Land als ingang database

Status
Niet open voor verdere reacties.

HBMDD5

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2013
Heb al jaren een db voor mijn verzameling nu omdat hij steeds groter wordt zou ik graag de db opstarten een keus uit een land maken en dat dan een formulier opgestart wordt met de records behorend bij dat land.
Dit zonder eerst de query te hoeven aanpassen? In mijn db staan een tabel land en tabel verzameling waar een één op veel relatie is tussen land en verzameling.
Via een datapig combobox voorbeeld kan ik wel de lijst maken met landen maar dan................

Hoop dat iemand kan helpen.
HB:o

Ik wist niet dat Datapig comboboxen verkocht ;) de vraag is simpel op te lossen met een startformulier waarin je het land selecteert, en met die keuze een gefilterd tweede formulier opent. Daarvoor hoef je niet eens te shoppen bij Datapig, want die constructie kun je met de gratis Wizard maken.

Beste OctaFich,

Voor u simpel voor mij een berg..............ik weet niet wat een startformulier is of wat u er mee bedoeld? Als ik bij maken kijk zie ik nergens een startformulier.

Een startformulier is een formulier waarmee je de database opent. Letterlijk dus het eerste (=start) formulier dat je ziet. Je kunt dat niet als zodanig maken, maar in Opties kun je aangeven met welk formulier de db moet opstarten, en dat is dus je startformulier. As simple as that... Op dat formulier wil je kunnen aangeven met welke selectie je wilt kunnen werken --> keuzelijst met landen. En als je die keuzelijst met de wizard maakt, dan kun je aangeven wat je met die keuzelijst wilt doen, en in jouw geval is dat: formulier openen met een selectie. Kind kan de was doen :)

Hoe nu verder?

Heb 2 formulieren de eerste met een combobox die naar de tabel Landen verijst naar het Id en de naam van het land.
Het tweede formulier is via een query. De query die als basis dient voor het formulier heeft bij het land Id [Formulieren]![FrmQryPatronen].[MijnKeuze] als criteria.

Graag zou ik het zo willen hebben dat ik in het eerste het land kies en dat dan automatisch het tweede formulier verschijnt met de details en de records voor dat land en dat ik dan een ander land kan kiezen.
Het mag allemaal op ��n formulier staan of met een sub form.:confused:

Heb je de keuzelijst op je startformulier met de wizard gemaakt? En heb je dan gekozen voor de optie <Een record in het formulier opzoeken ...> Zo ja: dan heb je in de code die is gemaakt het criterium dat je nodig hebt voor het openen van het tweede formulier.
Dat heeft dus geen eigen criterium nodig, want dat geef je mee bij het openen. Ongeveer zo:
Code:
Private Sub cboKeuzelijst_AfterUpdate()
    stLinkCriteria = "[Aanmelder] = '" & Me![cboKeuzelijst] & "'"
    stDocName = "fReserveringen"
    DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria
End Sub

Omdat er nogal wat moest veranderen om het aan de praat te krijgen zoals je het wilt, heb ik het voorbeeldje maar gelijk werkend gemaakt. Ter lering ende vermaeck dus ;)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan