i. van toepassing kunnen zijn:
a. De desktop is rechtstreeks (of via een hub of switch) aangesloten aan de modem van de provider. De NL providers stellen maar 1 publiek ip-adres beschikbaar, dus de desktop krijgt die, en de laptop blijft zonder (dus die kan niet Internetten).
b. Je hebt een draadloze of breedband router die je op de modem van de provider hebt aangesloten, maar de router is softwarematig ingericht als een switch. Zie bij a. wat er dan gebeurt.
c. Je hebt een draadloze of breedband router die je met de verkeerde aansluiting op de modem van de provider hebt aangesloten. (Dus met een van de 4 LAN aansluitingen ipv. de ene WAN/Internet aansluiting). Ook dan fungeert de router als een switch, en geldt weer verhaal a.

Pas zodra je een draadloze of breedband router inzet én die inricht en aansluit op de juiste manier, dan kunnen 2 (of meer) computers/laptops een Internet-verbinding delen.

Tijs.

Wat ik in het vorige bericht ben vergeten :o is dat ik een extra sweex powerline 200 adapter heb aangesloten, hiermee moet je het netwerk toch gewoon kunnen uitbreiden?

Weet niet of je hier wat aan hebt, maar is standaard modem van ziggo (alles-in-1).

Ook direct de laptop aansluiten op de modem of de standaard bedrading heeft geen enkel effect, of werkt het niet zo simpel dat de laptop het ip-adres van desktop kan 'overnemen'?

Laatst bewerkt:
Er zijn meerdere powerline 200 produkten van Sweex. En ook daar geldt dus dat het basis-station (aangesloten aan de Ziggo modem) een router moet zijn om het werkend te maken.

Nogmaals: Zoals je ziet krijgt de desktop het ene ip-adres dat je van Ziggo beschikbaar krijgt. Dat betekent (dus) dat er géén werkende (breedband/draadloze/powerline etc.) router in je netwerk staat. Ik heb dus het idee dat die powerline constructie alleen als switch/hub functioneert, en dus geldt het verhaal waar ik het over had in mijn eerste posting bij a.
Wellicht (=waarschijnlijk) moet je dus een (draadloze of bedrade) breedband router kopen en die plaatsen tussen de Ziggo modem en de powerline-constructie die je nu hebt. Let hierbij dan op dat de nieuwe router met de WAN/Internet aansluiting aan de netwerkaansluiting van de Ziggo modem moet worden aangesloten en router met een van de 4 bedrade LAN-aansluitingen aan de Powerline.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan